bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
کتاب «بازی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران» نوشته رحمن قهرمان‌پور به‌تازگی روانه بازار نشر شده است.
کتاب «بازی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران» نوشته رحمن قهرمان‌پور به‌تازگی روانه بازار نشر شده است. قهرمان‌پور در مقدمه این اثر تاکید می‌کند سخنی که این کتاب به‌دنبال اثبات آن است، چندان پیچیده نیست؛ انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران یک بازی سیاسی با سرعت زیاد و با حضور مجموعه‌ای از بازیگران است.

به گفته وی، انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به‌دلیل این‌که یک بازی است الزاما نشانگر توزیع قدرت در عرصه سیاست نیست. حتی قدرتمندترین گروه‌ها اگر قواعد بازی را بلد نباشند، نمی‌توانند برنده آن شوند، آنچنان‌که اصول‌گرایان، چند دوره گرفتار این معضل بودند. انتخابات ریاست‌جمهوری بازی است و هرکس در این بازی مهارت و توانایی بیشتری از خود نشان دهد،‌ احتمال پیروزی او بیش از دیگران است اما برنده شدن در بازی به معنای دستیابی به موقعیت برتر در عرصه سیاست نیست و البته بازنده‌ها هم الزاما به نتیجه بازی تن در نمی‌دهند و می‌کوشند از عرصه رقابت سیاسی حذف نشوند.

مولف می‌گوید: «در این بازی احتمال برد نامزدی بیشتر است که دانش انتخابات را با هنر مبارزات انتخاباتی درهم‌آمیزد و جسارت و توان لازم را برای ادامه بازی داشته باشد. در این بازی، عقل، دانش، تجربه و احساس و قدرت روانی در کنار هم عمل کرده به کمک هم می‌آیند یا برعکس همدیگر را تضعیف می‌کنند. آنهایی شانس و اقبال بیشتری دارند که بتوانند تا دقیقه‌های آخر، در صحنه حضوری جدی داشته باشند و کار را به دیگران و سرنوشت و حوادث و دست‌های پنهان واگذار نکنند.»

در این کتاب نشان داده خواهد شد این بازی پیچیده، چندبعدی و در همان حال دارای سرعتی بسیار بالاست و بازیگران گوناگونی در تعیین نتیجه آن نقش دارند. شناخت کلیت این بازی از آن رو اهمیت دارد که تجربه نشان می‌دهد نامزدهایی که تنها بر یک یا دو بعد یا عامل یا متغیر این بازی (مانند تکیه زدن بر نهادهای خاص یا منابع مالی قوی) تمرکز کرده‌اند و از عوامل دیگر (مانند داشتن سرعت لازم، قدرت تحلیل شرایط) غفلت کرده‌اند،‌ شانس خود را برای پیروزی کمتر کرده‌اند.
کتاب «بازی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران» نوشته رحمن قهرمان‌پور با شمارگان هزار نسخه در 237 صفحه به بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات تیسا روانه بازار نشر شده است.

برچسب ها: سیاسی ، انتخابات ، کتاب
نام:
ایمیل:
* نظر: