bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۰۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي تا آخر وقت اداري امروز 26 دی ماه به اتمام می‌رسد و نتایج آن به‌همراه دلايل رد صلاحيت شدگان به طور مستند به آنها اعلام می‌شود. برخی بر این باور هستند که نتایج بررسی‌ها می‌تواند برخی معادلات جریان‌های سیاسی را تغییر دهد. گمانه‌زنی‌ها، شایعات و خبرهای تاییدنشده از تایید صلاحیت‌ها در فضای مجازی، تماس‌های تلفنی و نشست‌ها و گعده‌های خصوصی به‌گوش می‌رسد و نشان می‌دهد همه چیز آبستن تحول مهمی است.

حوزه‌های چهارگانه استان بوشهر با ویژگی‌های متفاوت، خواست‌های مختلف و افکاری که همه گفته می‌شود برای مردم است در دایره ریخته شده است. گرایش‌های خویشاوندی در استان به‌گونه‌ای است که خیلی‌ها می‌خواهند با این ظرفیت وارد گود انتخابات شده و ماحصل آن را ببینند و بچینند. 

در همین حال سخنگوي هيات مرکزي نظارت بر انتخابات در خصوص روند بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس گفت: بعد از بررسي‌هايي که در هيات اجرايي صورت گرفت، فرصتي براي اعتراض به آراء هيات‌هاي اجرايي بود؛‌ در اين فاصله هيات‌هاي نظارت استاني پرونده‌هاي داوطلبان اعم از کساني که در هيات‌هاي اجرايي رد صلاحيت شدند يا غير آنها را بررسي کردند. حالا دیگر می‌شود پیش‌بینی کرد که شورای نگهبان چه رویکردی را در پیش گرفته است. از گوشه کنار خبرهای تایید نشده از رد صلاحیت‌های نیرو‌ها سرشناس اصلاح‌طلب حکایت می‌کند چرا که روز گذشته طی تماس‌های تلفنی به برخی از کاندیداها اعلام کردند که صلاحیت شما احراز نشده است. حالا باید دید نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها به کجا می‌رسد، آیا این دروغ‌ها که می‌گویند، راست است؟

گفتنی است رد صلاحیت برخی از نیروهای سرشناس اصلاح‌طلب تنها یکی از مشکلات این جریان سیاسی است و آنهایی که منتسب به این جریان هستند، در درون خود مشکلات دیگری هم دارند و برخی هم با پدرخواندگی در این مسیر تلاش دارند تا به شکاف آن دامن بزنند. شکافی که با عمیق‌تر شدن آن همه ضرر خواهند کرد و نفع آن به رقیب که با خیال راحت نشسته و همه را نشانه می‌رود، تمام خواهد شد. 
در مورد مثال رای قومی و قبیله‌ای که در مورد آن نوشته‌ایم، باید یک حوزه را به‌خصوص مورد اشاره قرار داد. چرا که در حال حاضر برخی کاندیداها در حوزه انتخابیه بوشهر،گناوه و دیلم با مشکلات قومی قبیله‌ای روبه‌رو شده‌اند. مشکلی که خاص این حوزه انتخابیه نیست در شهرستان‌ها و حوزه‌های دیگر نیز یکی از مشکلات پیش‌روی داوطلبان انتخاباتی است، تفکری که باید از آن به‌شدت پرهیز و فرارکرد. 

در این حوزه انتخابیه به‌خصوص بندر بوشهر، خبرهای عجیبی از درگیری، بحث و مجادله بین سه کاندیدایی که با هم نسبت فامیلی نیز دارند، به گوش می‌رسد. این درگیری به نوعی اعضای شورای شهر بندر بوشهر را درگیر کرده است، چرا که حضور سه نفر از یک خانواده یا به‌عبارت بهتر خاندان که می‌شود گفت از نفوذ و رای بالایی هم در این شهر برخوردار هستند، آنها و طرفدارانشان را نگران کرده است. بدون شک تقسیم آرا بین سه کاندیدا شانس پیروزی آنها را پایین آورده و حتی توان رقابت با دیگران را هم به‌شدت کاهش داده است. 
مسائل این چنینی بیش از رد صلاحیت شورای نگهبان نگرانی‌های را به وجود می‌آورد. هر چند اگر گفتمان حزبی بتواند مسائل قومی و قبیله‌ای را پوشش دهد و با یک تدبیر که نیاز امروز است با اجماع و اتحاد کاندیدای خود را روانه مجلس کنند، نگرانی‌ها حل می‌شود. حال باید دید در این وانفسا احزاب و گروه‌های سیاسی چگونه عمل خواهند کرد. گفتنی است یکی از کاندیداهای مورد بحث بیش از این اعلام کرده بود که تابع نظر اصلاح‌طلبان است و اگر قرار شود کاندیدای دیگری از سوی اصلاح طلبان مطرح شود به نفع او کناره‌گیری خواهد کرد. با این حال با گرم‌شدن تنور انتخابات، می‌توان گفت فضای جامعه پیچیده‌تر از گذشته شده است.

هر چند انتظار می‌رود ردصلاحیت‌ها تکلیف‌ بسیاری را مشخص می‌کند، اما نکته اینجاست که آیا این افراد حاضر هستند به‌نفع هم کنار بروند؟ سوالی که نه تنها ذهن رسانه‌ها، بلکه ذهن حامیان و خانواده‌های این افراد را هم به‌خود مشغول داشته است. 
در دیلم نیز شرایطی مشابه وجود دارد چرا که در آن شهرستان نیز از یک طایفه بزرگ دو نفر وارد عرصه انتخاباتی شده‌اند، تا در این رقابت حساس شانس خود را امتحان کنند. با این حال چه با آرای سنتی و قومی قبیله‌ای و چه فعالیت گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و احزاب، در نهایت این مردم هستند که با حضور خود نماینده این حوزه انتخابیه را روانه بهارستان می‌کنند تا برای چهار سال در تصمیم گیری‌های کلان شرکت کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: