bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۸ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
پیروزی‌های نیروهای مردمی عراق در مناطق مختلف عراق نشان داد که کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی در نبرد با داعش در عراق جدی نیستند.
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی: امریکا و هم‌پیمانان آن با جوسازی علیه نیروهای مردمی عراق تلاش می‌کنند این نیروها را از مبارزه با داعش کنار گذارند تا از این راهبرد در به تعویق انداختن آزادسازی شهرهای عراق از تحت کنترل داعش، سرنوشت این کشور را بر پایه خواسته‌‌های خود رقم بزنند.
از زمانی که ش«برت مک جورک» فرستاده ویژه امریکا در امور عراق از آغاز نبرد برای آزاد‌سازی شهر موصل از کنترل داعش خبر داد و ارتش عراق به حال آماده باش کامل درآمد و در مناطقی که نقطه آغاز عملیات نیروها برای آزاد‌سازی شهر موصل است، مستقر شد حرف وحدیث‌ها درباره نیروهای امنیتی که در این نبرد سرنوشت‌ساز حضور خواهند داشت، آغاز شد. به‌ویژه این در شرایطی است که مناقشه سیاسی درباره حضور نیروهای داوطلب مردمی هنوز هم ادامه دارد. از آغاز عملیات نظامی ارتش عراق و دخالت نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده امریکا و نیروهای داوطلب مردمی که از پشتیبانی دولت عراق و بسیاری از گروه‌های سیاسی برخوردار است، مشخص شد که حملات هوایی نیروهای ائتلاف به اندازه عملیات ارتش و بسیج مردمی کارساز نبوده است، چرا‌که نیروهای داوطلب مردمی توانایی خود را در آزادسازی بسیاری از مناطق از جمله جرف الصخر، آمرلی، پالایشگاه شهر بیجی در جنوب موصل، سامرا و دیگر مناطق عراق به‌ویژه در استان‌های دیالی و صلاح‌الدین و الانبار نشان دادند.

غرب و کشورهای متخاصم منطقه به‌دنبال سیاه‌نمایی نخ‌نما
پیروزی‌های نیروهای مردمی عراق در مناطق مختلف عراق نشان داد که کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی در نبرد با داعش در عراق جدی نیستند. همچنین این پیروزی‌ها دست‌کم نشان داد حمله‌های ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش برای آزاد سازی کشور از نفوذ گروه‌های تندرو کافی و کارآمد نیست. پیروزی‌های نیروهای دواطلب مردمی، برخی کشورها و در راس آنها عربستان و ائتلاف بین‌المللی را بر آن داشت تا چنین وانمود کنند که نه تنها نیروهای داوطلب مردمی شکست خورده‌اند. بلکه این نیروها را به تروریسم متهم کرده و چنین شایعه پراکنی کنند که مردم شهرهای عراق نمی‌خواهند نیروهای داوطلب مردمی در آزاد‌سازی شهرها نقش داشته باشند اما آشکار است که همه این اقدام‌ها برای این بود که نیروهای بسیج مردمی را از صحنه کارزار بیرون رانند و ارتش عراق را از کارآیی آنان بی‌بهره سازند. با آغاز عملیات آزادسازی شهر الرمادی در استان الانبار، واشنگتن شرط کرد که اگر نیروهای بسیج مردمی در جنگ حضور نداشته باشند از نیروهای عراقی پشتیبانی هوایی خواهد کرد. دولت بغداد این پیشنهاد را رد کرد. از این رو امریکا به ترفند دیگری دست زد و تلاش کرد میان مردم عراق به اختلافات مذهبی و طایفه‌ای دامن زند. همچنین امریکا در میان مردم الرمادی تبلیغ کرد که مردم این شهر از حضور نیروهای بسیج مردمی در آزادسازی شهر الرمادی خودداری کنند با وجود این‌که بیشتر ساکنان استان الانبار اهل تسنن هستند، این ترفند امریکا نیز راه به جایی نبرد. تبلیغات گمراه کننده به امریکا محدود نشد، بلکه به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز که سخت به خشم آمده بودند نیز سرایت کرد. این کشورها نتایج نبردهای میدانی در عراق را رصد کردند و علیه نیروهای بسیج مردمی وارد عمل شدند. آخرین تبلیغات گمراه‌کننده را «تامر السبهان» سفیر عربستان مدیریت کرد. او با انتقاد از مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در نبرد با داعش گفت: نیروهای بسیج مردمی که با داعش می‌جنگند در میان کردها و اهل تسنن از مقبولیت برخوردار نیستند. عربستان سعودی در موضع‌گیری‌ها تنها نبود، چراکه امارات عربی متحده نیرو با عربستان موضع مشترکی داشت به‌طوری که «عبدالله‌بن زاید آل‌نهیان» وزیر امور خارجه امارات، گروه تکفیری- تروریستی داعش و نیروهای بسیج مردمی را در یک محور قرار داد، او گفت: ما نمی‌توانیم میان داعش و جبهه النصره و گروه‌های مورد حمایت ایران مانند گردان‌های ابو‌الفضل العباس و گروه بدر یا نیروهای داوطلب مردمی تفاوت قائل شویم، زیرا آنان هر کاری می‌خواهند در سوریه و عراق انجام می‌دهند. این اظهار نظر او موجی از واکنش‌های خشمگینانه را به همراه داشت به‌طوری که نخست‌وزیر عراق این‌گونه اظهار نظرها را دخالت آشکار در امور داخلی عراق دانست و گفت: نیروهای داوطلب مردمی که کشورهای حوزه خلیج فارس از آن انتقاد کرده و آن را بر نمی‌تابند، همان نیروهایی هستند که در برابر گروه تکفیری - تروریستی داعش ایستادگی کردند و مناطقی را که تروریست‌ها به اشغال خود در آورده بودند، آزاد و خطر تروریست‌ها را از کشورهای حوزه خلیج فارس دور کردند.

دولت شیعه حامی حشد‌الشعبی دغدغه دشمنان 
تبلیغات گمراه کننده برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش با دفاع دولت عراق از نیروهای داوطلب مردمی و دستاوردهای آنان روبه‌رو شد. با وجود انتقادهای زیادی که صورت گرفت که این نیروها در عملیات نظامی آینده ارتش عراق حضور نداشته باشند اما «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به دفاع از نیروهای بسیج مردمی پرداخت. او بارها بر شرکت نیروهای داوطلب مردمی و گروه‌های قبیله‌ای در عملیات تاکید کرد و گفت که مشارکت نکردن به معنی به تاخیر انداختن یا ناممکن ساختن آزادی شهرها است. حیدر العبادی نیروهای داوطلب مردمی را یک موسسه مردمی وابسته به دولت اعلام کرد و ابراز داشت که سرمایه های دولت در اختیار این گروه مردمی خواهد بود. نخست وزیر عراق افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند حتی یک عراقی را از شرکت در آزاد‌سازی سرزمین خود از دست تروریست‌ها باز دارد و دولت عراق نیز به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد به‌سبب جلب رضایت این یا آن گروه به این نوع خواسته‌ها تن دهد. حیدر العبادی بار دیگر مشارکت نیروهای بسیج مردمی در آزاد‌سازی موصل را خاطر‌نشان کرده و گفت: حضور نیروهای داوطلب مردمی در آزاد‌سازی موصل ضربه کمرشکنی به همه کسانی بود که خواهان دور کردن نیروهای داوطلب مردمی از صحنه نبرد با تروریسم بودند. در این راستا بسیاری از فرماندهان ارتش عراق تاکید کردند عملیات آزاد‌سازی موصل، نبردی سرنوشت ساز علیه گروه تکفیری تروریستی داعش برای آزادسازی این شهر خواهد بود.

اما و اگرهای حضور نیروهای مردمی در آزادسازی موصل
سرهنگ کریستوفر کارور سخنگوی فرماندهی نیروهای ائتلاف بین‌المللی گفت 30 هزار تن از نیروهای عراقی برای حمله به شهر موصل در شمال عراق برنامه‌ریزی می‌کنند. 
او همچنین اشاره کرد 8 تا 12 تیپ عراق و 2 گروه پیشمرگ کُرد برای بازپس‌گیری موصل که حدود 10 هزار تروریست در آنجا حضور دارند، آماده می‌شوند. از طرف دیگر فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی ضمن تاکید بر آمادگی گروه‌های مردمی برای نبرد موصل ابراز داشت، حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح به‌خوبی می‌داند تنها نیروهای داوطلب مردمی هستند که می‌توانند سرنوشت این نبرد را رقم زنند. 
احمد الاسدی سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی از آمادگی نیروهایش برای شرکت در عملیات آزاد سازی موصل خبر داد و افزود: صداهایی که برای تحریک افکار علیه نیروهای داوطلب مردمی از سوی برخی سیاست‌مدارانی به گوش می‌رسد، دسیسه‌ای خارجی است. این افراد در خدمت بیگانگان بوده و دستورهای آنان را اجرا می‌کنند. الاسدی این گروه از افراد را بیمارانی دانست که به بیماری طائفه‌گرایی و فرقه‌گرایی دچار شده‌اند که تنها هدفشان دامن زدن به هرج و مرج در فضای داخلی جامعه عراق است. او افزود: کسانی که نمی خواهند نیروهای بسیج مردمی در نبرد موصل شرکت کنند کسانی هستند که هیچ وقت طائفه گرایی را رها نخواهند کرد حتی اگر موصل بدون از دست دادن یک نیرو به آنان تحویل داده شود، آنان همیشه علیه نیروهای داوطلب مردمی جوسازی خواهند کرد. دستاوردهایی که نیروهای داوطلب مردمی در نبردهای گذشته داشته‌اند آنان را برای ورود دوباره به نبرد سرنوشت‌ساز پیش‌بینی شده در شهر موصل واجد شرایط قرار می‌دهد. دولت عراق به کمک نیروهای داوطلب مردمی توان و جایگاه خود را بهبود خواهد بخشید. 
ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش و به‌ویژه امریکا با آگاهی از این مساله که نیروهای داوطلب مردمی نقش اصلی را در ساختار نیروهای عراقی بازی می‌کنند همه تلاش خود را برای کنار زدن این گروه مردمی و حذف آن از میدان نبرد به کار گرفته‌اند تا به این ترتیب فضای مناسبی پیش بیاید و دوباره سرنوشت عراق را به دست گیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر: