bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۸۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان
سال گذشته در همایش مدیران‌کل تئاتر کشور در عسلویه یکی از مباحثی که مطرح و تصویب شد، این بود که از سال آینده روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها به‌صورت انتخابی معرفی می‌شوند نه انتصابی.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: سال گذشته در همایش مدیران‌کل تئاتر کشور در عسلویه یکی از مباحثی که مطرح و تصویب شد، این بود که از سال آینده روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها به‌صورت انتخابی معرفی می‌شوند نه انتصابی. پیش از این روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها به‌صورت سلیقه‌ای و یا بر اساس توانمندی‌هایشان گماشته‌ می‌شدند.
تئاتر بوشهر با وجود رشد و ارتقای جایگاهش در تئاتر کشور، همچنان در حوزه‌هایی نیاز به توجه و آسیب‌شناسی دارد، زیرا تا زمانی‌که این کاستی‌ها و ضعف‌ها مرتفع نشوند، نتیجه مطلوب هم حاصل نمی‌شود، به‌عنوان نمونه ما در زمینه جذب مخاطب چندان موفق ظاهر نشده‌ایم که در این زمینه عواملی مانند بی‌کیفیتی برخی از کارهای تولیدی، تعداد کم اجراها، اطلاع‌رسانی ناکافی و ... نقش دارند. البته برخی از صاحب‌نظران این حوزه معتقدند، برای جذب مخاطب باید تئاتر را به گذر بیاوریم تا مردم گذر با تئاتر ارتباط برقرار کنند و جذب این هنر شوند. 
در دوره گذشته انجمن هنرهای نمایشی استان تلاش کرد تا بتواند از خود کارنامه درخشانی را به‌جای بگذارد که در مجموع می‌توان گفت، در کنار موفقیت‌هایی که به‌‌دست آورد، ضعف‌هایی هم در این مجموعه مشاهده شد که امید است این ضعف‌ها در دوره آینده این انجمن بررسی و رفع شوند. البته ناگفته نماند که جهانشیر یاراحمدی زحمت زیادی برای رشد و ارتقای این هنر در استان و کشورکشید. وی با همراهی و حمایت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد موفق شد، اتفاقات خوبی را در تئاتر استان رقم بزند. تاکنون در حوزه تئاتر استان چندین گزارش نوشته‌ام و به این حقیقت رسیده‌ام که تئاتر این استان بیش از هر چیزی نیاز به همفکری و همدلی دارد و اگر این اتحاد میان هنرمندان ما حاکم شود، بدون‌شک‌ آن نتیجه مطلوب و دلخواه نیز به‌دست می‌آید. 
بر این اساس، روز پنجشنبه (دوم اردیبهشت) انتخابات هیات‌رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان با حضور حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ارمغان بهداروند، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و جمعی از هنرمندان تئاتری هم‌استانی در سالن آمفی‌تئاتر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
پیش از شروع انتخابات هیات‌رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن تبریک میلاد خجسته حضرت علی (ع) گفت: تئاتر بوشهر یکی از قطب‌های اصلی و مهم تئاتر کشور است که باید به آن توجه بیشتری شود. 
حمیده ماحوزی افزود: در سال ٩٤ با وجود کمبود بودجه و اعتبار، به همت مسوول انجمن هنرهای نمایشی استان و همکارانشان، توانستیم سال پررونقی برای استان رقم بزنیم که بسی جای تقدیر دارد. یکی از سیاست‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت هنر نمایش در استان‌هاست اما در سال گذشته به علت اختصاص نیافتن بودجه و کمبود اعتبارات، نتوانستیم برخی از برنامه‌ها را اجرا کنیم ولی با وجود تمام مشکلات ما شاهد سه برابر شدن اجراهای عموم در استان بودیم. حتی با توجه به کمبود بودجه و اعتبار، توانستیم مجموعه تئاتر شهر را افتتاح کنیم. 

وی با اشاره به این‌که در گذشته استان بوشهر تنها پنج گروه نمایشی ثبت شده داشت که موفق شدیم تعداد آنها را به ٣١ گروه ثبت شده برسانیم، هر چند گروه‌هایی نیز هستند که هنوز ثبت نشده، ان‌شا‌ءالله در آینده در سامانه ثبت خواهند شد، خاطرنشان کرد: امیدوارم این انتخابات برای استان مایه خیر و برکت باشد و شاهد پربارتر شدن تئاتر استان باشیم.
با پایان این انتخابات و اعلام نتایج، پنج نفر به‌عنوان اعضای اصلی (سعید بهمرد، ابراهیم شاکری، عبدالحمید شعرانی، محمد مظفری و احمدرضا قربانی) و یک نفر هم عضو علی‌البدل (خداداد رضایی) از سوی هنرمندان انتخاب شدند. در این گزارش با یکی از اعضای هیات‌رئیسه و عضو علی‌البدل این انجمن گفت‌وگویی را صورت دادیم که در ادامه می‌آید.
عبدالحمید شعرانی در خصوص نام‌نویسی خود در این انتخابات در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: به درخواست دوستان و گروه‌هاي نمايشي و تنها با این هدف كه بتوانيم با همراهي دوستان و هنرمندان گامي در جهت توسعه و اعتلاي هنر فاخر نمايش در استان كهن بوشهر برداريم، در اين انتخابات شرکت کردم.
وی با بیان این‌که مهم‌ترين اقداماتي را كه مي‌شود با برنامه‌ريزي اصولي در راستاي اعتلاي هنر تئاتر در استان انجام داد، مي‌توان در برنامه‌ريزي صحيح و اصولي، ساماندهي فعاليت‌ها، كيفيت‌بخشي به جشنواره‌ها و برگزاري دوره‌هاي آموزشي و همچنين تلاش براي تقويت زيرساخت‌ها در شهرستان‌ها خلاصه كرد كه با همراهي متوليان فرهنگ و هنر در استان و هنرمندان مي‌توان در اين راستا گام‌هاي بلندي برداشت، افزود: عمده‌ترين مشكل تئاتر استان جذب نکردن مخاطب است. ما نتوانسته‌ايم مخاطبانمان را افزايش دهيم كه اگر اين اتفاق مي‌افتاد و ما براي تئاترهايمان مخاطب داشتيم، بدون‌شك مشكلات مالي گروه‌ها نيز تا حدودي با اجراهاي عموم برطرف مي‌شد.
شعرانی حمايت نشدن هنر تئاتر را از سوی مديريت‌هاي كلان استان از ديگر مشكلات این هنر دانست و عنوان کرد: البته شايد این مشکل هم به خود فعالان تئاتري برگردد كه نتوانستند تعامل مناسبی را با مديران دستگاه‌هاي اجرائي استان برقرار کنند.
وی با تاکید بر این‌که فكر مي‌كنم دو سال گذشته انجمن نمايش استان بوشهر يكي از طلایي‌ترين دوران‌هاي خود را با مديريت دوست خوبم، جهانشیر ياراحمدي پشت سر گذاشته است، یادآور شد: وی با برقراري ارتباط دوسويه و سازنده با مديركل فرهنگ و ارشاد استان و در سويي ديگر با متوليان هنر نمايش در مركز توانسته بود، فرصت‌هاي خوبي را براي هنرمندان و گروه‌هاي نمايشي استان ايجاد كند. حضور چشمگير گروه‌هاي نمايشي در جشنواره‌هاي ملي و بين‌المللي در دو سال قبل نشان از عملكرد مطلوب وی است.
این عضو اصلی هیات‌رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان با بیان این‌که این انتخابات براي نخستين‌بار بود كه در سطح استان صورت گرفت كه بسيار منظم و بابرنامه هم اجرا شد، گفت: در حوزه آموزش در كنار ساماندهي فعاليت‌ها و جذب مخاطب، مهم‌ترين برنامه ما ايجاد تعامل سازنده با دستگاه‌هاي اجرائي و بخش خصوصي به‌منظور حمايت گسترده از هنرمندان و گروه‌هاي نمايشي استان خواهد بود.
عبدالحمید شعرانی در پایان خاطرنشان کرد: از تلاش‌هاي جهانشیر ياراحمدي و از همراهي‌هاي مديركل دلسوز و تلاشگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كه ياور هنرمندان استان هستند، تشكر مي‌كنيم و همچنين به‌طور ويژه از هنرمندان گروه‌هاي نمايشي كه با اعتمادشان مرا به‌عنوان عضو كوچکي از جامعه بزرگ تئاتري استان در هيات‌رئيسه انجمن هنرهاي نمايشي پذیرا شدند، قدردانی می‌کنم.
عضو علی‌البدل انجمن هنرهای نمایشی استان در خصوص عملکرد انجمن هنرهای نمایشی در دوره‌های گذشته در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: در دوره‌های قبلی همفکر نبودن رئیس انجمن با گروه‌ها و گاه تصمیماتی که باعث اختلاف می‌شد، بیشتر دیده می‌شد. همین‌طور اعتماد به افراد ناکارآمد که سابقه هنری نداشتند، کار را برای حضور هنرمندان سخت کرده بود و همچنین ‌بی‌توجهی به امر آموزش و پژوهش باعث شده تا نویسندگان انگشت‌شماری در سطح استان داشته باشیم و بیشتر از متون دسته چندم نویسندگان دیگر استان‌های کشور استفاده کنیم و از همه مهم‌تر اهمیت به جشنواره و حمایت نکردن اجراهای عمومی از ضعف انجمن هنرهای نمایشی ادوار قبل است اما مهم‌ترین مشکل در دوره یاراحمدی، نپرداختن به امر آموزش و پژوهش بود که خود سرآمد این مساله در استان است و همچنین ‌بی‌توجهی به تمرینات و برنامه‌ریزی برای گروه‌ها از دیگر ضعف‌های انجمن این دوره بود، به‌طوری که برای تمرین کردن، پلاتوها فقط به چند نفر اختصاص داشت اما این هنرمند خستگی‌ناپذیر نقاط قوت زیادی هم داشت که می‌توان به ارتباط خوب وی با مدیرکل و مرکز انجمن هنرهای نمایشی کشور و همچنین برگزاری جشنواره معتبری مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در استان و ثبت مجوز گروه‌های نمایشی اشاره کرد. از خصوصیات بارز این هنرمند این بود که به درددل‌ها گوش می‌داد و همیشه در مقابل هنرمندان پاسخگو بود.

خداداد رضایی در خصوص اطلاع‌رسانی انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان بیان کرد: اطلاع‌رسانی ‌خوب شروع شد ولی ای‌کاش تنها محدود به فضای مجازی نمی‌شد، زیرا برخی از هنرمندان در فضای مجازی حضور ندارند شایسته بود که از سوی انجمن هنرهای نمایشی یا اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت مکتوب اطلاع‌رسانی می‌شد. البته روزهای پایانی این اطلاع‌رسانی کمرنگ‌تر شد، به‌طوری که اسامی نامزدها یک ساعت قبل از رای‌گیری اعلام شد، همچنین در آغاز این‌گونه اطلاع دادند که فقط هسته مرکزی می‌توانند به‌صورت مستقیم رای دهند ولی بعد این قانون دستخوش تغییراتی شد و برگه‌هایی به‌عنوان وکالت به میان آمد که متاسفانه در یکی از شهرستان‌ها (دشتستان) به‌دلیل تاخیر در اعلام تغییر قانون به گروه‌های نمایشی، این گروه‌ها که زمانی برای امضا و مهر شدن این برگه‌ها نداشتند، از این برگه‌های زرین محروم و برای شرکت در انتخابات با این جواب که باید این برگه‌ها مهر شهرستان را داشته باشند، روبه‌رو شدند. در اینجا این سوال مطرح است که اصلا چرا هسته مرکزی فقط باید رای بدهند، ممکن است افراد لایقی باشند که جز هسته مرکزی گروه‌ها نباشند، آیا آنها حقی در انتخاب هیات‌رئیسه تئاتر استان ندارند؟! خوب مشخص است هر شهرستانی گروه‌های بیشتری ثبت کرده، اوضاع را هم در دست می‌گیرد، به قول معروف هر که بامش بیشتر برفش بیشتر خواهد بود. این در حالی بود که روز اول ثبت گروه‌ها به این موضوع اشاره نکردند و ثبت گروه‌ها را فقط برای حضور در جشنواره استانی مهم دانستند و برگه‌های کذایی به‌نام وکالت در روز رای‌گیری ضعف بزرگی بود که فکر کنم خیلی محاسبات را به هم ریخت. بنابراین اگر اطلاع‌رسانی‌ها به‌موقع صورت می‌گرفت، چنین مشکلاتی هم پیش نمی‌آمد.
وی همچنین در مورد وضعیت تئاتر استان هم گفت: تئاتر استان ما فصل‌های متغییری را طی می‌کند، ثبات در آن به چشم نمی‌آید، یک نوع تزلزل مشاهده می‌شود. هنرمندان تئاتر دغدغه و مشکل دارند ولی از بیان کردن آنها واهمه دارند. گروه‌بندی نامتعارف میان گروه‌های تئاتری ریشه اختلاف دوانده است، هنوز برای به‌دست آوردن بعضی از کرسی‌ها باید از زوایای تنگ و تاریکی به‌نام رابطه عبور کرد و این موصوع تازگی هم ندارد، بلکه همیشه بوده، بعضی از پیشکسوتان انگار فراموش کرده‌اند که روزی افتخار این استان بوده‌اند، آنها نه تنها دست هنرمندان جوان را نمی‌گیرند، بلکه بعضی مواقع حسادت هم می‌کنند. همدلی بین هنرمندان خیلی کمرنگ شده وقتی پای صحبت هنرمندی می‌نشینیم، درددل‌هایی دارد که گوش شنوایی برای شنیدنشان نیافته است. به ظاهر با هم خیلی دوست هستیم ولی نمی‌توانیم موفقیت همدیگر را ببینیم، همیشه سعی کردیم رقبا را از گردونه رقابت خارج و رزومه‌های خود را رنگین کنیم.
رضایی شیوه گزینش مسوول انجمن هنرهای نمایشی استان را به‌صورت انتخابی بر انتصابی ترجیح داد و بیان کرد: امید است این دوره که انتخابی شکل گرفت، نماینده منتخب گروه‌های تئاتری با تعامل و همدلی با هنرمندان فضا جدیدی را برای پیشرفت تئاتر استان نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح بین‌المللی و جهانی مهیا کنند. ریشه‌های نفاق و رابطه را از بین ببرند، در تصمیم‌گیری‌هایشان فرد و یا شهر مهم نباشد، همه را با یک چشم ببینند و مشورت را با افراد کارآمد و خوشفکر را در دستور کار خود قرار دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: