bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
به‌منظور حمایت از صنایع دستی بوشهر؛
با این اوصاف امروزه زیورآلاتی که طرح بیشتر آنها برگرفته از هنر اصیل و دیرینه سرزمینمان است، وارد بازار شده‌اند که البته بیشتر این زیورآلات ساخته دست، نشات گرفته از ایده‌هایی هنرمندانه و تلفیقی از هنرهای کلاسیک و مدرن است که مشتریان زیادی هم تاکنون به دست آورده‌اند.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: زیبایی همواره ذهن بسیاری از افراد به‌ویژه زنان را به خود مشغول کرده است، بنابراین آنها به هر طریقی تلاش می‌کنند تا خود را به این صفت آراسته کنند. وقتی خوب تامل می‌کنیم، می‌بینیم که در همه دوره‌ها گرایش زنان به زیورآلات بسیار قابل توجه است و هر چه به عقب‌تر برگردیم، متوجه می‌شویم که زیورآلاتی از جنس طلا و نقره طرفدران بیشتری داشتند، این در حالی است که در دنیای مدرن امروزی گرایش به بدلیجات و زیورآلاتی که از متریال‌های گوناگونی به‌غیر از طلا و نقره ساخته شده‌اند، چشمگیرتر است. هرچند نمی‌توان منکر محبوبیت زیورآلات از جنس طلا و نقره شد، چراکه این دو فلز گرانبها همواره طرفداران خاص خود را دارند اما به‌دلیل تغییر سبک زندگی و گرانی که ارمغان جامعه مدرن امروزی است، بسیاری از افراد از خرید این‌گونه زیورآلات و جواهرات باز می‌مانند.
با این اوصاف امروزه زیورآلاتی که طرح بیشتر آنها برگرفته از هنر اصیل و دیرینه سرزمینمان است، وارد بازار شده‌اند که البته بیشتر این زیورآلات ساخته دست، نشات گرفته از ایده‌هایی هنرمندانه و تلفیقی از هنرهای کلاسیک و مدرن است که مشتریان زیادی هم تاکنون به دست آورده‌اند. رد کهنگی و ظاهر عتیقه‌مانند آنها نوعی ارزش و زیبایی را در ظاهرشان به نمایش می‌گذارد که ناخودآگاه مشتری به سمت این زیورآلات کشیده می‌شود. 
اما چگونه شد که این زیورآلات در جامعه ایرانی که اصولا زنان به طلا و جواهرات علاقه وافری از خود نشان می‌دهند، با استقبال روبه‌رو شد؟ این امر دلایل مختلفی دارد، عده‌ای معتقدند که به‌دلیل گرانی طلا و نقره زنان و دختران ما به این گونه زیورآلات گرایش یافته‌اند. عده‌ای دیگر هم معتقدند ظاهر سنتی و مدل قدیمی آنها باعث می‌شود که ناخودآگاه علاقه‌مند به استفاده از آنها شویم. 
در مجموع ساختن این گونه زیورآلات می‌تواند پیشه مناسبی برای هنرمندان و افراد باذوق باشد و به‌نظر می‌رسد با کمی حوصله و سلیقه بتوان خیلی سریع در این هنرصنعت پیشرفت کرد. در این خصوص با یکی از سازندگان این زیورآلات گفت‌وگویی را صورت دادیم. 
فاطمه مظفری که دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی است، در خصوص این‌که چگونه شد که به این هنر-صنعت گرایش یافت، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: من به‌شخصه علاقه زیادی به زیورآلات داشتم و هر جا هم زیورآلات می‌دیدم، محال بود که نخرم تا این‌که چند وقت پیش به این نتیجه رسیدم که خودم هم می‌توانم سازنده زیورآلات باشم و خلاصه شروع به جست‌وجو کردن در اینترنت کردم و مدل‌های گوناگونی از زیورآلات دیدم و متوجه شدم که ساختشان چندان سخت نیست. بعد از خریداری مواد اولیه شروع به ساخت زیورآلات کردم و بحمدالله تا الان هم راضی بودم.

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر از چه موادی در ساخت این زیورآلات استفاده می‌کنید، بیان کرد: در ساخت این‌گونه زیورآلات متریال‌های زیادی وجود دارد که من بیشتر از سنگ جید و کریستال استفاده می‌کنم، چیزی که بیشتر مردم می‌پسندند و برای تزئین سنگ‌ها هم از خرج کارهای برنزی و طلایی و یک‌سری کارهای نگین‌دار استفاده می‌کنم که به کارم جلوه دهد.
این هنرمند با بیان این‌که 80 درصد طرح‌ها و ایده‌ها ساخته ذهن خودم است، افزود: تعدادی از طرح‌ها را که خیلی کم پیش می‌آید، از اینترنت می‌گیرم و برخی دیگر از طرح‌هایم را مشتری‌هایم پیشنهاد می‌دهند که بیشتر کارهای سفارشی من را در برمی‌گیرند. من در زمینه ساخت زیورآلات هیچ دوره آموزشی ندیدم و هر چیزی را که می‌سازم همه از ذهن و ایده‌های خودم است و بیشتر طرح‌ها و مدل‌هایی که در بازار می‌بینم با دقت نگاه کرده، به نحوه ساختش توجه می‌کنم و بعد مدل آنها می‌سازم در این زمینه حتی کتابی هم مطالعه نکرده‌ام.
مظفری با اشاره به این‌که تاکنون تنها در یک نمایشگاه کارهایش را به نمایش گذاشته است، خاطرنشان کرد: در ایام نوروز در یکی از غرفه‌های نمایشگاه صنایع دستی که با همت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، تعدادی از کارهایم را ارائه کردم و قرار است در یک نمایشگاه دیگر هم که تا روزچند آینده افتتاح می‌‌شود، حضور داشته باشم.
وی استقبال از زیورآلات دستی در بوشهر را خوب توصیف کرد و یادآور شد: اما بیشتر مغازه‌داران این گونه زیورآلات را از تهران خرید می‌کنند. چند مدت پیش برای فروش کارهایم به مغازه‌های زیورآلات‌فروشی رفتم، با وجود این‌که قیمت پایین برای فروش دست‌ساخته‌هایم پیشنهاد دادم اما استقبال نکردند و مشتریان من بیشتر دوستان و آشنایان هستند.
این سازنده زیورآلات دستی در خصوص مشکلاتی که در این زمینه با آنها روبه‌رو است، گفت: یکی این که در خرید متریال‌ها با مشکل رو‌به‌رو هستم، چراکه در بوشهر قیمت‌ها بسیار بسیار بالا است و من ناچارم این مواد را از تهران با قیمت مناسب خرید کنم و به‌دلیل هزینه بالای رفت ‌و آمد به تهران، این متریال‌ها را یا از طریق تلفنی و یا اینترنتی خرید می‌کنم و ناچار هر چیزی که دارند، می‌خرم و فرصت این را ندارم که آن چیزی را که باب سلیقه خودم و مشتری است، پیدا کنم، به‌خاطر همین کار کردن کمی برایم سخت می‌شد. بنابراین همه مواد را از تهران می‌خرم تنها برخی خرید‌های کوچکم را اینجا انجام می‌دهم که این خریدها هم بسیار پرهزینه برایم تمام می‌شود اما باز هم هزینه پستی ارسال این مواد از تهران کمی پرهزینه است و با پست عادی هم که ارسال می‌شود، با تاخیر به‌دستم می‌رسد.
فاطمه مظفری در پاسخ به این سوال که آویختن زیورآلات و استفاده از آنها تا چه میزان در افزایش زیبایی ظاهر و نشاط زنان نقش دارد، تصریح کرد: چون خودم علاقه زیادی به زیورآلات و بدلیجات دارم، پس از نظر من در افزایش زیبایی ظاهر افراد خیلی تاثیر دارد و همین که لباسم را با گردبند و دستبندم ست می‌کنم، به من حس خوبی دست می‌دهد، فکر می‌کنم دوستان و اطرفیانم هم در هنگام استفاده از آنها همین حس را دارند.
وی در پایان از تلاش‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در ایام عید نمایشگاهی از صنایع دستی بوشهر را ارائه کرده‌ بود، تشکر و خاطرنشان کرد: هر چند شهرداری جای مناسبی را برای نمایشگاه در اختیار ما قرار نداد، در حالی که دلخوشی ما صنعتگران این بود که بعد از یک سال زحمت بتوانیم در ایام نوروز فروش خوبی داشته باشیم ولی این‌گونه نشد. اگر دقت کنیم هر شهری سوغاتی و صنایع دستی خاص خودش را دارد که اگر یک بازارچه مشخصی برای صنایع دستی در بوشهر پایه‌ریزی شود، بدون‌شک ما هم در معرفی صنایع‌دستی منحصربه‌فرد خود موفق‌تر عمل می‌کنیم و می‌توانیم به‌راحتی آثار هنری و صنایع دستی این منطقه را به میهمانان و توریست‌هایی که به استان می‌آیند، عرضه کنیم. از همین جا از مسولان درخواست می‌کنم که این بازارچه را برای حمایت از صنعتگران و هنرمندان‌ هم‌استانی در گوشه‌ای از شهر احداث کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: