bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۷ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴
به دنبال رد صلاحیت چهره‌های شاخص؛
شگفتی رد صلاحیت‌ها هچنان ادامه دارد تا هر دو انتخابات پیش رو، تفاوت‌های اساسی با انتخابات دوره‌های گذشته داشته باشند، چراکه...

بامدادجنوب- مریم خوئینی: شگفتی رد صلاحیت‌ها هچنان ادامه دارد تا هر دو انتخابات پیش رو، تفاوت‌های اساسی با انتخابات دوره‌های گذشته داشته باشند، چراکه سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، اعلام کرد از میان 801 نفر که برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات خبرگان ثبت نام کرده بودند، تنها 166 نفر صلاحیت شان تایید و 207 نفر رد صلاحیت شدند. 158 نفر نیز از نمایندگی مجلس خبرگان انصراف دادند. با این حال او معتقد است که 45 درصد از داوطلبان، صلاحیتشان تائید شده است.

در میان این 207 نفری که صلاحیت شان تائید و یا احراز نشده است، چهره‌های شاخصی چون سید‌حسن خمینی نوه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضور دارد که باعث تعجب خیلی‌ها شد. با این حال سید حسن خمینی ترجیح داد تنها با دو بیت شعر به این ماجرا واکنش نشان دهد و سخن گفتن را به دو روز دیگر موکول کند.
با این حال چهره‌های شناخته شده‌ای دیگری نیز در لیست رد صلاحیت‌ها حضور دارند از جمله مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری و آیت‌الله امجد نماینده سابق مجلس خبرگان  همچنین آیت‌الله موسوی بجنوردی عضو سابق شورای عالی قضایی و از سوی دیگر امام جمعه کرج که صلاحیتشان تائید نشد‌.

به نظر می‌رسد یکی از ملاک‌های رد صلاحیت‌ها نگاه اصلاح‌طلبی برخی چهره‌های شاخص بوده است با این حال مسوول واحد تشکیلات جامعه اسلامی مهندسین اعتقاد دارد که اصلاح‌طلبی ملاکی برای رد صلاحیت‌های صورت گرفته دردو انتخابات نبوده است.
احمد نیک فر درباره روند بررسی صلاحیت‌ها برای انتخابات گفت: برداشتم این است که شورای نگهبان تاکنون معقول عمل کرده است. ملاک شورای نگهبان اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن نبوده است و اصلاح‌طلب بودن را ملاکی برای رد صلاحیت قرار نداده‌اند، چراکه چندین برابر اصلاح‌طلبان اصولگرایان رد صلاحیت شده‌اند.

وی ادامه داد: تا جایی که من می‌دانم شورای نگهبان درانتخابات مجلس شورای اسلامی روی سه موضوع فتنه، انحراف و فسادهای مالی کوتاه نمی‌آید و این سه مورد را بسیار جدی گرفته‌اند. رد صلاحیت شده‌ها در ابعاد مختلف عقیدتی، سیاسی، مالی مورد تائید نبوده‌اند. عده‌ای هم هستند که صلاحیتشان احراز نشده است. یعنی شورای نگهبان نتوانسته شناخت کافی از آنها پیدا کند و می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات‌، امیدوار باشند که صلاحیتشان تائید شود.

نیک فر در ادامه تاکید کرد: این‌که گفته شود رد صلاحیت یا احراز نشدن صلاحیت به‌خاطر تعلقات جناحی بوده درست نیست. البته ساختار شکنی عده‌ای محرز است که شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت کرده اما سایرین را بنابر گرایش سیاسیشان رد نکرده‌اند و نمی‌توان این مسائل را به شورای نگهبان نسبت داد.
در همین حال امام‌جمعه موقت تهران با تاکید بر این‌که کسانی که صلاحیت شان احراز نشده است چهره‌های شناخته شده‌ای نبودند، گفت: کسانی که احراز صلاحیت نشده‌اند اگر مومن‌اند بگویند الهی رِضاً بِه رِضائک. زیرا این احراز نشدن صلاحیت به معنی این نیست که آنها، آدم‌های بدی بوده‌اند. فقط این افراد برای اعضای شورای نگهبان شناخته نشده‌اند، چراکه آنها کسانی را تایید صلاحیت می‌کنند که بشناسند.
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی با بیان این‌که عدم احراز صلاحیت به معنای اهانت به این افراد نیست، تصریح کرد: کسانی که مومن باشند تسلیم این نظر خواهند بود و کسانی نیز که غیر مومن هستند آمده‌اند که شانتاژ کنند.

حجت‌الاسلام صدیقی در بخش دیگری از سخنانش درباره تبیین بند سوم از نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور که در آن تاکید شده است «در تبلیغات توجه شود آنچه که در این معامله به‌دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده. نوشته‌ها و گفته‌های که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت صادقانه رفتار نمی‌کنند»، متذکر شد: در قرآن کریم آمده است«وَاتَّقُواْ فِتْنَةً لاَّ تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنكُمْ خَآصَّةً» که می‌گوید از فتنه بترسید که این فتنه، نه تنها فتنه‌گر، بلکه همه افراد را می‌سوزاند.

با این حال دولت و شخص رئیس‌جمهور سعی دارند که شرایط را باز تر کرده تا شاهد حضور همه سلایق در انتخابات باشیم بر همین اساس به معاون اول خود و وزرای اطلاعات و کشور برای پیگیری وضعیت نامزدهایی که صلاحیت آنها از سوی هیات‌های نظارت احراز نشده است، دستوری ویژه داد به همین دلیل سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به استان قزوین، جهت شرکت در اجلاس سراسری نماز به‌دلیل پیگیری آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات لغو شد. حال باید منتظر ماند و دید نتیجه اعتراض‌ها و بررسی‌ها چه خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: