bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
هنرمندان این استان چنان با عشق به هنر خود می‌پردازند که کمترین توجه انگیزه‌ آنها را دوچندان می‌کند.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: صنایع دستی از دیرباز در زندگی بشر جای خود را باز کرد و کم‌کم جزئی از آن شد و در هر استانی با توجه به مواد اولیه که در آن منطقه وجود داشت، یک یا چند صنعت دستی شکل گرفت. استان ما نیز به‌دلیل ویژگی اقلیمی خاص خود در صنایع دستی آن‌گونه که باید و شاید رشد نکرد ولی با وجود این، دارای صنایع دستی بی‌نظیری است که حتی با اندکی توجه می‌شد از آن به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری استفاده کرد. در این زمینه شوربختانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن‌گونه که باید در معرفی و رشد این صنایع گام برنداشته است. هنرمندان این استان چنان با عشق به هنر خود می‌پردازند که کمترین توجه انگیزه‌ آنها را دوچندان می‌کند. 

هرچند همیشه از استان‌های اصفهان، یزد، مركزی، فارس، كرمان، همدان، آذربایجان، گیلان و .... به‌عنوان قطب‌های مهم صنایع دستی كشور یاد شده كه گاه از شهرت بین‌اللملی نیز برخودار هستند در اینجا نكته‌ای كه به ذهن متبادر می‌شود، این است كه چرا استان بوشهر در تاریخ صنایع دستی ایران از جایگاهی مناسب برخودار نبوده است. در این خصوص می‌توان علت‌هایی را برشمرد، یكی از مهم‌ترین آنها خود ماهیت وجودی صنایع دستی است كه این صنعت ابتدا در ارتباط با رفع نیاز كشاورزی و تولید مواد و وسائل كار و زندگی به‌تدریج شكل گرفته و سامان یافته است. با همه این اوصاف، در این استان صنایع دستی چون حصیربافی، گبه‌بافی، توربافی، عبابافی، گرگوربافی، گره‌چینی و ... از دیرباز دیده شده و امروزه هر چند به‌دلیل به‌وجود آمدن کارگاه‌هایی این صنایع در انزوا قرار گرفته‌اند اما هنوز هنرمندان و افرادی هستند که به‌صورت خودجوش هنرهای اصیل نیاکانشان را دنبال می‌کنند. در این باره گفت‌وگویی را با مهدی فیروززادگان صورت دادیم که در ماه گذشته به همراه مریم سیاکی نمایشگاهی را به‌منظور وارد کردن این هنرهای فراموش شده به زندگی مدرن برپا کردند و این نمایشگاه توانست بیشترین بازدیدکننده را در سطح کشور به‌دست آورد. این گویای این مساله حقیقت است که مردم ایران هرگز پیوند خویش را با هنرهای بومی‌شان قطع نمی‌کنند.

این طراح نقوش سنتی روی شیشه در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: از دیرباز در استان صنایعی چون گبه‌بافی، عبابافی، حصیربافی، گلیم‌بافی و ... رواج داشته، همچنین یکی از کهن‌ترین هنرهای استان گره‌چینی است که روی معماری اصیل بوشهر بسیار تاثیرگذار بوده است.
مهدی فیروززادگان با بیان این‌که متاسفانه اکنون این هنرهای زیبا و یکتا مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، چراکه میل بازار به سوی هنرهای مدرن، هدایتگر سلایق مردم شده است، افزود: اما باید بگویم که در سال‌های اخیر توجه مردم به سوی هنرهای اصیل بیشتر بوده است، خوشبختانه ورود این هنرهای اصیل به شیوه‌های خاص مورد استقبال قرار گرفته است.
وی با اشاره به این‌که شوربختانه تعداد هنرمندان قدیم که سفیران اصلی انتقال سینه به سینه هنر بودند، بسیار اندک شده، به‌طوری که گاهی در یک هنر خاص، هنرمندی از آن در قید حیات نیست، تصریح کرد: من با تلفیق هنرهای بومی و سنتی با هنرهای مدرن سعی کردم تا این هنرها را با خانه و زندگی روزمره مردم دیارم آشتی بدهم و با نقش زدن هنر دیرینه گره‌چینی روی ماگ، دفتر و قاب‌ این هنر اصیل بوشهری را زنده نگه دارم و آنها را دوباره وارد زندگی‌های امروزی کنم.

فیروززادگان ورود هنرهای مدرن و تغییر سبک زندگی مردم را دلیل کمرنگ شدن هنرهای اصیل ایرانی دانست و گفت: به نظر من برگزاری نمایشگاه‌های استانی و کشوری صنایع دستی در حفظ هنرهای اصیل و بومی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین هنرمندان این استان با حمایت مسوولان استانی و عرضه صنایع درخور مردم و با تلفیق مناسب هنرهای اصیل قدیمی و مدرن می‌توانند در معرفی صنایع دستی استان و هنرهای اصیل بومی این منطقه نقش پررنگی را ایفا کنند. مسوولان استانی هم می‌توانند با معرفی کردن محصولات هنرمندان بوشهری در سطح کشور و حمایت‌ کردن‌ (اجتماعی و اقتصادی) همه‌جانبه از هنرمندان و از همه مهم‌تر در کنار آنها بودن، مایه دلگرمی و تشویق هنرمندان به ادامه هنرشان ‌شوند.
وی در خصوص وجه تشابه صنایع دستی سراسر کشور نیز یادآور شد: شباهت صنایع دستی کشور در رنگ‌هایی است که از طبیعت یکتا و بکر سرزمین عزیزمان الهام گرفته شده، شرایط اقلیمی مشابه و آرامشی که در هنرهای ایرانی و اسلامی مشاهده می‌شود، بی‌نظیر و غیر قابل توصیف است.
این هنرمند هم‌استانی با بیان این‌که خوشبختانه استقبال مردم از نمایشگاه‌های صنایع دستی که تاکنون برگزار کرده‌ایم، بسیار عالی بوده است، خاطرنشان کرد: بودن مردم در کنارمان، ما را در ادامه راهمان مصمم‌تر و استوارتر کرده است، استقبال از هنر اصیل گره‌چینی و نقوش ایرانی اسلامی چشمگیر بوده است و مهم‌ترین هدف ما هم از برپایی این چنین نمایشگاه‌هایی ارزش دادن و ورود هنرهای سنتی و بومی به درون خانه‌های بوشهری است.

مهدی فیروززادگان در پایان گفت: از همه هنردوستانی که همیشه کنارمان بوده‌اند، تشکر و قدرانی می‌کنیم و اما هنرهای اصیل بوشهر تا رسیدن به مرحله شکوفایی نیازمند یاری و حمایت فراگیر و همگانی است امیدوارم راهمان پیوسته پر رهرو باشد.
بامداد جنوب همواره سعی کرده است که در همه عرصه‌ها نقش پررنگی را ایفا کند و سرویس فرهنگ و هنر این روزنامه هم پیوسته تلاش کرده است تا با تعامل مناسب و هم‌اندیشی با مسوولان، هنرمندان، علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ این دیار در راستای رشد و شکوفایی آن قدم بردارد. ما با تهیه گزارش‌های گوناگون تمام تلاش خویش را به‌کار بسته‌ایم تا بتوانیم همگام با دوستداران توسعه استان پیش برویم، چراکه افزون بر توانمندی‌های استان در حوزه انرژی، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دیگر آن را نمی‌شود نادیده انگاشت اما در بیشتر این حوزه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی و تجدیدنظر اساسی احساس می‌شود. بنابراین این روزنامه با مطرح کردن آنها می‌کوشد تا نظر صاحب‌نظران، مدیران و مردم را به سوی آنها معطوف سازد، امید است که بتوانیم حرکتی همگانی را برای توسعه این استان زرخیز به‌راه بیندازیم و این استان را از زیر عنوان محرومیت به بیرون بکشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: