bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
نظر قائم مقام هیات نظارت در مورد ردصلاحیت‌ها در دشتستان؛
با پایان زمان شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده در هیات‌های اجرایی، اکنون نوبت به هیات نظارت استان (دفتر شورای نگهبان) می‌رسد که بررسی صلاحیت کاندیداهای استان برای مجلس دهم را آغاز کند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: با پایان زمان شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده در هیات‌های اجرایی، اکنون نوبت به هیات نظارت استان (دفتر شورای نگهبان) می‌رسد که بررسی صلاحیت کاندیداهای استان برای مجلس دهم را آغاز کند. هر چند این دوره کار برای ایشان سخت‌تر از دوره‌های پیشین است چرا به نقل از قائم‌مقام وزیر کشور، در حال حاضر استان بوشهر تنها استانی است که همه کاندیداهای انتخاباتی آن صلاحیت‌شان در هیات‌های اجرایی احراز شده است و به نوعی خود را برای مرحله بعدی انتخابات آماده می‌کنند. مساله‌ای که برخی از آن استقبال کردند، برخی نیز به رویکردی که هیات‌های اجرایی اتخاذ کرده انتقاد داشتند.

حالا باید دید اعضای دفتر شورای نگهبان با پرونده 105 کاندیدای بوشهری که زیر دستشان است چه می‌کنند. هر چند انتظار می‌رود نظارت ایشان با نظارت هیات‌های اجرایی تفاوت‌های داشته باشد. اما گویا بعضی‌ها به پیشواز رفته و قبل از اعلام‌نظر این نهاد نظارتی، با حدس و گمان‌های خود سعی دارند به قول خود فضا را پیش از گذشته انتخاباتی کنند.
 با این حال حوزه‌های انتخابیه استان بوشهر وارد مرحله جدیدی شده‌اند. کاندیداهای حوزه انتخابیه بوشهر،گناوه و دیلم گویی همه در حالت استن بای به سر می برند. همگی منتظر خبر واکنشی، بحثی حرفی حدیثی هستند تا بر اساس آن واکنش لازم را نشان دهند چرا که هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. هر چند با توجه به شرایط موجود، رسیدن به اجماع و اتحاد برای همه طیف‌های سیاسی مشکل باشد هر چند با توجه به اقبال عامه مردم به جریان اصلاح‌طلبی، طیف اصلاح‌طلبان با مشکلات کمتری روبرو هستند. هر چند از سوی دیگر طیف مقابل نیز تمام تلاش خود را می‌کند که کرسی بهارستان را به سادگی از دست ندهد.

در حوزه دشتی و تنگستان نیز رقبای دیرینه نیز سعی دارند با یارکشی خاص خود در شهرستان‌های مربوط به این حوزه انتخابیه، فضای انتخاباتی را آنچنان که مورد نظر خودشان است پیش ببرند و تا به پیروزی برسند.
در حوزه کنگان،دیر، عسلویه و جم نیز کاندیداهای متعدد به دنبال این هستند که هر چه سریع‌تر بتوانند به یک اجماع برسند و خیال خود و حامیان را راحت کنند هر چند برخی  نیروهای وابسته به جریان اصولگرای به در جنوبی‌ترین حوزه استان سعی کردند به عنوان نیروی مستقل وارد این رقابت شوند تا شانش بیشتری برای پیروزی داشته باشند. با این حال در این حوزه انتخابیه نظر نهایی هیات نظارت می‌تواند برخی معادلات را بر هم بزند. حال باید دید که در آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

اما آنچه که در حوزه انتخابیه دشتستان می‌گذرد متفاوت‌تر از حوزه‌های دیگر است برخی با آغاز کار بررسی هیات نظارت، با بی اخلاقی‌هایی که قبلا نیز سابقه داشته است سعی دارند با وارد کردن خبرهای تایید نشده و شایعات در فضای مجازی، انتخابات را تحت تاثیر قرار دهند. هر چند در وهله اول به نظر نمی‌رسد که این رفتارها نظامند و هدفمند صورت گرفته باشد، اما پیش از اعلام نظر شورای نگهبان، خبر از رد صلاحیت چند کاندیدا در این حوزه انتخابیه می‌دهند خبری که تا کنون نیز مورد تایید هیچ کس قرار نگرفته اما در فضای مجازی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی این شهرستان به سرعت مخابره و دست به دست شده است.

روز شنبه بود که از طرف برخی از افراد مطلع و یکی از داوطلبان خبری به روزنامه بامداد جنوب رسید مبنی بر اینکه حدود هشت نفر از داوطلبان توسط هیات نظارت رد صلاحیت شده‌اند. نکته جالب این خبر که گفته می‌َشد توسط یک فرد نزدیک به این هیات به دست نامبرده رسیده آن بود که حتی اسم چند نفر دیگر را هم اعلام کرده بودند. هر چند بامدادجنوب به لحاظ اخلاقی و حتی حرفه‌ای تلاش کرد تا این خبر را منتشر نکند، اما پس از آنکه برخی از افراد اقدام به انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی کردند، لزوم پرداختن به این مساله بیش از پیش مطرح شد.
نکته مهم البته در این زمینه درست بودن حدث و گمان‌های اولیه در مورد دلایل بروز این شایعه بود. بدون شک، برخی افراد وابسته به جریان‌های خاص و همچنین کسانی که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، تلاش کردند تا با ایجاد شبهه در میان داوطلبان و همچنین مردم به نفع یک نامزد خاص، صحنه انتخابات را پیش برده و حتی بر تصمیم‌گیری نهایی هیات نظارت هم اثرگذار باشند. هر چند در نهایت مشخص خواهد شد که این شایعه تا چه اندازه با واقعیت‌ منطبق خواهد بود – با توجه به اعلام نهایی نظر هیات نظارت در طول روزهای آینده – اما بدون شک نهادهای قانونی و نظارتی باید منبع این خبر و شایعه را شناسایی کرده و نسبت به برخورد با آن اقدام جدی داشته باشند.

در این میان برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که پیچیده شدن این خبر در فضای مجازی، باعث واکنش برخی از داوطلبان هم شده است تا جایی که افراد نزدیک به یکی از این داوطلبان از همان روز شنبه دنبال یکی دیگر از داوطلبان که احتمال می‌داد در انتخابات رای بیاورد، افتاده‌اند تا از قافله عقب نیفتند و سهم خود را از این نبرد ببرند. 
قائم مقام هیات نظارت استان در همین خصوص در گفت‌وگو با بامدادجنوب، ضمن رد شایعاتی که بر این اساس بیان می‌شود تاکید کرد: خبرها مربوط به رد صلاحیت برخی کاندیداها صحت ندارد، در حال حاضر تنها مرجع قانونی که می‌تواند در این زمینه اطلاع رسانی کند دفتر شورای نگهبان در استان است. 

تکذبیه حسین حیدری در مورد این بی‌اخلاقی در حالی توسط بامداد منتشر می‌شود که با این حال می‌توان گفت این جنگ نرم مدتی است که در حوزه انتخابیه دشتستان آغاز شده است و هر کسی به طریقی برای رقبای خود رجز می‌خواند .و با شلیک اخبار بی اساس در فضای مجازی یا برخی سایت‌های خبری، سعی در ناتوان ساختن رقیب خود دارند.
البته در طول روزها و هفته‌های آینده ما منتظر شنیدن میزان بیشتری از این شایعات به‌خصوص توسط جریانی هستیم که مدعی اخلاق بوده و می‌خواهند مسائل را به‌نفع خود مصادره کنند. این در حالی است که همه انتظار یک رقابت سالم داریم رقابتی که همراه با رفاقت باشد. رویدادی که می‌تواند در نهایت به سود مردم باشد تا شاهد رشد، توسعه و شکوفایی استان و دیارمان باشیم. هر چند همه می‌دانیم اخلاق مداری لازمه رقابت سالم انتخاباتی است چرا که اخلاق مداری و دوری کردن از پرخاشگری و بداخلاقی انتخاباتی موجب شکل‌گیری یک رقابت سالم در انتخابات پیش‌رو می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: