bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
اقتصاددانی که دیپلماسیش راه گشا بود؛
ولی‌الله سیف با هشدار به امریکا، از دولت اوباما خواست برای تسهیل مبادلات بانکی جهانی کشور اقدامات بیشتری انجام دهد
بامدادجنوب- حسین ایزدپنا: دولت تدبیر و امید نشان داده که استاد استفاده از تمام ابزار‌ها دیپلماتیک برای دفاع از حقوق ملت در عرصه‌های جهانی است. حسن روحانی مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای در دولت اصلاحات و رئیس‌جمهور فعلی کشورمان سبک‌نوینی از پیش‌برد اهداف انقلابی کشور را پیش روی سیاستمداران کشور قرار داده‌ است. چه در زمانی که موضوع مذاکرات چالشی‌ترین موضوع دنیا، یعنی انرژی هسته‌ای باشد و پشت میز بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان نشسته باشند، و چه در زمانی که حضور در میان کشور‌های هم کیش، یعنی سازمان همکاری کشور‌های اسلامی قرار است بازی دشمنان در صدور بندهای ضد ایرانی بهم بخورد، دولت در دفاع از حقوق ملت هیچ هراسی نداشته و برنده مذاکرات و حضور دیپلماتیک بوده است. 
اما حضور رئیس بانک مرکزی در واشنگتن به بهانه نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، تصویری جدید از استفاده از ابزار دیپلماتیک پیش روی صاحب‌نظران سیاسی و اقتصادی قرار داد. 
 ولی‌الله سیف با هشدار به امریکا، از دولت اوباما خواست برای تسهیل مبادلات بانکی جهانی کشور اقدامات بیشتری انجام دهد تاکید کرد: اگر امریکا اقدامی نکند توافق هسته‌ای که سال گذشته امضا شد ممکن است به خطر بیفتد.
وی در ادامه حضور راهگشا و دیپلماتیک خود در جلسه پرسش و پاسخ در شورای روابط خارجی امریکا با شفاف خواندن اقتصاد ایران و در دسترس بودن آمارهای اقتصادی کشور از فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دفاع کرد و گفت: به نظر می‌رسد نسبت به حضور سپاه در بخش‌های اقتصادی اغراق شده است ادامه داد که من فکر می‌کنم سرمایه‌گذار خارجی باید توانایی شناخت طرف مقابل خود را داشته باشد.
رئیس بانک مرکزی به خوبی در نقش یک دیپلمات اقتصادی ظاهر شد و در پاسخ به این سوال که هزینه سرمایه‌گذاری در بخش هسته‌ای ایران تاکنون چقدر بوده است، گفت: این سوالی است که پاسخی برای آن ندارم و قطعا سرمایه‌گذاری داشته ایم و تلاش ارزشمندی هم بوده است اما این‌که سرمایه‌گذاری با هزینه‌ها همخوانی دارد یا خیر‌، می‌توانم بگویم با استفاده از منابع داخلی سرمایه‌گذاری‌ها صورت گرفته است.
دیپلماسی اقتصادی در آینه اقدامات رئیس بانک مرکزی و دفاع همه جانبه از سیاست‌های دفاعی و استراتژیک کشور در این حضور سیاسی- اقتصادی نه تنها از سوی تندرو‌ها دیده نشد بلکه سخنان سیف را اعتراف به شکست برجام ترجمه کردند.  
حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل سیاست خارجی سخنرانی رئیس بانک مرکزی در راستای منویات رهبر انقلاب دانست که همواره از مسوولان ایرانی خواسته شده از طرف مقابل و به‌خصوص امریکایی‌ها مطالبه‌گری کنند و آنها را مجبور به پایبندی به تعهداتشان کنند.

پهشتی‌پور با بیان این‌که توافق هسته‌ای با وجود برخی ضعف‌ها، دستاوردهای بزرگی را برای ایران به همراه داشته است، تصریح کرد: برجام توانست ایران را از شرایط بحرانی خود خارج کند که در این زمینه به راستی تاثیر بالایی داشته است و یکی از نمونه‌های آن را می‌توان رفع تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای است.
حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز در یادداشتی نوشت: اگر خواسته باشیم یک جمله از صحبت‌های سیف در امریکا را از چارچوب اصلی بحث آن خارج کنیم و بعد حول و حوش آن یک کار تبلیغاتی علیه کلیت برجام و نفی دستاوردهای آن انجام دهیم، خب این بحث دیگری‌ است اما برای درک کامل یک کلام، باید علاوه بر منطوق، به مفهوم (‌به معنای دقیق زبان‌شناختی آن) و چارچوب آن کلام هم دقت کافی کرد. 
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه یاداشت خود نوشته است: مطالب ایشان همه ناظر بر نیاز به تضمین دسترسی ایران به نظام تجارت بین‌المللی، ضرورت امکان دسترسی ایران به دلار در تبادلات بین‌المللی و ضرورت اعطای تضمین‌های کافی امریکا به بانک‌های بزرگ اروپایی برای کار با ایران بوده‌ است که به‌خوبی از سوی ایشان به‌عنوان عالی‌ترین مقام بانکی کشور مطرح شده‌اند.
این‌که تلاش شود مطلب محوری ایشان که دستاوردهای برجام در حوزه‌های دسترسی ایران به دلار و تضمین کار بانک‌های بزرگ اروپایی خیلی کم بوده است، به کلیت برجام تسری یابد قطعا نادرست است و با صحبت‌های سیف اصلا همخوانی ندارد.
از روز اول اجرای برجام همگی آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفته‌اند، منظور سیف آن است که این ذخایر و دیگر منابع مالی کشورمان باید بتوانند به دلار یا دیگر ارزهای مورد نظر ایران تبدیل و به راحتی با مشارکت بانک‌های بزرگ اروپایی و نه الزاما نظام مالی امریکا در تبادلات ما با نظام مالی بین‌المللی به چرخش مالی در‌آیند. این چرخش مالی در حال حاضر به‌علت عدم همکاری امریکا دچار مشکل است. متاسفانه طرح این موضوعات مهم که به صریح‌ترین بیان لازم هم سیف در گفت‌وگوهایشان با مقامات و موسسات امریکایی تشریح کرده بود، با تلاش خیلی شتابزده برخی رسانه‌ها در داخل کشور به نفی دستاوردهای برجام قلب واقعیت شد.
آقای دکتر سیف نه ناظری بی‌طرف بلکه حداقل از همان زمان مذاکرات تفاهم ژنو که به‌عنوان یکی از اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای خدمت ایشان می‌رسیدیم، از مجریان و دست‌اندرکاران ارشد کشور در تدوین و اجرای سیاست‌های بانکی هم در مرحله مذاکرات ژنو و پس از آن اجرای تفاهم ژنو و اجرای برجام بوده‌اند.
پیام صریح ایشان در امریکا چه در ملاقات‌های خصوصی و چه در صحبت‌های عمومی تاکید بر باز شدن مسیر تعامل آزاد ایران با نظام مالی بین‌المللی و تضمین دسترسی ایران به این نظام مالی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اصول برجام است. سخنان او تداوم همان هدفی است که در برجام تاکید شده است و همه مقامات عالی کشور به‌دنبال اجرای سریع آن هستند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: