bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
در آستانه نوروز می‌سرایم؛
استان ما جزء استان‌هایی است که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی آن قابل تامل و سرآمد است اما شوربختانه به‌دلیل بی‌تدبیری‌ها و ناکارآمدی‌ها نه تنها در این چند سال اخیر در این حوزه شاهد حرکت روبه‌جلویی نبودیم بلکه...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: قلمم را برمی‌دارم، دلم می‌گوید خبری در راه است، اندکی صبر پیشه کن... . شاید این همه دغدغه و نگرانی ما نسبت به استان و قابلیت‌های گردشگری و تفریحی آن برای عده‌ای گنگ باشد اما وقتی هر روز شاهد تخریب بیش از پیش این آثار و جاذبه‌ها و رها شدن آنها هستیم، سخت آزرده‌خاطر و ناشکیبا می‌شویم. این شعارهایی که هر روز در خبرهای کوتاه سایت‌ها و خبرگزاری‌های استانی که هر بار نوید فرا رسیدن روزهای روشن این حوزه را می‌دهد، با گذر زمان پوچ بودنشان آشکار می‌شود. از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌خواهیم به رسالتی که بر عهده دارد، بیندیشد!!! آیا در این مدت‌زمانی که در اختیار داشتید، به‌راستی نتوانسته‌اید که مشکلات و معضلات حوزه گردشگری را شناسایی کنید و با تشکیل اتاق فکر، راه‌حلی برای حفظ، نجات و معرفی آن بیابید؟! به‌راستی تا کی با خود بگوییم اندکی صبر، شاید آقایان و حضرات به خود آیند و اندکی احساس مسوولیت کنند. تا کی بگوییم که درست می‌شود و تا کی به خواهد شدها و می‌شودها دل ببندیم؟ 

استان ما جزء استان‌هایی است که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی آن قابل تامل و سرآمد است اما شوربختانه به‌دلیل بی‌تدبیری‌ها و ناکارآمدی‌ها نه تنها در این چند سال اخیر در این حوزه شاهد حرکت روبه‌جلویی نبودیم بلکه هر روز بیش از پیش نظاره‌گر رهایی و فراموشی این میراث کهن و طبیعی هستیم. به‌راستی چه کسانی مسوول این اتفاقات نامیمون و ناخوشایند هستند؟ چه کسانی پاسخگوی مطالبات بحق مردم این استان خواهند بود؟ 
با آمدن دولت تدبیر و امید بارقه‌های امید و نشاط به دلهایمان تابید. تاکنون هم در زمینه‌های گوناگون سخت حامی و پیگیر دولت امید بوده و خواهیم بود اما اینک از مدیران ارشد و مسوولان مربوط این سوال را داریم که به‌راستی تا چه میزان در استان بوشهر نماینده شایسته‌ای برای دولت تدبیر و امید بودید، تا چه میزان برای پیشبرد اهداف توسعه‌طلبانه ‌و مدبرانه دولت موفق ظاهر شده‌اید؟!!

حال فهرستی از جاذبه‌ها تاریخی استان را ارائه می‌دهیم که این فهرست خود گواه غنا و پیشینه تاریخی استان که شاید از نظر گستره جغرافیایی چندان وسیع نسیت اما از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار پربار و برجسته است، باشد. جاذبه‌های تاریخی این استان جنوبی عبارتند از: آب‌انبار قوام (بوشهر، خیابان خلیج فارس)، خانه قدیمی قاضی (محله بهبهانی بوشهر)، خانه رئیسعلی دلواری (۴۵ کیلومتری بوشهر، دلوار)، عمارت قدیمی ملک (۵ کیلومتری بوشهر)، گورستان و منطقه باستانی سیراف (شهرستان کنگان)، منطقه باستانی ریشهر (هشت کیلومتری جنوب بوشهر)، مقبره ژنرال انگلیسی (بوشهر، خیابان امام خمینی)، گورستان شخاب (جنوب بوشهر)، مسجد شیخ سعدون (مرکز شهر بوشهر)، کلیسای مسیح مقدس (مرکز شهر بوشهر)، قلعه هلندی‌ها (شمال شرقی جزیره خارک)، معبد پوزئیدون؛ خدای دریا (جزیره خارک)، گورستان باستانی جزیره خارک، امامزاده میرمحمد حنفیه، کلیسای قدیمی خارک (جزیره خارک)، کاخ بردک سیاه (۱۲ کیلومتری شمال برازجان)، تل مرو، تل طلسمی (جنوب برازجان)، تل خندق، تا پهن (شمال برازجان)، برج قلعه محمدخان دشتی خورموج (خورموج)، معبد کلات (۳۰ کیلومتری خورموج، روستای حیدری)، امامزاده میرارم (جنوب خورموج)، قلعه زائر خضرخان (شمال اهرم)، منطقه باستانی توز (بین روستاهای زیراه، اردشیرآباد، سعدآباد)، امامزاده سلیمان (جاده گناوه -دیلم)، خرابه‌های بندر سینیز (۲۰ کیلومتری بندر دیلم، حوالی خور امام حسن)، خرابه‌های بندر مهروبان (۲۴ کیلومتری شمال بندر دیلم)، امامزاده حسن (شهر امام حسن)، مسجد بردستان (شهرستان دیر)، شاهزاده ابراهیم (ننیزک دشتستان) و امامزاده عبدالمهیمن (بوشهر نزدیک ریشهر).

همچنین جاذبه‌های طبیعی این استان هم عبارتند از: پارک جنگلی چاهکوتاه، سواحل استان بوشهر، رودخانه دالکی، دشت اژن، آبگرم دالکی (۱۸ کیلومتری شهر برازجان)، آبگرم برازجان (۱۲ کیلومتری جاده برازجان)، آبگرم خانیک (یک کیلومتری روستای خانیک در منطقه برازجان)، آبگرم اهرم (۶۳ کیلومتری جاده بوشهر-بندرعباس)، آبگرم میراحمد (۷۷ کیلومتری جاده اهرم-خورموج)، آبگرم قوچارک (پنج کیلومتری جنوب غربی اهرم)، جزیره خارک و خارکو (۵۷ کیلومتری شمال غربی بوشهر)، جزیره شیف و عباسک (شمال بندر بوشهر)، جزایر ام‌الکرم، نخیلو و گرم (سواحل بخش بردخون)، آبگرم میانلو (شمال شهرستان کنگان)، آبگرم نیکو (شمال خورموج)، آبگرم گنوی (شهرستان دیر)، منطقه حفاظت شده مند (بخش بردخون)، جزیره میرمهنا (سواحل جنوبی بندر ریگ) و منطقه حفاظت شده نایبند (شهرستان کنگان).

حال با وجود این همه جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، شوربختانه آن‌گونه که باید در نگهداری و محافظت از این داشته‌ها و معرفی آنها تلاشی نشده است. یکی از فعالان حوزه گردشگری که خود در حورزه مرمت بناهای فرسوده تخصص دارد، معتقد است که ما در زمینه گردشگری باید پیش از هر چیز آسیب‌شناسی کنیم و بعد ایده‌ها و طرح‌های زیرساختی و فرهنگی ارائه دهیم، زیرا تا زمانی که اتاق فکر تشکیل ندهیم و ایده‌های افراد متخصص و صاحب‌نظر در این حوزه‌ها را نشنویم، نمی‌توانیم در حوزه گردشگری به استاندارد جهانی نزدیک شویم.
امین نعمتی همچنین با اشاره به این‌که ما باید با ایجاد همدلی و اتحاد میان ارگان‌های مسوول در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی قدم برداریم، افزود: ما تنها نباید به‌دنبال جذب گردشگران خارجی باشیم بلکه باید زمینه‌های جذب گردشگران داخلی را فراهم کنیم تا بتوانیم از این طریق هویت و داشته‌های تاریخی و فرهنگی خود را به هموطنانمان معرفی کنیم اما در این زمینه‌ هم باید آسیب‌شناسی کنیم، به‌عنوان نمونه، در ایام نوروز استان ما به‌دلیل آب و هوای مطبوع و وجود بنادر و مراکز تجاری میزبان جمعیت کثیری از هموطنانمان است. بنابراین در برشورهایی که در ستادهای نوروزی به مسافران داده می‌شود -که در این بروشورها شهرهای استان، جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و تاریخی، بناهای شاخص و... معرفی شده است- سعی کنیم این نکته را هم رعایت کنیم که این مکان‌ها دارای وضعیت مطلوبی باشند تا مسافران با دیدن آن راغب به دیدن دیگر بناهای شاخص استان نیز شوند، به‌عنوان نمونه، وضعیت نامطلوب عمارت ملک به‌دلیل استقرار افراد معتاد و... در آنجا به اعتبار فرهنگی این بنا ضربه می‌زند و چه خوب است که ما برای رفع این گونه‌ معضلات چاره‌اندیشی ‌کنیم و مسافران را با خاطری خوش راهی دیارشان کنیم. 

متاسفانه استان بوشهر هنوز نتوانسته در بخش گردشگری با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته به جایگاه مناسب و ایده‌آلی برسد، هرچند فروردین سال گذشته فروزانی‌فر از سرمایه‌گذاران برای فعال کردن این بخش دعوت به همکاری کرده بود اما با وجود این، شاهد اتفاق خوب و برجسته‌ای در این زمینه نبودیم و همچنان گردشگری این منطقه از کشور در کما است و برای رسیدن به یک وضعیت آرمانی و ایده‌آل نیاز است که به‌طور جدی اتاق فکری با حضور صاحب‌نظران، ایده‌پردازان، سرمایه‌گذارن داخلی و مسوولان مربوط تشکیل شود تا با با تدوین برنامه‌های دقیق و برنامه‌ریزی شده بتوان این بخش را از کما خارج ساخت و آن را به یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری تبدیل کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: