bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
گفت‌وگوی سعید گلچمن با بامداد جنوب؛
هنر نمایش از هنرهای مادری است که در استان ما از حدود نیم‌قرن پیش به‌صورت تعزیه و شبیه‌خوانی اجرا می‌شده و بعدها با فراگیر شدن سبک‌های این هنر در سراسر کشور در استان بوشهر نیز هنر نمایش با تلاش جوانان هنرمند دیروز و بزرگان امروز نظیر ایرج صغیری شکل گرفت.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: هنر نمایش از هنرهای مادری است که در استان ما از حدود نیم‌قرن پیش به‌صورت تعزیه و شبیه‌خوانی اجرا می‌شده و بعدها با فراگیر شدن سبک‌های این هنر در سراسر کشور در استان بوشهر نیز هنر نمایش با تلاش جوانان هنرمند دیروز و بزرگان امروز نظیر ایرج صغیری شکل گرفت. به گفته محمد مظفری، «شاید بتوان گفت در سایه وجود «مدرسه سعادت» که از قدیمی‌ترین مدارس ایران است، جوانان بوشهر به هنر تئاتر تمایلی بیشتر پیدا کردند. از بین خیل عظیم علاقه‌مندان تئاتر در بوشهر اوایل دهه 20 منوچهر آتشی، شاعر بزرگ ایران‌زمین فعالیت‌های زیادی در عرصه نمایش داشت. اواسط دهه پنجاه ظهور جوان خوش‌ذوق بوشهر یعنی ایرج صغیری تئاتر بوشهر را متحول کرد. اجرای نمایش آیینی «قلندر‌خونه» نوشته و کار ایرج صغیری ضمن این‌که شیوه نویی را در تئاتر آیینی و ملی ایران پدید آورد.

 آوازه تئاتر بوشهر را از مرزها گذراند تا همگان زبان به تحسین این اثر سترگ بگشایند». کم‌کم این هنر افزون بر مرکز استان در شهرستان‌های آن نیز فراگیر شد، به‌طوری که امروزه بسیاری از این شهرستان‌ها خود عهده‌دار جشنواره‌های نمایش هستند، نظیر جشنواره استانی طنز تنگستان یا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دیّر. هر چند بنا به دلایلی امسال جشنواره استانی طنز تنگستان برگزار نشد اما هنرمندان این شهرستان با اجرای برنامه«30 شب با تئاتر تنگستان» خلأ این جشنواره را جبران کردند و اینک با این برنامه هر شب تا 30 بهمن میزبان مخاطبان هنردوست تنگستانی هستند. در این باره گفت‌وگویی را با مسوول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان صورت دادیم.
سعید گلچمن در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص وضعیت تئاتر شهرستان تنگستان گفت: تئاتر این شهرستان در سال‌های اخیر از رشد خوب و مناسبی برخوردار بوده است. نیروهای مستعد و جوانی وارد بدنه تئاتر این شهر شده‌اند که سعی کرده‌ایم با آموزش‌های لازم به آنها، زمینه رشد این هنرمندان را فراهم کنیم. البته این نکته را نباید از یاد ببریم که برگزاری جشنواره استانی تئاتر طنز تنگستان در این چند سال اخیر باعث ورود دوچندان جوانان مستعد به چرخه تئاتر اهرم شده است که باید از این پتانسیل به نحو احسن بهره گرفت.

وی با بیان این‌که ایده اولیه برنامه «30 شب با تئاتر تنگستان» در گروه تئاتر آریو تنگستان و انجمن هنرهای نمایشی اهرم مطرح شد، افزود: هدف اصلی این جشنواره هم گام نهادن در مسیر حرکت به سوی شعار «تئاتر برای مردم» و گسترش اجراهای عمومی تئاتر است. البته برگزار نشدن جشنواره تئاتر طنز تنگستان نیز مزید بر علت شد تا چهار اثر تولیدی در گروه تئاتر آریو تنگستان که خود را برای این جشنواره مهیا می‌کردند، تصمیم به اجرای عمومی در قالب این طرح بگیرند. پیش‌بینی می‌کنیم که با اجرای جشنواره «30 شب با تئاتر تنگستان» نتایج خوبی برای تئاتر این شهرستان حاصل شود.

گلچمن با اشاره به این‌که آغاز کننده جشنواره«30 شب با تئاتر تنگستان»، نمایش «افسانه آب» نوشته یونس جعفری و کار یونس رازقی‌پور بود، تصریح کرد: این نمایش از یکم تا هشتم بهمن‌ماه در سالن اصلی مجتمع فرهنگی-هنری اهرم به روی صحنه رفت و در ادامه نمایش «نشون خیرو» نوشته رضا مختارزاده و کارگردانی خودم از فردا (دهم) تا بیستم بهمن‌ماه در پلاتو مجتمع فرهنگی-هنری اهرم اجرا خواهد شد. بعد از آن، نمایش «حسن سوزک کباو» نوشته حسام جمالی کاری از یاسر رازقی‌پور در روزهای 22 تا 26 بهمن و «افسانه پری و چوپان» نوشته اردشیر محمودی‌فرد و کار علیرضا احمدزاده نیز در روزهای 27 بهمن تا اول اسفندماه به روی صحنه خواهند رفت.
وی با بیان این‌که خوشبختانه مردم اهرم و روستاهای اطراف آن معمولا استقبال خوبی از اجراهای تئاتری دارند، یادآور شد: به‌عنوان نمونه در همین جشنواره«30 شب با تئاتر تنگستان»، اجرای نمایش «افسانه آب» به‌دلیل استقبال گسترده علاقه‌مندان، یک شب تمدید شد. در مجموع از بابت مخاطب تئاتری در این شهرستان مشکلی نداریم، چراکه مردم این شهر همیشه حضور قابل قبولی در اجراها دارند.

سرپرست گروه نمایی آریو در ادامه گفت: امسال تمرکز و سیاست‌گذاری این گروه نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی اهرم روی گسترش اجراهای عمومی به‌جای شرکت در جشنواره‌های ریز و درشت بود که خوشبختانه تا حد زیادی به این هدف دست یافتیم.
گلچمن در مورد سوابق هنری خود عنوان کرد: از سال 78 با نمایش «شورش در پادگان» به کارگردانی محسن زنده‌بودی وارد تئاتر شدم. در حال حاضر نیز سرپرست گروه تئاتر آریو تنگستان (تنها گروه رسمی و ثبت شده این شهرستان در طرح استقرار گروه‌های نمایشی سراسر کشور) هستم. سابقه بازی در نزدیک به 30 اثر تئاتری و کارگردانی 15 کار نمایشی، نوشتن شش نمایشنامه و نیز حضور و کسب مقام‌های مختلف در جشنواره‌های متعددی نظیر «فجر»، ماه، «طنز، دینی، دفاع مقدس و غیره را دارم. در حال حاضر هم به‌عنوان مدیر مجتمع فرهنگی هنری اهرم و مسوول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر مشغول به فعالیت و همچنین دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی هستم که البته در تعزیه هم حدود 15 سال است که شبیه‌خوان نقش‌های شمر و عمربن سعد هستم.

وی در خصوص برگزار نشدن نهمین جشنواره استانی طنز تنگستان نیز گفت: به‌علت مشکلات اعتباری و سیاست‌های مبتنی بر صرفه‌جویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال این جشنواره برگزار نشد. البته در حال تلاش هستیم که بتوانیم با مساعدت حمیده ماحوزی، مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نهمین دوره این جشنواره استانی را در اردیبهشت یا خردادماه سال آینده برگزار کنیم.
گلچمن با بیان این‌که معتقدم تولید و اجرای متعدد آثار نمایشی برای سلیقه‌های متفاوت، عاملی مهم در جذب و آشتی مخاطب با تئاتر است که باید برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کنیم، ضمن این‌که تبادلات تئاتری بین شهرهای مختلف استان هم می‌تواند در این راستا تاثیر‌گذار باشد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های مناسب دوست بزرگوارم، جهانشیر یاراحمدی در انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر، در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در تئاتر استان شکل گرفته است که حضور خوب و پررنگ نمایندگان استان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمونه عینی آن است، چراکه یاراحمدی سازماندهی و گسترش اجراهای عمومی و آموزش را در راس سیاست‌گذاری‌های خود قرار داد که خوشبختانه تا حد خیلی زیادی به این اهداف جامه عمل پوشانده شد. امیدوارم جهانشیر یاراحمدی با وجود همه سختی‌ها و نامهربانی‌هایی که با آن مواجه است، در این مسند بماند و کارهای ناتمام خود را به پایان برساند. باید قدر این مرد زحمتکش و عملگرا را بیشتر بدانیم.

مسوول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهرم با اشاره به این‌که درمجموع معتقدم، برای رسیدن به تئاتر حرفه‌ای باید بنیه اقتصادی و مالی هنر نمایش و درآمدزایی آن قوی‌تر شود، تصریح کرد: مشکلات هنرمندان تئاتر اهرم هم تقریبا مشابه مشکلات هنرمندان دیگر شهرهاست. تزریق نشدن بودجه به تئاتر شهرستان‌ها، درآمدزا نبودن تئاتر برای هنرمندانش، مشکلات حوزه آموزش و غیره از جمله این مشکلات هستند که باید برای برطرف کردن آنها از جلسات فراتر رفت و تدبیری عملی اندیشید. البته برگزار نشدن جشنواره استانی تئاتر طنز تنگستان هم اتفاق ناخوشايندی بود که امسال گریبان تئاتر تنگستان را گرفت. در تئاتر اهرم خوشبختانه از بابت مکان برای تمرین و اجرا مشکل خاصی نداریم، با وجود یک سالن و یک پلاتو نسبتا استاندارد و یک بلک‌باکس برای تمرین و اجراها، مشکل خاصی از این جهت احساس نمی‌کنیم اما از بابت بودجه و اعتبارات برای تولید آثار نمایشی دستمان به شدت خالی است... .

سعید گلچمن در پایان با بیان که این‌که کاری به مسوولان فرهنگی ندارم، چون به هر حال آنها به تبع مسوولیتشان باید نگاه خاصی به تئاتر داشته باشند، گفت: ولی متاسفانه نگاه مسوولان غیر فرهنگی به تئاتر چندان مناسب نیست و هنوز آن نگاه «سنتی» و «جنگ‌طلبانه» نسبت به تئاتر به‌عنوان هنری دم دستی در میان برخی از آنها وجود دارد اما در اینجا جا دارد به‌طور ویژه از روزنامه وزین بامداد جنوب تشکر کنم، چراکه این روزنامه تاکنون به شکل ویژه و کم‌سابقه به تئاتر و مشکلات آن پرداخته است.

برچسب ها: فرهنگ ، نمایش ، هنر ، تئاتر
نام:
ایمیل:
* نظر: