bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
به‌دنبال دریافت کارت ملی هوشمند؛
این روزها در هر گوشه و کناری و در هر نشست و برخاستی معمولا گفت‌وگو در خصوص کارت ملی یکی از موضوعات ثابت است و از همه زوایا مورد توجه عموم قرار گرفته است. یکی از مسائلی که نقطه‌نظر مشترک بیشتر مردم است، این است که...
بامدادجنوب- گلاره جلالی:
این روزها در هر گوشه و کناری و در هر نشست و برخاستی معمولا گفت‌وگو در خصوص کارت ملی یکی از موضوعات ثابت است و از همه زوایا مورد توجه عموم قرار گرفته است. یکی از مسائلی که نقطه‌نظر مشترک بیشتر مردم است، این است که صف‌های طولانی برای انجام امور مربوط به کارت ملی هوشمند بیش از حد خسته‌کننده است، به‌گونه‌ای که پیر و جوان و زن و مرد را کلافه کرده و گاه انسان با خود می‌گوید دیگر در این صف طولانی انتظار دست به کمر این پا و آن پا نکنم و قید دریافت کارت ملی را هم بزنم، هر چه بادا باد. تصمیم گرفتم برای مشاهده چنین صفوف طولانی و گفت‌وگو با مردم در این خصوص به پست مرکزی مراجعه کنم و شرایط را از نزدیک رصد کنم. هنگامی‌که وارد پست مرکزی شدم با جمعیت زیادی روبه‌رو شدم که تعدادی نشسته اما اغلب ایستاده بودند، به سراغ یکی از شهروندان رفتم و از او در خصوص این‌که برای انجام چه کاری به پست مراجعه کرده گفت‌‌وگو کردم. وی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: برای دریافت کارت ملی هوشمند به پست مراجعه کرده‌ام. ثبت‌ نام اولیه در اسفندما‌ به صورت اینترنتی بوده و کاملا راحت و بدون دردسر انجام شده اما در مرحله بعد که به ثبت احوال مراجعه کردم، در صفی بسیار طولانی منتظر بودم تا این‌که نوبتم شود. 

وی در این‌باره افزود: اثر تمام انگشتان را داده و بعد منتظر تحویل کارت ملی ماندم که رسید فیش مربوط به تاریخ 2 مرداد 1395 بود و در تاریخ معین شده به پست مرکزی مراجعه کرده بودم، این در حالی است که جمعیت بسیار زیادی در آنجا بودند و پس از ساعت‌ها انتظار گفتند که کارت ملی شما هنوز صادر نشده و خودمان از طریق پیام کوتاه به شما اطلاع می‌دهیم و همان موقع برای دریافت کارت ملی مراجعه کنید. 
این شهروند بوشهری با اشاره به این‌که حال تصور کنید مدت‌زمان طولانی در صف انتظار سر پا ایستاده‌اید، فرزندانت در خانه منتظرت هستند، علاوه بر این‌که گرمای مردادماه نیز تاب تحمل را از همگان ربوده بود.

وی با بیان این‌که پس از گذشت چند ماه سرانجام در تاریخ 17 آبان 1395 پیامی دریافت کردم مبنی بر این‌که جهت تحویل کارت ملی خود با در دست داشتن شناسنامه به پست چهارراه ولیعصر مراجعه کنید. من هم روز بعد همراه با شناسنامه به این امید که نهایتا کارم تا یک ساعت طول می‌کشد به پست مراجعه کردم ولی این بار هم مثل دفعه قبل شلوغ بود، در حدی که مردم در بیرون از سالن هم ایستاده بودند و من از ساعت 9:30 تا 11:40 منتظر بودم تا این‌که موفق شدم کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنم، تاکید کرد: واقعا چه کسی پاسخگوی این همه بی‌نظمی‌ است؟ چرا شهروندان نباید بتوانند به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن کارهای اینچنینی خود را انجام دهند و آیا با زندگی در عصر مدرنیته و تکنولوژی و توسعه زمان آن نرسیده‌ که با برنامه‌تر پیش رویم و اندکی در برنامه‌ها و طرح‌هایمان مدیریت نشان دهیم؟

در همین خصوص مهری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در رابطه با صدور کارت هوشمند ملی بیان کرد: با اقدامات انجام شده و تسهیل در روند صدور کارت هوشمند ملی با همکاری پست با بهره‌گیری از تجهیزات کافی مدت صدور این کارت از پنج به دو ماه کاهش یافته است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال پیش از این با بیان این‌که یکی از خدمات فعلی سازمان صدور کارت ملی هوشمند است، گفت: دولت ما را مکلف کرده و مرجع صدور کارت هوشمند هستیم. 

ابوترابی ادامه داد: همچنین 18 میلیون و 793 هزار و 284 نفر ثبت نام خود را تکمیل کرده‌اند و در نوبت قرار دارند.
وی در پاسخ به این‌که آیا فراخوانی برای مراجعه مردم اعلام خواهد شد یا خیر، خاطرنشان کرده بود: با توجه به ظرفیت فعلی، فعلا فراخوانی برای دریافت کارت نداریم اما تدریجا افرادی که وارد 15 سالگی می‌شوند، افراد فاقد کارت و سایرین به فراخور نیاز به دفاتر ثبت احوال، پست و پیشخوان دولت مراجعه می‌کنند.
وی در توضیح علت تاخیر در تحویل کارت‌های ملی هوشمند نیز گفته بود: ما قبلا عذرخواهی کردیم و اکنون هم عذرخواهی می‌کنیم، ایرادات در حال رفع هستند و در حال حاضر خط تولید صدور کارت ارتقا پیدا کرده و بنا داریم تا پایان سال کارت افراد در نوبت را تحویل بدهیم و مدت زمان انتظار را به یک ماه برسانیم. همچنین رایزنی‌هایی برای تسهیل تحویل کارت‌های ملی هوشمند به‌خصوص برای معلولان در حال انجام است.
چند کارت‌های هوشمند به‌منظور تسریع در روند فعالیت‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد اما نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که صدور این کارت‌ها چه هزینه‌ای را بر دوش مردم می‌گذارد. شاید هزینه 30 تا 40 هزار تومانی برای صدور یک کارت ملی در وهله نخست هزینه آنچنانی نباشد اما برای کل افراد یک خانواده پرجمعیت به‌طور قطع، هزینه زیادی می‌شود، حال تصور کنید که استطاعت مالی این خانواده هم چندان بالا نباشد. علاوه بر هزینه، باید به وقت و اعصاب و حوصله مردم هم توجه کرد، چراکه برخی تحمل انتظار کشیدن و در صف ایستادن را ندارند و مسائل اینچنینی که ممکن است به‌دنبال خود مشکلات دیگری را رقم بزند. 

برچسب ها: جامعه ، کارت ملی ، مردم
نام:
ایمیل:
* نظر: