bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
اتابک نادری در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
تئاتر ایران به‌خصوص تئاتر استان‌ها در حال پیش‌رفتن به سمت سازماندهی است، چراکه تاکنون سازماندهی ترسیم‌شده‌ای در تئاتر کشور نداشتیم اما...
بامداد جنوب پیش از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر استانی در بوشهر با تهیه گزارش‌های متعددی به پیشواز این رویداد بزرگ هنری رفت و همزمان با آن نیز خبرهای جشنواره را پوشش داد. روز گذشته جشنواره با اجرای نمایش «هفت‌خوان هملت» به کار خود پایان داد. در روز پایانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر استانی در استان، ساعت چهار بعد از ظهر برنامه خاطره‌بازی پیشکسوتان که در آن هنرمندان بوشهری خاک‌خورده صحنه تئاتر در دهه‌های پیشین به بیان خاطرات خود از اجرلاهایی که داشتند، پرداختند. همچنین در این روز نمایش‌های «هفت‌خوان هملت» (ساعت 17 و 19:30 در پلاتوی استاد صغیری)، «دونه کفترام نذریه» (ساعت 16:30 در تالار اصلی) و نمایش خیابانی «جرح، جنون، جنوب» (ساعت 18 در فضای باز تئاتر شهر) به اجرا در آمدند. برگزاری این جشنواره برای نخستین بار در استان بدون شک پیامدهای خوبی خواهد داشت و افزون بر آشنایی هنرمندان و مخاطبان بوشهری با سطح نمایش استان‌های دیگر، خواه ناخواه تجربیاتی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

بوشهر در زمینه‌های هنری همواره در سطح کشور حرف‌هایی برای گفتن داشته و دارد. در زمینه تئاتر هم خوشبختانه امسال در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تهران، نمایش‌های «مجلس قربانی سنمار» نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی شیما جوادپور در بخش ب و برگزیده فجر استانی، «ماهی‌های 9 ماهه» به کارگردانی مهدی تنگستانی در بخش نسل نو و «سه چهار روزی که امیر خانه نبود» نوشته رضا گشتاسب و کارگردانی فضل‌الله عمرانی به‌عنوان نماینده استان به روی صحنه می‌روند که بیانگر توانمندی و خلاقیت هنرمندان تئاتری هم‌استانی است. بامداد جنوب برای هر سه گروه نمایشی در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آروزی موفقیت می‌کند. از مدت‌ها پیش مرکز هنرهای نمایش کشور تاکید بر ثبت گروه‌های نمایش دارد که تحقق این امر در رشد و شکوفایی تئاتر استان‌ها نقش بسزایی دارد. به‌تازگی استان بوشهر نیز با ثبت 24 گروه نمایشی در این زمینه در کشور پیشتاز است. در این باره گفت‌وگویی را با مسوول هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی صورت دادیم که در ادامه می‌آید. 

اتابک نادری در گفت‌و گو با بامداد جنوب گفت: تئاتر ایران به‌خصوص تئاتر استان‌ها در حال پیش‌رفتن به سمت سازماندهی است، چراکه تاکنون سازماندهی ترسیم‌شده‌ای در تئاتر کشور نداشتیم اما در آینده شاهد این سازماندهی خواهیم بود و این نظم و انظباط باعث می‌شود ما در برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت خود در مرکز تکلیفمان روشن باشد، به‌عنوان نمونه، استان بوشهر در حال حاضر 32 گروه نمایشی ثبت شده دارد، بنابراین تکلیف ما در تعیین و تقسیم بودجه مشخص است. نکته بعدی این‌که ارتباط مستقیم میان گروه‌های نمایشی با مرکز هنرهای نمایشی و مدیریت تئاتر برقرار می‌شود. از این به بعد ما برای تقسیم تازه‌های نشر خود، انتقال تجربیات و محصولات تئاتری مشکلی نخواهیم داشت و می‌توانیم به‌طور مستقیم با گروه‌ها ارتباط داشته باشیم. آسان نبودن دسترسی به گروه‌های نمایشی و نبود اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع از مشکلات اساسی ما از گذشته تا این تاریخ بوده که ما در دورنمایی که پیش‌بینی می‌کنیم، این است که از این به بعد فراخوان‌های جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، سمینارها و... معتبر به‌صورت مستقیم به گروه‌های نمایشی ایمیل می‌شود و ان‌شاالله دیگر مشکلات ارتباطی با گروه‌های نمایش حل می‌شود.
وی در ادامه افزود: با ثبت گروه‌های نمایشی کم‌کم به آن ساختار هدفمندی که مدنظر داریم می‌رسیم، چراکه حرکت تئاتری، حرکتی گروهی است و مانند هنرهای تجسمی و ... انفرادی نیست. پس گروهی بودن این هنر باید ثبت شود. لازم است که هنرمندان تئاتر در تشکل گروهی قرار بگیرند و به‌صورت تشکیلاتی کار خود را ادامه بدهند، زیرا کم‌کم با این کار به سازمان و موسسه‌های تئاتری یا همان شرکت‌های تئاتر می‌رسیم و این احتمال وجود دارد که جشنواره‌های رسمی و معتبر در آینده تنها پذیرای گروه‌های نمایشی باشند و افراد در این جشنواره‌ها تا زمانی که عضو گروهی نشدند، حتی اگر از باسابقه‌های این عرصه باشند، نمی‌توانند حضور یابند. شاید قوانین در آینده این‌گونه باشد که شما زمانی می‌توانید درخواست حضور در جشنواره را بدهید که عضو گروه باشید.

نادری با بیان این‌که در حال حاضر درگیر تقسیم‌بندی گروه‌های نمایشی و به نوعی در مراحل اولیه ثبت آنها هستیم، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین پیامدهای ثبت گروه‌های نمایشی، این است که از این به بعد گروه‌های نمایشی ثبت شده، روسای انجمن‌های نمایشی استان خود را به‌صورت انتخاباتی انتخاب می‌کنند، چراکه دیگر انتصابات برداشته شده است.
مسوول هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی با تاکید بر این‌که ویژگی خاصی که تئاتر بوشهر دارد، این است که در حال حاضر این استان یک پایگاه دائمی تئاتر دارد، چراکه وجود تئاتر شهر در هر استان یا منطقه ویژگی آن شهر یا آن منطقه است، افزود: خوشبختانه تئاتر بوشهر هم‌تراز و شانه به شانه تئاتر شهرهای مشهد، تیریز، کرج و همدان پیش می‌رود و فعالیت می‌کند. طبیعی است که به‌زودی ثمره آن را هم خواهد دید. به‌عنوان نمونه، تئاتر مشهد دو سال است که دارد فعالیت می‌کند و خدا را شکر ما امسال شاهد حضور چهار نمایش از این شهر در جشنواره بین‌المللی هستیم که نتیجه بالا رفتن کیفیت تئاتر این شهر است. این شعار نیست بلکه به‌دلیل اجراهای عمومی تئاتر آن رشد کرده است، زیرا مانند سال‌های گذشته نیست که گرو‌های نمایشی یک‌شبه بیایند دکور بزنند و به‌صورت دست و پا شکسته اجرا کنند. کارها در رویارویی با مخاطب پخته، دیده و تکمیل شده‌اند. خوشبختانه تئاتر بوشهر هم دارد به این توانایی و ویژگی می‌رسد که جای بسی خوشحالی است. در این مدتی که مسوولیت هماهنگی امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی را عهده‌دار هستم شاهد گزارش‌های خوب گروه‌های نمایشی بوشهری هستم و پویایی گروه‌ها را می‌بینم.. البته با توجه به مدیریت فعلی و توان و پتانسیلی که موجود است، بوشهر در منطقه جنوب یکی از قطب‌های فعال حوزه تئاتر است.

اتابک نادری در پایان با اشاره به این‌که هدف برگزاری جشنواره تئاتر فجر استانی در استان‌ها، ارتباط و داد و ستدهای فرهنگی و تجارب هنرمندان و آشنایی مخاطب با طیف‌های مختلف آثار و هنرمندان است، گفت: طبیعتا برگزای یک جشنواره این امکان و شرایط را فراهم می‌کند که یک گروه حرفه‌ای از تهران برای اجرا به بوشهر بیاید و هم هنرمندان بوشهری با کار آنها آشنا شده و هم آنها با هنرمندان بوشهری آشنا شوند و مهم‌تر از همه مخاطبان بوشهری از فضای تئاتر بوشهر خارج شده و رویکرد تازه‌تری از تئاتر را ببینند. در اینجا اصلا بحث خوب یا بد بودن آثار مطرح نبود بلکه بحث تنوع محصولاتی بود که در این جشنواره عرضه شدند. ما اگر این جشنواره برگزار شده را به «آوردگاه تئاتر» تشبیه کنیم، تلاش کردیم که محصولات آن پر بار باشند، چراکه از استان‌های مختلف در این جشنواره حضور داشتند. ما در استان‌های جنوبی نظیر فارس و بوشهر و در مرکز کشور، یزد شاهد میزبانی آنها در این بخش بوده و خواهیم بود که خدا را شکر بوشهر در برگزاری این جشنواره خیلی مرتب و منظم پیش رفت و شاهد برگزاری جشنواره‌ای پر بار در این شهر بودیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: