bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
روز گذشته آیین گشایش سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر استانی در بوشهر با حضور علی مرادخانی معاونت هنری وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور و ... برگزار شد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: روز گذشته آیین گشایش سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر استانی در بوشهر با حضور علی مرادخانی معاونت هنری وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور، اتابک نادری مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، حمیده ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فاطمه صفرزاده مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری بوشهر، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان، روسای اداره‌های ارشاد شهرستان‌ها و روسای انجمن‌های نمایشی استان و ... برگزار شد.

 این در حالی است که بر خلاف انتظارها استاندار جوان بوشهر که هماره مشاورانش به فرهنگ‌دوستی وی می‌بالند، در این مراسم حضور نیافت و بنری که قدوم مبارک ایشان را گرامی داشته بود، همچنان چشم‌به‌راه ماند، شاید وقتی دیگر.... ، البته این حضور نداشتن‌های وی در رویدادهای فرهنگی نیز بارها و بارها دیده شده است. به‌راستی برگزاری این‌چنین همایش‌ها و برنامه‌ها برای نخستین بار در استان اتفاق نیک و خجسته‌ای است که بدون‌شک در بالندگی و رشد هنر تئاتر استان که به‌عنوان قطب تئاتر در جنوب کشور مطرح است، نقش پررنگی خواهد داشت اما شوربختانه این‌گونه بی‌توجهی‌ها از سوی مدیر ارشد استان گواه این واقعیت تلخ است که درخشش هنر و هنرمند استان چندان به چشمش نمی‌آید. بگذریم...

اما جدای از این مساله، حضور و همکاری نزدیک و بی‌دریغ سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری بوشهر در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن نمایشی استان اتفاق خجسته‌ای است که در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره نهایت اهتمام خود را به کار بسته است، امید است که این همکاری‌های تداوم یابد و هنر فقیر تئاتر از این انزوای مالی خارج شود و با رفع کمبودهایش به جایگاه حقیقی خود در تئاتر کشور برسد. این جشنواره با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و با اجرای هنرمندانه شاهین بهرام‌نژاد کم‌کم حال و هوای بوشهری بر آن حاکم شد. به دعوت مجری برنامه خانم ماحوزی به ایراد سخن پرداخت. مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در سخنان خود به تشریح هنر تئاتر بوشهر و موفقیت‌های هنرمندان این عرصه پرداخت. همچنین مشکلات و کمبودهای این هنر را برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با بهبود اوضاع بین‌المللی کشور، به این هنر و هنرمندان آن به‌طور ویژه توجه شود. بعد از پایان سخنان مدیر کل ارشاد استان، مهدی ضغیمی‌نژاد به همراه گروهش به اجرای آیین‌ها و آواهای سنتی دیارمان پرداخت که برگرفته از نمایشنامه «قلندرخانه» ایرج صغیری بود. 

در ادامه مراسم مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور به سخنرانی پرداخت. وی گفت: قبل از آغاز سخنم بیشتر از نوای بوشهری و اجرای زیبای هنرمندان لذت بردم. صدای «بخشو» برای بوشهری‌ها نوستالوژی خاصی دارد و همین‌طور هر جا آوایی نشانه‌ای از آوای دشتستانی دارد، آدم را به حال و هوای جنوب و نوستالوژی خاص آن می‌برد. خیلی خوشحالم به‌عنوان یک جنوبی در این بخش از فجر استانی حضور دارم. جا دارد از حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جهانشیر یاراحمدی، هنرمند فرهیخته بوشهری که با پیگیری‌های مستمر خود میزبانی جشنواره فجر استانی را پذیرا شدند و همچنین از اتابک نادری که هماهنگی‌های لازم را در برگزاری فجر استانی انجام دادند، قدردانی می‌کنم.

مهدی شفیعی با اشاره به این‌که همان‌طور که پیش از این، مباحث مربوط به جشنواره تئاتر فجر را در همایش مدیران ارشد تئاتر کشور در عسلویه عنوان کرده بودم، افزود: امروزه شرایط تئاتر و شرایطی که بر تولید آن حاکم است، با گذشته ما بسیار متفاوت است. ظرفیت‌های خیلی خوبی را امروز در جامعه معاصر داریم، به لحاظ جامعه جوانی که در آن زندگی می‌کنیم این جامعه جوان هم از نظر تولید کننده تئاتر و هم از جهت مخاطب تئاتر ظرفیت بسیار متفاوتی نسبت به گذشته دارد، به‌طور قطع گروه‌های نمایشی، تولید کنندگان تئاتر و تمام دست اندرکاران تئاتر باید با نگاه ویژه‌ و متفاوتی به این ظرفیت توجه داشته باشند.

شفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم مبتنی بر همین شرایط و ظرفیت‌های ویژه، برنامه‌های خود را از یک ماه پیش آغاز کرد. در نشست‌ها و سیمنارهای تخصصی و کاربردی خود برای بهره‌گیری از این ظرفیت و ویژگی‌های گروه‌های نمایشی در شرایط جامعه معاصر و هم این‌که بخش خصوصی چگونه می‌تواند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شود و به ظرفیت‌های دولتی برای واگذاری به بخش خصوصی در حوزه تولید تئاتر برای جذب مخاطب بهره بگیرد، پرداختیم که در این زمینه سمینارهای خوبی در تهران برگزار شد و از استان بوشهر جهانشیر یاراحمدی به‌عنوان نماینده استان در سمینار پژوهشی جشنواره حضور داشت و مقاله خود را ارائه کرد.
وی با بیان این‌که بعد از کارگاه تخصصی با موضوع «تکنولوژی، نور و صوت در تئاتر امروز» (که باز هم بخشی ویژه در جشنواره امسال بود) توجه ویژه به هویت بصری در گروه‌های نمایشی و تبلیغات تئاتر که امروزه برای جلب مخاطب حداکثری از مباحث تخصصی است که گروه‌های نمایشی و هنرمندان تئاتر باید به‌طور جدی و تخصصی به آن بپردازند. در خصوص هویت بصری هم امسال در حوزه فجر به‌صورت تخصصی در آن ورود کردیم که خروجی آن هم نمایشگاه‌های تخصصی پوستر، عکس و جلوه‌های هویت بصری جشنواره سی و چهارم فجر است که بخشی از آن در جشنواره فجر استانی در استان شما هم جلوه‌گر بود و در نمایشگاه عکس شاهد آن بودیم. ان‌شاءالله این ظرفیت برای نمایشگاه پوستر هم ایجاد شود که شما شاهد آثار برگزیده بخش پوستر هم باشید. 

وی افزود: خیلی خوشحالم که حضور هنرمندان غیر تهرانی در جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر امسال نه بر مبنای ظرفیت بخشنامه‌ای و ظرفیت توافق شده بر مبنای کیفیت انتخاب آثار، ظرفیت ویژه‌ای است. بیش از 50 درصد آثار کیفی حاضر در این جشنواره متعلق به هنرمندان سایر شهرهای کشور هستند. امسال مبنای ما مبنای انتخاب فستیوالی نبود که ظرفیت محدودی را در فراخوان برای آثار برگزیده جشنواره‌ای در نظر گرفته بودند که در نهایت 10 اثر خروجی کلیه جشنواره‌های استانی برگزار شده استان‌های کشور بود. از اتفاقات اجراهای عمومی در کشور این ظرفیت برای همه گروه‌ها ایجاد شد که بتوانند در جشنواره سی وچهارم تئاتر بین‌المللی فجر متقاضی و حضور داشته باشند و خیلی خوشحالم که ظرفیت ورودی تولیدات هنرمندان شهرستانی از بخش مرور نسبت به گذشته بسیار قابل توجه بود، این نشان می‌دهد که جریان اجرای عمومی تئاتر در سراسر کشور، جریانی روبه رشد است. تئاتر ما دارد شرایطی را تجربه می‌کند که از جشنواره فاصله بگیرد و مبتنی بر فرهنگ مخاطبش و مبتنی بر ذائقه و ارتقای ذائقه جامعه خودش تولید شود که این اتفاق خوبی است. امیدوارم همه ما چه مدیران ستادی و چه مدیران استانی برنامه‌ریزی‌مان به نحوی باشد که تولیدات گروه‌های نمایشی از این پس صرفا با توجه به ذائقه مخاطب تولید شود نه برای حضور در جشنواره‌ها و ظرفیت‌های سخت‌افزاری و تالارهای تخصصی ایجاد شود که اجراهای مداوم تئاتر در آنها اتفاق بیفتد.
شفیعی در پایان گفت: خیلی خوشحالم که قبل از این مراسم شاهد راه‌اندازی سایت بلیت‌فروشی تئاتر در این جشنواره بودیم که امیدوارم این اتفاق در زمینه‌های دیگر نظیر تبلیغ تئاتر و جلب مخاطب نیز صورت بگیرد.
همچنین در این مراسم اتابک نادری به ایراد سخن پرداخت و در پایان سخنانش از زحمات حمیده ماحوزی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از علی مرادخانی، معاونت هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر و لوح سپاس به همراه کتاب زندگینامه عزت‌الله انتظامی تقدیم وی کرد. در ادامه مراسم مجوز فعالیت 24 گروه نمایشی استان به گروه‌ها تقدیم شد. همچنین از تمبر یادبود ایرج صغیری، هنرمند پیشکسوت تئاتر بوشهر رونمایی و این تمبر از سوی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور، مدیر عامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری و... امضا شد. در پایان زنگ شروع جشنواره فجر نیز از سوی ایرج صغیری به صدا در آمد. 


نام:
ایمیل:
* نظر: