bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
گفت‌وگوی هنرمند گناوه‌ای با بامداد جنوب:
صدای آرام‌بخش دریا و نوای مرغان دریایی موسیقی دلنشینی است که طبیعت پیوسته با حوصله آن را می‌نوازد، هر بار که از زندگی و مشکلاتش عاصی می‌شوم
بامدادجنوب- الهام بهروزی: صدای آرام‌بخش دریا و نوای مرغان دریایی موسیقی دلنشینی است که طبیعت پیوسته با حوصله آن را می‌نوازد، هر بار که از زندگی و مشکلاتش عاصی می‌شوم، به کنار دریا می‌روم و دمی تنها بر نیمکتی رها از هیاهوی زندگی شهرنشینی می‌نشینم و با تمام وجودم غرق در آرامشش می‌شوم یا اگر نمی‌توانم به کنار دریا بروم، یک کتاب بر می‌دارم و در حال گوش دادن به آهنگی آرامش‌بخش که در فضای اتاقم می‌پیچد، مطالب آن کتاب را با تعمق می‌خوانم. شب گذشته که مشغول مطالعه رمانی اجتماعی بودم، بیش از آن‌که ذهنم معطوف به کتاب باشد، ناخودآگاه به سوی صدای خواننده‌ای که در حال خواندن بود، جذب شد. اتفاقا وی یکی از خواننده‌های بوشهری است که به‌خوبی در سبک پاپ جا افتاده است. 
امروزه خیلی سریع و راحت می‌توان وارد هنری شد و در آن به فعالیت پرداخت اما در اینجا آنچه که مهم است، ماندگاری در آن هنر است، در واقع روح هنر پیوندی عمیق با عشق و ذوق دارد که اگر این عشق با پشتکار و استعداد همراه نباشد، هرگز موفقیت حاصل نمی‌شود. در استان ما موسیقی محلی جایگاه ویژه‌ای دارد، چون این نوع موسیقی، هنر اصیل و اجدادی این دیار است و طبیعی است که در زمینه حفظ و ماندگاری آن کوشش می‌شود، به‌گونه‌ای که امروزه گروه‌های موسیقی محلی، سفیران و معرفان موسیقی بوشهری به سراسر جهان هستند‌ اما در کنار هنرمندانی که در حوزه موسیقی محلی مشغول به فعالیت هستند، هنرمندانی هم هستند که در سبک‌های دیگر مثل پاپ موفق ظاهر شده‌اند اما این هنرمندان با مشکلاتی دست‌به گریبان هستند و عمده‌ترین مشکلات آنها این است که هنوز در استان بستر مناسب برای پیشرفتشان فراهم نیست. در این میان برخی معتقدند، آن‌گونه که از هنرمندان موسیقی سنتی حمایت می‌شود، از دیگر هنرمندان موسیقی حمایتی صورت نمی‌گیرد.

تاکنون حرکتی هم از سوی مدیریت ارشد استان مبنی بر حمایت از فرهنگ و هنر این دیار صورت نگرفته است و همیشه قول‌های استاندار در این حوزه در حد حرف باقی مانده است، در حالی که کمترین خواسته هنرمندان این دیار برخورداری از حداقل امکانات است، همیشه تا در این زمینه نقد می‌کنیم عده‌ای به‌منظور حمایت از برنامه‌های نماینده دولت در استان، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را زیر سوال می‌برند که منطقی‌ترین پاسخ به این هواداران این است که استاندار در کدام طرح یا برنامه همدلی خود را با بانوی فرهنگ استان که با دست خالی توانسته است کارهای بزرگی را انجام بدهد، نشان داده است؟ بگذریم. حلقه گمشده توسعه استان «همدلی» است که اگر میان مسوولان ما و این همدلی به وجود آید، بسیاری از کاستی‌ها و مشکلات نیز از بین می‌روند. در این گزارش پای صحبت‌ یکی از خوانندگان جوان هم‌استانی که چند سالی است در سبک پاپ موفق ظاهر شده است، نشستیم.
ماهان مقدس‌زاده که اهل گناوه است، در خصوص این‌که با وجود موسیقی پرطرفدار محلی چگونه شد که به سبک پاپ روی‌ آورد، به بامداد جنوب گفت: خب با توجه به این‌که موسیقی محلی بوشهر از هنرهای لاینفک و ارزش‌های فرهنگی ما به‌شمار می‌رود، استادان به‌نام و بزرگی هم در این زمینه داریم، من احساس می‌کنم که برندهای بزرگ‌تری باید داشته باشیم تا بتوانیم حرف‌هایی زیادی را حتی در سطح جهانی مطرح کنیم بنابراین با توجه به قابلیت صدایم احساس کردم در زمینه پاپ می‌توانم موفق‌تر باشم.
وی با بیان این‌که در استان ما موسیقی پاپ تازه دارد جایگاه خودش را پیدا می‌کند. به‌غیر از من دوستان هنرمند دیگری هم هستند که توانایی اجرای موسیقی پاپ را در استان دارند، افزود: پس چرا ما بوشهری‌ها با وجود این همه استعداد به هنرمندان خودمان بها نمی‌دهیم و کنسرت‌های خوانندگان کشوری را در استان برگزار می‌کنیم به‌جای این کار می‌توانیم هنرمندان بااستعداد خودمان را حمایت کنیم، چرا‌که این هنرمندان از پتانسیل بالاتری هم برخوردار هستند. هر چند که تاکنون پیشنهادهایی از مرکز کشور داشته‌ام اما می‌خواهم هنرم را در استان خودم اجرا کنم، در حال حاضر هم به‌دلیل این‌که هنر و فعالیت‌های موسیقیایی در استان چندان حمایت نمی‌شود، این عشق است که به ما انگیزه ادامه کار را می‌دهد.

این خواننده پاپ در خصوص مشکلات خوانندگان پاپ خاطرنشان کرد: در این حوزه مشکلات زیاد است، به‌عنوان نمونه، در بحث فنی و برای تنظیم کارهایم باید به مرکز استان بیایم و حتی برای بیشتر کارهایم به تهران می‌روم چون هم تنظیم‌کنندگان بهتری این زمینه هست و هم تجهیزات بهه روزتری در آنجا وجود دارد. در مورد مشکلات معیشتی هم که به‌عنوان یک هنرمند گناوه‌ای که در موسیقی به‌طور حرفه‌ای دارم فعالیت می‌کنم، تاکنون هیچ حمایت و توجهی به من نشده است. مشکلات بسیار زیاد است که گاه همین مشکلات باعث می‌شدند که روحیه‌ام ضعیف شود و برای صدابرداری یا به‌اصطلاح «وکال نهایی» به‌مدت چند ماه نزدیک آن کار هم نروم.
مقدس‌زاده با تاکید بر این‌که اشعار و ترانه‌هایی هستند که فقط در موسیقی پاپ می‌توانند پیام خود را منتقل کنند، تصریح کرد: البته تلفیق سازهای محلی ما که ثبت جهانی شده‌اند، با دیگر سازهای موسیقی پاپ کارهای خوبی از آب درآمده است که امروزه خیلی هم مخاطب دارند.
وی در مورد کارهایی که تاکنون به بازار موسیقی معرفی کرده است، گفت: اولین اثرم به‌نام «دریای آسمونی» بود و این اثر را به خلیج همیشگی فارس تقدیم کردم که تاکنون در برنامه‌های مختلفی هم اجرا شده تا جایی که در سالن‌ برج میلاد در سال 92 نیز اجرا شد. یک آلبوم هم به‌نام «بارون احساس» روانه بازار کردم که شامل هفت قطعه است. در مجموع تا الان 13 کار تولید کرده‌ام، البته چندین سوژه ملی و حماسی هم دارم که به‌دلیل حمایت نشدن هنوز این آثار به مرحله تولید نرسیده‌اند. کارهای جدیدی دیگری هم دارم که ان‌شاءالله به‌زودی عرضه خواهند شد ولی هنوز نامی برای آنها انتخاب نکرده‌ام.

این هنرمند گناوه‌ای با بیان این‌که هر آهنگ تداعی‌کننده خاطرات خاص خودش است، یادآور شد: ولی ترانه‌های‌‌ «معما» و «شونشینی» (تیتراژ برنامه شونشینی) را خیلی دوست دارم که هر دوی این ترانه‌ها در آلبوم «بارون احساس» هستند. 
مقدس‌زاده درخصوص این‌که نخستین کنسرتش را کجا برگزار کرد، بیان کرد: نخستین کنسرتم را بعد از انتشار آلبومم در شهرم، گناوه برگزار کردم و با توجه به کیفیت کار و نوازندگان بزرگی که مرا در این کنسرت همراهی می‌کردند، با استقبال خوبی مواجه شد. البته تمام هزینه‌ها را خودم متقبل شدم که تقریبا 80 درصد از هزینه‌ها را توانستم زنده کنم.
وی یکی از راه‌های جذب مردم را به سوی کنسرت و موسیقی ارائه کارهای فاخر و ارزشمند دانست و گفت: مردم ما امروزه مخاطب موسیقی و داوران خوبی برای قضاوت در مورد آن هستند. خدا را شکر مدتی است که استقبال آنها از موسیقی و کنسرت بهتر شده است.
ماهان مقدس‌زاده که از طریق مغازه انتشاراتی‌اش در گناوه روزگار می‌گذراند، در خصوص فعالیت موسیقیایی خود بیان کرد: حدود شش سال است که به‌طور حرفه‌ای موسیقی را دنبال می‌کنم و برای تولید آثار و تهیه آلبومم مجبور شده‌ام وام بگیرم به امید این‌که شاید بتوانم در این زمینه پیشرفت خوبی داشته باشم. البته تاکنون ناامید نشده‌ام ولی با این شرایط تهیه آلبوم و پیشرفت کردن، کار کمی نیست که متاسفانه تاکنون هیچ‌گونه استقبالی را از سوی مسوولان شاهد نبودم اما همچنان این روند را ادامه می‌دهم، خدا بزرگ است. 
وی که دانش‌آموخته رشته شیلات است، در موسیقی بیشتر به خوانندگان بزرگی چون محمد اصفهانی، احسان خواجه‌امیری و هنرمندانی که با صدای خودشان حس را منتقل می‌کنند نه به کمک سیستم‌ها و افکت‌های امروزی توجه دارد، در خصوص تاثیرگذاری و محبوبیت هنرمندان برجسته گفت: هر هنری که بتواند درد مردم را انتقال بدهد، می‌تواند کارساز باشد و محبوبیت بیاورد.
این خواننده پاپ هم‌استانی راز موفقیت محمدرضا شجریان را در خدمت مردم بودن و بی‌ریا کار کردن وی دانست و افزود: برای این هنرمند محبوب آرزوی سلامتی کامل را دارم. از شما سپاسگزارم که این وقت را در اختیارم گذاشتید تا بتوانم از طریق روزنامه بامداد جنوب با مردم صحبتی داشته باشم. از همسر عزیزم که در این چند سال واقعا برای من زحمت کشیده و تا جایی که حتی مرا حمایت مالی کرده، در این مسیر سخت هم کنارم بوده و هم صبور، به‌طور ویژه تشکر می‌کنم. از پدر و مادر مهربانم که همیشه با رویی خندان به من انگیزه داده‌اند و همچنین از دوست هنرمندم، مسعود فیروزی که در اجراهایم در استان کمک زیادی به من کرده‌اند، تشکر می‌کنم. 

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، موسیقی ، گناوه
نام:
ایمیل:
* نظر: