bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
گرد و غبار به بوشهر می‌رسد؛
آمار مراجعات به پزشکان گواه این است که هر ساله همزمان با آغاز گرد و غبار، تعداد و تنوع بیماری‌ها در مردم منطقه افزون می‌شود. گرد و غبار هر ساله در ماه‌های خاصی آغاز می‌شود و بی‌رحمانه بسیاری را متاثر می‌کند.
بامدادجنوب- فاطمه محدعلی‌پور: خس‌خس سینه امانش را بریده. گوش‌هایش دیگر صدای سکوت را نمی‌شناسند. گرد و غبار این میهمان ناخوانده چند سالی‌ست که به خیابان‌ها، شهرها و حتی خانه‌های برخی استان‌های غربی و جنوبی کشور راه یافته و در این میان بوشهر نیز از این پدیده عظیم زیست‌محیطی بی‌بهره نبوده است. 
از منابع مختلف نقل‌های متفاوتی در مورد منشا، محتوا و اثرات این ریزگردها شنیده می‌شود اما آنچه برای عوام مبرهن و مشهود است کاهش میزان سلامتی، افزایش بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی و شنیده‌شدن صداهای ممتد سرفه مردم از کوی و برزن است.
آمار مراجعات به پزشکان گواه این است که هر ساله همزمان با آغاز گرد و غبار، تعداد و تنوع بیماری‌ها در مردم منطقه افزون می‌شود. گرد و غبار هر ساله در ماه‌های خاصی آغاز می‌شود و بی‌رحمانه بسیاری را متاثر می‌کند.
پژوهشگران علم محیط زیست دلیل اصلی گرد و غبار را فرسایش خاکی عنوان کرده و تثبیت شن‌های‌روان و ایجاد کمربند سبز را از راهکارهای عملی و ماندگار برای پایان دادن به این قائله می‌دانند.

پدیده گرد و غبار مرز نمی‌شناسد و جای‌جای کشورمان را تهدید می‌کند. به‌تازگی شاهد اخطارهای سازمان هواشناسی در رابطه با ورود گرد و غبار و آلاینده‌ها به کشور عزیزمان هستیم. کشور ما در معرض جدی آلودگی هوا است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ورود گرد و غبار از عراق، افغانستان و اخیرا از صحرای قره‌قوم به ایران خبر داد و گفته شد گرد و غبار بیشتر نقاط کشور را تهدید می‌کند که بوشهر نیز از این خطر مبرا نیست.
مدیرکل سازمان هواشناسی استان طی مصاحبه‌ای با بامداد جنوب از ورود گرد و غبار از قسمت‌های شمال خلیج‌فارس، صحرای خرمشهر و ورود گرد و خاک‌های محلی خبر داده می‌گوید بعضی از ذرات از قسمت‌های داخلی وارد می‌شوند که گرد و غبار‌های محلی نام دارند.
 نادر شفی‌خدایی در ادامه با بیان این‌که‌ سرعت باد عامل اصلی این پدیده بوده و باعث افزایش ذرات گرد و غبار به هوا می‌شود و سطح کیفیت هوای استان را کاهش می‌دهد گفت: به همین دلیل است که دریانوردان باید به مواج‌بودن دریا توجه کنند.
شفی‌خدایی در ادامه با بیان این‌که استان ما میزبان این پدیده است، تصریح کرد: در همین روزهای اخیر که بوشهر هم با پدیده گرد و غبار مواجه خواهد شد اما با توجه به شرایط استان، شهرستان‌های شمالی و مرکزی از جمله دیلم بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند و بیماری‌ها و شرایط زیست‌محیطی خاص خودش را همانند سال‌های قبل برای آنها خواهد داشت.

وی در جواب به این‌ سوال که چند مورد از تفاهم‌نامه‌هایی که جدیدا با اتریش امضا شده در رابطه با استان بوشهر است، گفت: این تفاهم‌نامه‌ها اکثرا بین‌کشوری است و تاکنون اجرائی نشده‌اند و فعلا اولویت کشور عراق، امنیت است. 
مدیرکل سازمان هواشناسی استان گفت: ما اطلاعیه‌ها و اخطارها را از طریق مدیریت بحران به اطلاع مردم می‌رسانیم و سامانه به‌خصوصی در این‌باره نداریم در حالی‌که شورای تامین سلامت خواستار تهیه سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی هر چه بهتر و بیشتر به مردم هستند.
شفی‌خدایی با اشاره به این نکته که وجود شن‌های روان بر اثر توفان، گرد و غبار زیادی را در سراسر استان پراکنده می‌کنند که باعث تشدید بیماری‌های ریوی، چشمی، تنفسی و همچنین آلودگی آب‌های آشامیدنی خواهد شد، افزود: نوزادان، کودکان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت، آمفیزم و بیماران قلبی آسیب پذیری بیشتری در برابر ریزگردها دارند. ‌رئیس مرکز بهداشت استان با هشدار در مورد این‌که گرد و غبار موجب کاهش طول عمر می‌شود، افزود: این پدیده در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی نیز موثر است. ما به خوبی می‌دانیم که هجوم هر روزه‌ این ریزگردهای موذی به قسمت‌های جنوبی استان علاوه بر مشکلات رفت‌ و آمد شهروندان و بیماری‌های جدی که دامن‌گیر کوچک و بزرگ می‌شود، مشکلات زیست محیطی و تهدید کردن سلامتی جنگل‌ها و مزارع، منابع آب و حتی آثار باستانی را نیز به همراه دارد‌.
سال‌هاست که مردم نواحی جنوبی کشور از این مشکلات گرد و غبار و آلودگی هوا رنج می‌برند بی‌آنکه کسی رسیدگی جدی در این زمینه داشته باشد. رفع مشکل آلودگی هوا نیازمند راه حلی در سطح بین‌المللی است. با این حال پس از گذشت چند سال از سهل‌انگاری برخی کشورهای همسایه در مهار منشا آلودگی می‌بایست به سازمان‌های بین‌المللی گوشزد کرد که مهم‌ترین بخش حقوق بشر مورد ادعای این دستگاه‌ها حفظ سلامتی مردم، ایجاد فضای مناسب زیستی و مقابله جهانی با این پدیده مخرب است.

نام:
ایمیل:
* نظر: