bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
تقدیر معاونت سینمایی کشور از حمیده ماحوزی:
هفته گذشته استان بوشهر میزبان حجت‌‌‌‌‌‌‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور، سعید توکلیان معاون فرهنگی-آموزشی انجمن سینما جوانان ایران و فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینما جوان ایران بود که
بامدادجنوب- الهام بهروزی: هفته گذشته استان بوشهر میزبان حجت‌‌‌‌‌‌‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور، سعید توکلیان معاون فرهنگی-آموزشی انجمن سینما جوانان ایران و فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینما جوان ایران بود که ایوبی در نخستین روز حضور خود ساعت 8 صبح به همراه هیات همراه، حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از معاونان و کارکنان این اداره‌کل به دیدار آیت‌الله صفایی‌بوشهری، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه بوشهر رفت و در این نشست در مورد هنرمندان سینما و وضعیت آن به گفت‌وگو پرداختند.
در این دیدار رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان ‌این‌که سینما نقش بسیار مهمی در عرصه فرهنگی و اجتماعی دارد و در انتقال مفاهیم به‌عنوان یک ابزار بسیار مهم قلمداد می‌شود، گفت: در ایران حدود ۴۲۰ سالن سینما وجود دارد، ۱۰۰ سالن سینما در سال گذشته در کشور اضافه شد ولی بر اساس استاندارد باید در کشور سه هزار سالن سینما داشته باشیم که این کمبودها را از طریق سینما‌های سیار جبران خواهیم کرد.
حجت‌الله ایوبی با اشاره به این‌که هفت میلیارد بلیت سینما برای شش تا هفت هزار فیلم در سال گذشته در سطح جهان به فروش رسید، افزود: سینما دارای گردش مالی بسیار بالایی است. سینما ایران در سال گذشته توانسته است ۲۳۵ جایزه جهانی در عرصه فیلم دریافت کند. همچنین ما جزء هشت کشور برتر جهان از نظر صنعت سینما و مدعی داشتن سینمای پاک هستیم.
وی با بیان این‌که خانواده‌های ایرانی به‌راحتی در کنار هم می‌توانند فیلم‌های سینمایی را تماشا کنند، تصریح کرد: سینمای ایران در سال‌های اخیر بحران‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. در ابتدای کار دولت فروش فیلم سینمایی به رقم ۲۵ میلیارد تومان در سال می‌رسید و در سال ۹۳ این رقم به ۵۴ میلیارد تومان رسید و در سال ۹۴ نیز فروش فیلم سینمایی در کشور به ۷۴ میلیارد تومان رسید.
رئیس سازمان سینمایی کشور افزود: استفاده از ظرفیت‌های سینمای داخلی یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و مردم ایران بهره بالایی از تولیدات داخلی می‌برند.
بعد از این دیدار، رئیس سازمان سینمایی کشور به همراه هیات همراه و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان این اداره‌کل برای بازدید از سینما جوان برازجان که سال گذشته افتتاح شد، راهی شهرستان دشتستان شد که در ادامه این بازدید، نشستی با حضور فرماندار، شهردار، بخشدار (بخش مرکزی)، امام جمعه برازجان و جمعی از مسوولان و هنرمندان انجمن سینما جوان این شهرستان برگزار شد.
در آغاز این نشست مسوول انجمن سینما جوان برازجان ضمن خوشامدگویی به میهمانان و افراد حاضر در سالن با بیان این‌که شهرستان دشستان و شهر برازجان نزدیک به 25 سال بود که سینما نداشت، گفت: خدا را شکر با همت والای سازمان سینمایی کشور سالن‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به سینما را داشتند، تجهیز شدند و شهرستان ما هم در نهایت صاحب سینما شد. 

شهرام سلیمی‌فرد با اشاره به این‌که بعد از افتتاح، سینما با استقبال خوب مردم مواجه شد، افزود: از ابتدای ساخت این سینما از همان زمان ایل‌بیگی (مدیرعامل سابق انجمن سینما جوان ایران) و بعد از آن فرید فرخنده‌کیش مدیر فعلی این انجمن به اینجا آمدند و از سالن بازدید کردند اما استارت این سینما با کمک فرماندار برازجان صورت گرفت. ما نیاز به تشکیل اتاق فرمان، تجهیز سیستم برق‌کشی و... داشتیم که در مدت‌زمانی کوتاه مبلغ 47 میلیون تومان از سوی فرمانداری برای تجهیز و دیگر امور این سینما تخصیص یافت. در سال 94 هم مبلغ 60 میلیون تومان از سوی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای تجهیز این سینما تعلق گرفت. از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تشکر می‌کنیم که در این زمینه همراهی خوبی با ما داشتند، به‌خصوص در صورتجلسه‌ای که برای کمیسون بند 5 تنظیم شد. 
وی در پایان گفت: از همراهی حجت‌الاسلام مصلح امام جمعه برازجان هم کمال تشکر را داریم که همواره حامی ما در مسائل فرهنگی است، از زحمات زندویان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برازجان نیز قدردانی می‌کنم که توانسته در این مدت کوتاه با حمایت خود از هنرمندان نقش سازنده‌ای را در حوزه فرهنگ و هنر در این شهرستان ایفا کند.
بعد از سخنرانی سلیمی‌فرد، از رئیس سازمان سینمایی کشور دعوت به سخنرانی شد.
حجت‌الله ایوبی با بیان این‌که خوشحال هستم که مردم برازجان بعد از سال‌ها توانستند در شهر خود طعم سینما را بچشند و امیدواریم که در آینده از سینمایی با کیفیت بهتر و درخور خود برخوردار شوند، گفت: سینمای ایران یکی از افتخارات ملت ایران و نظام جمهوری اسلام ایران است، به‌هر حال ما صدایی هستیم در میان صداها و دنیا سینما ایران را می‌شناسد و به تولیدات سینمایی ایران احترام می‌گذارد. خیلی حیف است که مردم کشورمان به تولیدات سینمایی خود دسترسی نداشته باشند.
وی با اشاره به این‌‌که ما هر قلم و ادبیاتی به سینمای ایران نگاه کنیم، سینمای ایران مایه افتخار است، افزود: یکی از اصول در اقتصاد مقاومتی که مقام رهبری هم به آن تاکید دارند، استفاده ار تولیدات داخلی است. بنابراین در عرصه فرهنگ و هنر ملی‌ترین کالا، تولیدات فرهنگی و سینمایی ما است. امیدوارم که ما بتوانیم این تولیدات را در شأن مردم ایران انجام بدهیم.

ایوبی با تاکید بر ساخت سینما در شهرهایی که تاکنون سینما نداشتند، گفت: در سال گذشته چند پرده به پرده‌های سینماهای کشور افزوده شد. در حال حاضر هم 100 سینما به‌وسیله بخش خصوصی در حال ساخت است. البته بخش خصوصی علاوه براین‌که در کنار بخش فرهنگی است، بخشی محاسبه‌گر است که در گذشته ساخت سالن سینما کار سود‌دهی نبود ولی الان برعکس شده است و در شهرها به‌خصوص تهران و ... که بخش خصوصی وارد شده‌، بسیار موفق پیش رفته است، مانند سالن‌های چهارسو، رشد و... . شاید سازندگان این سالن‌ها در ابتدا امید چندانی به موفقیتشان نداشتند اما موفق شدند و خود این سازندگان یکی از دلایل موفقیتشان را سینما دانسته‌اند.
وی با بیان ‌این‌که امروزه ساخت سینما در مجتمع‌های تجاری به یک مطالبه جدی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام نشان داده است، افرادی که در مجتمع‌های بزرگ تجاری خود سالن سینما ساخته‌اند، وجود این سینماها در رونق کسب‌ و کارشان تاثیر چشمگیری داشته است. ما از سال گذاشته با یک شیب بسیار تند شاهد افزایش مخاطب سینما هستیم، این در حالی است که در سال 92 تقریبا رقم فروش سینما در ایران کمتر از 30 میلیارد تومان بود. سال 93 به 54 میلیارد تومان رسید، سال 94 به 74 میلیارد تومان رسید و امسال که هنوز یک ماه را تمام نکردیم به فروشی نزدیک به 20 میلیارد تومان رسیده‌ایم.
ایوبی استقبال مردم را از فیلم‌های با کیفیت ایرانی در ایام نوروز بسیار عالی توصیف کرد و گفت: در ایام نوروز تمام صندلی‌های سینماهای تهران رزرو شده بودند و صندلی خالی پیدا نمی‌شد، همچنان این اتفاق برای ما بسیار خوشحال‌کننده است که مردم با وجود مشغله و تفریحات دیگر به سوی سینما گرایش یافته‌اند. امروز مردم می‌خواهند که در کنار خانوادشان فیلم ببینند و صف می‌کشند تا تولیدات سینمایی داخلی‌شان را ببینند و این استقبال مردم از سینما وظیفه سنگینی را هم بر عهده ما گذاشته است. 
وی با بیان این‌که سینمای برازجان، سینمایی با حداقل امکانات و کف سینما ایران است ولی با وجود این مردم با علاقه به همراه خانواده خود به این سینما می‌آیند و فیلم تماشا می‌کنند، یادآور شد: در این زمان اعضای خانواده فرصتی برای گفت‌وگو تحلیل مسائل پیدا می‌کنند و با یکدیگر حرف می‌زنند، در جهانی که شدیدا نیاز داریم در کنار هم باشیم و چهره به چهره با یکدیگر صحبت کنیم، دنیای امروزی فرصت این کار را از ما گرفته است و رشد تکنولوژی هم نتوانسته در این زمینه کمکی کند. 
رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان این‌که همه کسانی که در کشور با نیت خیر به مدرسه‌سازی روی‌ آوردند و بعد از آن نهضتی به‌نام مدرسه‌سازی در ایران راه افتاد، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که همان انگیزه‌ها و نیت‌های خیر بیایند و اینک سالن سینما، گالری، سالن آمفی‌تئاتر و... بسازند و از این طرق تولیدات ارزشمند فرهنگی را به سمع و نظر مردم برسانند.

حجت‌الله ایوبی در ادامه گفت: از امام جمعه و مسوولان شهرستان برازجان تشکر می‌کنم که حامی فرهنگ هستند اما از خانم ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که مدیری بسیار موفق و فعال است، به‌طور ویژه تشکر می‌کنم و باید بگویم که تنها بانوی مدیرکل ارشاد ایران است که همه ما موظف هستیم در همه زمینه‌ها با وی همکاری داشته باشیم تا بتوانند اهداف و برنامه‌های توسعه‌طلبانه خود را در حوزه فرهنگ و هنر همچنان دنبال کنند. 
وی در پایان با بیان این‌که این حق طبیعی استان بوشهر است که در حوزه سینما بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چراکه هنرمندان مطرح و موفقی در این حوزه دارد، خاطرنشان کرد: خیلی هم خوشحال هستم که انجمن سینما جوان در این شهرستان فعال است و تبدیل به یک پاتوق برای هنرمندان این دیار شده است. بنابراین تجربه انجمن سینمای جوان در ایران یکی از تجربه‌های مهم و موفق است، حتی در مقایسه با کشورهایی که سینمای آنها از سینمای ما مهم‌تر است، موفق‌تر هستیم، چراکه آنها از ساختاری مانند انجمن سینما جوان برخوردار نیستند که بتوانند هنرمندان را از اعماق جامعه در محفلی هنرمندانه پرورش بدهند و با حضور در جشنواره‌های محلی و منطقه‌ای به جشنواره‌های ملی راه یابند و همان‌طور که اطلاع دارید بسیاری از هنرمندان موفق ما از همین شهرهای کوچک برخاسته‌اند و ثمره همین انجمن‌های سینمای جوان هستند. 
در ادامه این نشست حجت‌الله ایوبی و معاونانش در سازمان سینمایی کشور به همراه حمیده ماحوزی به سوالات  هنرجویان انجمن سینما جوان برازجان پاسخ دادند و به دغدغه‌ها و مشکلات آنها گوش سپردند.

برچسب ها: فرهنگ ، ارشاد ، ماحوزی
نام:
ایمیل:
* نظر: