bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
به همین دلیل فقدان احزاب قدرتمند و فراگیر در عرصه انتخابات کشور و همچنین استان کاملا مشهود است و متاسفانه این رکن اصلی دموکراسی همچنان چشم اسفندیار توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: بررسی نتایج انتخابات و پیروزی لیست سیاسی جریان اصلاح‌طلب در پایتخت و مراکز برخی استان‌ها گواه این است که مردم در این دوره، سیاسی‌ترین رای خود را به صندوق‌ها انداختند. رویدادی که می‌توان به‌نوعی استقبال از فعالیت حزبی تلقی کرد، زیرا کسانی که اعلام کرده بودند مردم به ما تک رای خواهند داد و به لیست توجهی نشان نخواهند داد، کمترین آرا را کسب کردند در این مورد می‌توان به مهدی کوچک زاده که تنها 46 هزار رای از مجموع سه میلیون و نیم، به دست آورد، اشاره کرد. از سوی دیگر در انتخابات 7 اسفند اصلا اجازه قدرت‌نمایی به احزاب داده نشد که فعالان حزبی بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق وارد کارزار رقابت انتخاباتی شوند. به همین دلیل فقدان احزاب قدرتمند و فراگیر در عرصه انتخابات کشور و همچنین استان کاملا مشهود است و متاسفانه این رکن اصلی دموکراسی همچنان چشم اسفندیار توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود.

در این میان برخی فعالان حزبی نیز پیش از برگزاری انتخابات، انتقاداتی در این خصوص مطرح کردند. مرتضی سراجی دبیر حزب اعتماد ملی استان بوشهر پیش از برگزاری انتخابات در گفت‌وگو با بامداد با انتقاد از رد صلاحیت‌های نیروهای حزبی گفته بود با توجه به این‌که احزاب سیاسی در این دوره به‌شدت مورد بی‌مهری قرار گرفتند، به دوستان هم حزبی و دیگر احزاب پیشنهاد می‌کنم، به نشانه اعتراض، فعالیت حزبی را تعطیل کرده تا ان‌شاءالله پس از شرکت در انتخابات، قانون احزاب بار دیگر مورد تجدید نظر واقع شود. هر چند خود وی با دادن رای سفید در جلسه آنچه به‌اصطلاح شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان خوانده می‌شد، عملا مشارکت سیاسی ممتنع را برگزید که در اصول سیاسی معمولا جایگاهی ندارد. 

با این حال نمی‌توان این مساله را بازگو نکرد و از خاطر برد که فعالیت حزبی در دولت‌های نهم و دهم به‌طور کلی تعطیل شده بود. در این دوره برخی‌ها همانگونه که اقتصاد را علم نمی‌دانستند، کار حزبی را هم با اصطلاحات خاص خود مورد نوازش قرار داده و چون تشکلاتشان محفلی و باندی بود، رویکردهای خودمحورانه را در دستور کار قرار می‌دادند که نتیجه نهایی آن را در انتخابات جمعه گذشته دریافت کردند. 
اما اکنون پس از گذشت دو سال از عمر دولت یازدهم، اوایل سال جاری، قائم‌مقام وزیر کشور از تشکیل مجمع عمومی خانه احزاب خبر داد و به‌دنبال آن نوید بازگشایی خانه احزاب داده شد. رویدادی سیاسی که منجر به برگزاری انتخابات هیات رئیسه خانه احزاب و برگزاری چند جلسه شد. دو حزب اتحاد ملت و حزب ندای ایرانیان نیز اولین تجربه حضور در انتخابات را کسب کردند. با این حال همه کاندیداهای حزب اتحاد ملت صلاحیت‌شان تائید نشد و از رقابت انتخاباتی بازماندند. سرنوشت کاندیداهای حزب اعتماد ملی و ندای ایرانیان نیز به همین شکل رقم خورد تا نشان داده شود که همچنان هزینه فعالیت حزبی در کشورمان بالا است.

با وجود این برخی انتظار دارند که با شروع به کار مجلس دهم، با نگاهی مثبت‌تر از فعالیت حزبی استقبال شود و برخی از مصوبات مجلس که مانع فعالیت حزبی می‌شود، مورد بازنگری قرار گیرد. برخی از احزاب امیدوار هستند که در این مجلس فرصتی پیدا شود تا امکان کار حزبی بیش از پیش فراهم شود. 
 در این میان می‌توان به بیانیه کارگزاران که روز گذشته منتشر شد، اشاره کرد. در این بیانیه آمده است: «با پایان یافتن شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات هفتم اسفندماه 1394 اکنون می‌توان گفت که دوران تازه‌ای در حیات سیاسی و اجتماعی ملت ایران آغاز شده است. این دوران تازه نه تنها دوره‌ پایان حاکمیت تام و تمام یک جناح سیاسی بر پارلمان و نه دوره شروع حاکمیت تام و تمام جناح سیاسی دیگر که دوران حاکمیت رشد و بلوغ سیاسی ملت ایران است.»
کارگزاران سازندگی در این بیانیه تصریح کرد: «اگر دو سال پیش در جریان انتخابات ریاست جمهوری سیاستمداران مصلح و معتدل با اجماع و اتحاد توانستند رشد و بلوغ سیاسی خود را نشان دهند و گزینه سیاسی مناسب و متناسبی به نام دکتر حسن روحانی با شرایط و احوال جامعه و حاکمیت پیش‌روی ملت قرار دهند، در انتخابات هفتم اسفندماه این ملت ایران بودند که با اعتماد به تداوم این ائتلاف ملی نشان دادند که بیش از آنکه در پی جایگزینی افراد و اشخاص به جای یکدیگر باشند در پی انتخاب افکار و برنامه‌های سیاسی هستند.
همچنین در بیانیه این تشکل سیاسی عضو ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان آمده است: رای یکپارچه مردم تهران و بسیاری از شهرها به فهرست جبهه اصلاح و اعتدال نشان داد که مردم در این انتخابات گام بلندی در راه رای دادن به برنامه‌ها به جای چهره‌ها برداشته‌اند و این مظهر همان برنامه رشد و توسعه سیاسی است که از دو دهه پیش در ایران شروع شده و اکنون در اوج خود قرار گرفته است.
گفتنی است هم‌اکنون در کشور 235 حزب شناسنامه‌دار وجود دارد که بخش اعظم آنها با تدوین اساسنامه، خانه احزاب را تشکیل داده‌اند تا فعالیت‌های حزبی را در کشور توسعه دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: