bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
دلواپسان شرایط مملکت را به‌شدت نابسامان می‌بینند و هر لحظه ممکن است با اقامه نماز یک تجمع اعتراضی برگزار کنند. شرایط به‌گونه‌ای است که اجرای یک کنسرت هم می‌تواند دلواپسشان کرده و صدای اعتراضشان را بلند کند.
بامداد24: دلواپسان شرایط مملکت را به‌شدت نابسامان می‌بینند و هر لحظه ممکن است با اقامه نماز یک تجمع اعتراضی برگزار کنند. شرایط به‌گونه‌ای است که اجرای یک کنسرت هم می‌تواند دلواپسشان کرده و صدای اعتراضشان را بلند کند.پیش‌تر قدم زدن وزیر امور خارجه کشورمان با همتای امریکایی‌اش هم نگرانشان کرده بود و در اعتراض به‌نحوه توافق هسته‌ای و پروتکل الحاقی شاهد صف‌آرایی خیابانی علیه تیم مذاکره‌کننده بودیم.

آنها بعد از این پا را فراتر گذاشته و سعی کردند در سخنرانی رئیس‌جمهور تشنج ایجاد کنند. آخرین مورد از این‌گونه دلواپسی‌ها هم این بود که دلواپسان که پیش از این با صدور یک اطلاعیه برای جمعه 29 خرداد خط و نشان کشیده و برای یک تجمع خونین فراخوان داده بودند، مقابل وزارت کشور تجمع کرده و با در دست‌ داشتن پلاکاردهایی، اعتراض خود را‌ به ورود زنان به ورزشگاه نشان دادند. روی پلاکاردها‌یشان نوشته شده بود: «جان به فدای زنان و مردان باشرف»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «امر به حیا و عفاف، امر به‌ معروف است، منکرات نشانه بی‌عفتی است»، «جان ما فدای ورزشکار با غیرت»، «من پیرو مراجعم نه...». گفتنی است وزیر کشور پیش‌ از این اعلام کرده بود که با هر‌گونه تجمع چه در مخالفت یا در موافقت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها برخورد می‌شود اما دلواپسان این‌بار هم موفق شدند بدون داشتن مجوز، مقابل وزارت کشور تجمعی اعتراضی برگزار کنند.

ندا عبدالله‌زاده نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: ببينيد به اعتقاد من دلواپسان دغدغه اصلي‌شان مخالفت با دولت اميد و تدبيري است كه برخواسته از آراي ملت است. حالا اين دلواپسي روزي براي مباحثات و گفت‌وگوهاي هسته‌اي است و روز ديگر برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها! و زماني ديگر براي لغو كنسرت‌های قانوني و مجوز‌دار! گویا براي اين حضرات مهم اين است كه در مواقع مختلف دولت را به چالش بكشند و تضعيفش كنند و البته در نظر مردم ضعيف و ناكار‌آمد ‌نشانش دهند!!!

وی اضافه کرد: به نظر من پشت ممانعت از حضور بانوان در استاديوم‌هاي ورزشي بيش از اين‌كه يك انديشه يا گفتمان ديني باشد‌، نوعي ابراز وجود از طرف گروهي است كه مي‌خواهند با اعمال قدرت تشخص پيدا كنند‌، زن ايراني امروز به شخصيت منحصر‌به‌فردي رسيده كه نتیجه تلاش و مجاهدت‌های سال‌های اوست. 

عبدالله‌زاده تاکید کرد: اسلام دين رحمت است ، احاديث و روايات مذهبي ما همواره بانوان را به‌عنوان چهره‌هاي تاثير‌گذار نشان داده‌اند. به قول معروف دلواپسان، قرائتی غير منطقي را از انديشه‌هاي اسلامي ارائه مي‌كنند، چراکه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها يك حق طبيعي است و اماكن ورزشي هيچ محيط مفسده‌خيزي نيستند.

الهام بارگاهی، عضو اصلاح‌طلب شورای اسلامی شهر بوشهر در گفت‌‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که در حال حاضر تجمعات و اعتراض‌ها خیلی بیشتر از دولت‌های قبل شده است، گفت: دلواپسان برای هر موضوعی به‌شدت احساس دلواپسی کرده و تجمع برگزار می‌کنند.

بارگاهی ادامه داد: دولت روحانی در سیاست خارجی خوب عمل کرده است. در حوزه فرهنگ و هنر نیز حرکت‌های خوبی انجام شده است اما باید برای این اعتراض‌ها نیز تدبیری بیندیشد، زمانی که یک کنسرت لغو می‌شود، کسانی که از قبل بلیت تهیه کرده‌اند، وقت گذاشته‌اند و بیش از دیگران ناراحت می‌شوند، به همین سبب ناراحتی خود را در بعد اجتماعی نشان می‌د‌هند و در بدنه اجتماع تاثیر می‌گذارند. 

وی با بیان این‌که بحث نگاه جنسیتی به زنان نگران کننده است، گفت: تجمع علیه حضور زنان در ورزشگاه‌ها قابل دفاع نیست، نگاه جنسیتی به قشری از جامعه هم ناراحت کننده است و هم به همین سادگی از بین نمی‌رود.

وی ادامه داد: در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز فکر نمی‌کنم مشکل شرعی وجود داشته باشد. باید این نگاه جنسیتی برداشته شود یا حداقل کم شود.

خدیجه گرشاسبی، عضو اصولگرای شورای اسلامی شهر بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: بانوان می‌توانند همانند آقایان در رشته‌های ورزشی مختلف فعالیت داشته باشند اما بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌هایی که برادران در آن محیط ورزش می‌کنند، اگر موازین شرعی رعایت نشود، بی‌شک اشکال دارد.

وی ادامه داد: حضور بانوان در مسابقات والیبال تا کنون مشکلی نداشته است، مگر این‌که موازین اسلامی رعایت نشده باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است چه اتفاقی در ورزشگاه رخ دهد که خلاف موازین اسلامی و شرع حاکم بر جامعه باشد، گفت: در دین ما آمده است صدای خانم‌ها نباید بلند باشد، چراکه مرد را تحریک می‌کند. تشویق کردن با صدای بلند می‌تواند مساله‌دار باشد. اگر این دلواپسی رفع شود، زنان می‌توانند حتی برای دیدن فوتبال نیز به ورزشگاه‌ها بروند.

گرشاسبی افزود: در خصوص دلواپسی‌ها در زمینه کنسرت‌ها نیز همین مساله وجود دارد، چراکه دیده شده است تماشاچیان در برخی از اجراها موازین اسلامی را رعایت نمی‌کنند. اگر مردم متدین ما خودشان به این امر واقف باشند، دیگر نیازی به دلواپسی و تجمع نیست.  

قابل ذکر است، اعتراض‌ اخیر به خواسته زنان برای تماشای مسابقات لیگ جهانی والیبال در ورزشگاه آزادی برمی‌گردد. این در حالی است که پیش از این مسوولان لیگ جهانی والیبال اعلام کرده بودند اگر ایران به زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندهد، کشور ما را از شرکت در این مسابقات حذف می‌کنند. با وجود این فدراسیون والیبال تسلیم این دلواپسی‌ها شده و از پیش‌فروش بلیت به زنان خودداری کرد، حتی مانع حضور خبرنگاران زن در ورزشگاه شد.

پس از انقلاب، ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال اتفاق افتاد ولی تا چند سال پیش تماشای بازی‌های والیبال برای زنان آزاد بود که چند سالی است با این خواسته نیز مخالفت می‌شود. شهیندخت مولاوردی، معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری نیز در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرد اما موفق نشد مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به‌ دست بیاورد.

مریم خوئینی

برچسب ها: بامدادجنوب
نام:
ایمیل:
* نظر: