bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
در نبود سالن سینمای بهتر؛
استان ما با وجود این‌که سالیان سال است از نعمت سینما برخوردار است اما هنوز تعدادی از سینماهای استان با استانداردهای موجود فاصله بسیار دارند، در این باره ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: این روزها هنر هفتم با اکران فیلم‌های باکیفیت با استقبال خوب مردم روبه‌رو شده است. این در حالی است که استقبال مردم از سینما در این چند سال اخیر بسیار کم شده بود اما فروش 16 میلیاردی فیلم‌ها در نوروز امسال نویدبخش روزهای خوب سینما و آشتی دوباره مردم با فیلم‌های ساخت داخل است.
استان ما با وجود این‌که سالیان سال است از نعمت سینما برخوردار است اما هنوز تعدادی از سینماهای استان با استانداردهای موجود فاصله بسیار دارند، در این باره شنیدیم که آخر همین هفته میزبان حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور هستیم. البته ناگفته نماند که بانوی فرهنگ استان تاکنون برای ارتقای فرهنگ و هنر این دیار گام‌های خوبی برداشته است اما هرازچندگاهی با کارشکنی‌هایی که در کارهای این اداره‌کل می‌شود، آن نتیجه‌ای که باید به‌دست آید، ممکن نمی‌شود.
بی‌توجهی مدیرت ارشد استان به حوزه فرهنگ به‌خصوص در چندماه اخیر کاملا مشهود است، چراکه بوشهر تا یک قدمی پایتخت کتاب پیش رفت اما همراهی نکردن مدیران و مسوولان استانی در جلسه این طرح که در بوشهر برگزار شد، باعث شد که نیشابور پیش بیفتد و به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود. بعد از آن بود که مشاور استاندار به همراه عده‌ای دیگر در فضای مجازی به‌ تخریب مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پرداختند اما اگر اندکی می‌اندیشیدند، به این واقعیت تلخ می‌رسیدند که هرگز به‌دنبال توسعه فرهنگی استان نیستند. این در حالی است که در سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاونان وی به استان سفر کردند اما ظاهرا مدیر ارشد استان همچنان فرهنگ این دیار برایش مهم نبود، چون از این فرصت هرگز بهره نبرد و هیچ‌گونه تفاهمنامه‌ای امضا نشد. حال به‌عنوان کسی که ماه‌هاست در حوزه فرهنگ و هنر این دیار قلم می‌زنم و تا حدودی با دغدغه‌های هنرمندان و کاستی‌های آنها و... آشنا شده‌ام، امید است که این بار زحمات حمیده ماحوزی که در دوره مدیریتش در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکنون پای بسیاری از افراد برجسته کشوری را به استان باز کرده است، با سهل‌انگاری و بی‌توجهی مدیر ارشد و ... بر باد نرود. 
سینماهای استان ما واقعا در شأن مخاطبان بوشهری نیست. چند مدت پیش در هفته نکوداشت روز بوشهر بعد از پنج سال به سینما بهمن برای تماشای فیلم «بارکد» که کارگردان و عوامل این فیلم هم حضور داشتند، رفتم، فیلم زیبایی بود اما آنقدر کیفیت صدا و تصویر این سینما پایین بود که کمتر از فیلم لذت بردم و اما جالب این بود که بعد از پایان فیلم مصطفی کیایی، کارگردان فیلم از بی‌کیفیتی این سینما گله کرد و گفت، من واقعا از حوزه هنری و مسوولان می‌خواهم که به این سینما رسیدگی کنند، چراکه مردم بوشهر شایسته بهترین‌ها هستند.

اما حجت‌الله ایوبی که برای بررسی فضا و شرایط بوشهر برای اجرائی کردن سینماهای سیار در مناطق محروم کشور -که «سینما سلام» نامیده می‌شوند-، ساماندهی انجمن سینما جوان و فعال کردن پایگاه انیمیشن در این انجمن، حضور در جلسه هم‌اندیشی مدیران کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه هشت کشور –که در بوشهر به دبیری حمیده ماحوزی برگزار می‌شود- و افتتاح سینما جوان برازجان به بوشهر می‌آید، مدیران مربوط باید از این فرصت استفاده کرده و با انعکاس مشکلات این حوزه در راستای مرتفع کردن آنها قدم بردارند تا استان ما نیز مانند دیگر استان‌ها از سینماهای باکیفیت و در شأن مخاطبان این هنر برخوردار شود. در این زمینه با تعدادی از شهروندان بوشهری در خصوص سینما و کیفیت سینماهای استان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌آید.
کامبیز باباعلی که کارمند یکی از ادارات است، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: استقبال نشدن از سینما در استان، دست‌کم در شهرهایی که دارای سینما هستند، از دو جنبه قابل توجه است؛ یکی بعد شخصی و فردی است که به علایق، تفریحات و سرگرمی افراد جامعه بر می‌گردد که از این حیث اغلب در شهرهایی مانند بوشهر و برازجان تفریحات و اوقات فراغت‌ها به گشت‌زنی در کنار دریا و مناطق تفریحی این شهرها خلاصه می‌شود و اصولا انگار چنین شیوه‌ای از تربیت اجتماعی، افراد جامعه را در خود غرق کرده است.
وی در ادامه افزود: براین اساس، اصولا قیمت بلیت و گرانی و ارزانی آن برای بوشهری‌ها اهمیتی ندارد، چراکه غالب افراد جامعه حاضر هستند برای گذراندن اوقاتی خوش، پول بسیاری را برای صرف شام یا ناهار در رستوران‌ها و فست‌فودها هزینه کنند، در حالی که بهای هر بلیت سینما به‌ندرت به پنج هزار تومان می‌رسد. بُعد دیگر استقبال نشدن از سینما در استان به پایین بودن زیرساخت‌های این صنعت برمی‌گردد. به‌گونه‌ای که امکان رزرو بلیت الکترونیکی به‌تازگی در سینما بهمن بوشهر به یمن بستری است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرده، میسر شده است ولی سایر سینماهای استان از چنین امکانی برخوردار نیستند. از سوی دیگر اطلاع‌رسانی درباره این موضوع و سانس‌های اکران فیلم در جامعه و رسانه‌های استان به‌خصوص صدا و سیما صورت نمی‌گیرد. همچنین نبود امکانات کافی و مناسب در سالن سینما به‌خصوص نداشتن پارکینگ از دیگر دلایل استقبال نشدن از سینماست.

موسس انجمن عکاسان استان نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: زمانی که بوشهر دارای چندین سینما بود، شهرهای دیگر کشور سینما نداشتند، همه سینماهای بوشهر پر رونق و پر از تماشاگر و علاقه‌مند به سینما بودند اما امروز تعداد سینماهای بوشهر با توجه به مخاطبانش کم است و علاقه‌مندان سینما هم  دیگر کمتر به سینما می‌روند که این استقبال نشدن به معماری و ساختمان قدیمی سینما به‌خصوص سینما بهمن، بی‌کیفیتی دستگاه پخش، نو نبودن پروژکتورها، پایین بودن کیفیت دستگاه پخش صدا و تصویر، چیدمان صندلی، مناسب نبودن پرده سینما، اکران نشدن فیلم‌های به‌روز ایران و دنیا برمی‌گردد و می‌توان گفت، اکران نشدن فیلم‌های به‌روز دنیا یکی از مهم‌ترین عوامل نرفتن به سینماهاست. 
محمود صادقی با بیان این‌که شاید مهم‌ترین علت وضعیت نامطلوب سینما، سوءمدیریت است که می‌طلبد مدیریت سینما به شخصی سپرده شود که آگاه و مسلط به سینما و امور سینمایی باشد، افزود: مدیریت سینماها دست‌کم باید دانش‌آموخته رشته سینما باشند تا با آگاهی از مسائل روز سینمای ایران و جهان بتوانند سینما را در جایگاه واقعی خود قرار بدهند و خواسته‌های بحق مخاطبان و علاقه‌مندان سینما را دنبال کنند، حتی راه ترغیب و تشویق مردم را به سوی سینما بدانند و بتوانند پای همه اقشار جامعه از کودک تا سالمند را به سینما باز کنند و با اکران فیلم‌هایی با موضوعات مختلف پاسخگوی ذایقه مردمی باشند. بنابراین مدیر آگاه و فهمیده می‌تواند در جذب مخاطب موفق عمل کند و همچنین حمایت‌های همه‌جانبه دولت چه معنوی و چه مالی از سینماها می‌تواند عامل دیگری در جذب مخاطبان باشد.
سحر که دانشجوی دانشگاه خلیج فارس در رشته زبان انگلیسی است، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: در سال‌های گذشته فقط برای تماشای فیلم‌های «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی به سینما رفته‌ام که به‌دلیل بازتاب گسترده‌ای که این سه فیلم به‌خصوص فیلم جدایی نادر از سیمین در رسانه‌های جهان داشتند، به تماشای آنها نشستم، چراکه اصغر فرهادی کارگردانی حرفه‌ای است و همچنین پایان باز این فیلم‌ها تاثیر دوچندانی در جذب مخاطبانی نظیر من دارد اما در مجموع کمتر به سینما می‌روم و بیشتر فیلم‌های روز سینمای جهان را دنبال می‌کنم، چون حرفی برای گفتن دارند. علاوه بر پیامی که برای مخاطب دارند، تکنیک‌های به کار رفته در ساخت فیلم، مثل موسیقی، تدوین، فیلمنامه، انتخاب بازیگر، دیالوگ‌ها و غیره با استانداردهای جهانی سینما مطابقت دارد و رعایت تمامی این مسائل باعث می‌شود که فیلم جذاب شود. امروزه به‎دلیل امکاناتی که برای تبادل فیلم‌ها وجود دارد و دسترسی به آنها راحت شده است، این فیلم‌ها به‌صورت گسترده در دسترس عموم به‌ویژه جوانان قرار می‌گیرند که این امر باعث شده جوانان ایرانی با تماشای این فیلم‌ها تا حدی آگاهی‌شان در زمینه فیلم و در نتیجه توقعشان بالا برود و دیگر با تماشای فیلم‌های ایرانی راضی نشوند.

یکی از مدرسان دانشگاه‌های استان هم در گفت‌وگو با ما عنوان کرد:کیفیت سینماهای در استان ما آنچنان که باید و شاید بالا نیست. فیلم‌هایی که اکران می‌شوند، باید مطابق با فرهنگ جامعه و علائق مردم انتخاب شوند. وضعیت و شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر منطقه در نوع سلیقه افراد تاثیر می‌گذارد. بنابراین به نظر من مسوولان اداراتی نظیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان موظفند تحقیقی را در این زمینه انجام دهند و یا این‌که از پایان‌نامه‌هایی که دانشجویان رشته سینما و ... می‌نویسند، حمایت کنند تا آنها این تحقیقات را برای آنها انجام دهند. این‌گونه می‌توان فهمید که بوشهری‌ها به چه نوع فیلم‌هایی علاقه‌مند هستند. پس از آن باید فرهنگ سینما را در میان جامعه منتشر کرد و با تبلیغات مناسب مردم و به‌ویژه جوانان را به این سمت و سو بکشانند.
وی در ادامه افزود: مردم بوشهر از تفریحات مناسب برخوردار نیستند و به‌نظر می‌رسد اگر این بخش فرهنگی در استان احیا شود، می‌تواند محبوبیت خود را در بین مردم پیدا کرده و به شادی و نشاط جامعه کمک کند.
با شنیدن نظرهای این شهروندان پی بردیم که آنها از وضعیت فعلی سینماهای استان و... چندان راضی نیستند و از آنجایی که بیشتر سینماهای کشور به سیستم دیجیتال مجهز شده است، انتظار دارند که آن دسته از سینماهای استان که مجهز به این سیستم نیستند با پیگیری‌های مسوولان و حمایت رئیس سازمان سینمایی کشور دیجیتالی شوند تا دیگر مجبور به تماشای فیلم با کیفیت پایین صدا و تصویر نباشند و امید است که این بار مدیران استانی از این فرصت بهره ببرند و با امضای تفاهمنامه‌های در حوزه سینما مسیر روشنی را برای این هنر در استان رقم بزنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: