bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
آوای 7 ساله:
کودکان، سفیران مهر و محبت هستند. پیام‌آوران صلح و دوستی، قاصدان راستی و صداقت. با دست‌های مهربانشان عشق می‌کارند و با قلب پاکشان میوه‌های صداقت و پاکی می‌چینند.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی: کودکان، سفیران مهر و محبت هستند. پیام‌آوران صلح و دوستی، قاصدان راستی و صداقت. با دست‌های مهربانشان عشق می‌کارند و با قلب پاکشان میوه‌های صداقت و پاکی می‌چینند. امروزه با توجه به انواع خطرات زیست‌محیطی، لزوم توجه به امر آموزش در این بخش به وفور احساس می‌شود، از همین رو سعی می‌شود از همان دوران آغازین تحصیلی دانش‌آموزان را با مسائل زیست‌محیطی، بازیافت زباله، حفظ محیط زیست، احترام به زمین و ... آشنا و از همان پله نخست، کودکان را با محیط زیست اطرافشان مانوس کرد و به آنها آموخت که جای آشغال و زباله در سطل زباله است. درخت جای مناسبی برای نقاشی کردن و ثبت خاطرات نیست. زیبایی گل به آن است که در طبیعت و در باغچه باشد. این‌گونه است که می‌توان تا حدودی ادعا کرد کار «فرهنگ‌سازی» و ترویج فرهنگ صحیح محیط زیستی صورت گرفته است، زیرا زمانی که کودکان از همان اوان کودکی رفتارها و هنجارهای زیست‌محیطی را فرا نگیرند، به‌طور قطع در بزرگسالی نیز آن را به‌درستی نه درک می‌کنند و نه آموزش می‌بینند و نه می‌توانند آن را به نسل‌های پس از خود منتقل کنند. کودکی که سرگرمی‌اش در مدرسه چیدن گل‌ها و برگ درختان بوده، کودکی که برای پر کردن زنگ تفریحش روی درخت یادگاری نوشته و بدین طریق شادی و ناراحتی و گاهی دعوای با همبازی‌هایش را ثبت کرده، بی‌شک در بزرگسالی هم آینده زمین و خطرات زیست‌محیطی را درک نمی‌کند و از این بابت هیچ نگرانی نخواهد داشت. 
به‌دنبال همین احساس نیاز به درونی کردن فرهنگ زیست‌محیطی و آموزش آن به آحاد افراد جامعه که هر کدام به تنهایی ناجی زمین و محیط زیست هستند و هر کدام به منزله «شهردارِ شهرِ خویش» هستند، سعی شده که در مدارس ابتدایی در کنار آموزش‌های درسی، بخش ویژه‌ای هم به آموزش مسائل محیط زیستی اختصاص داده شود. در همین راستا، چهارم بهمن‌ماه 1394 «طرح بازیافت زباله از مبدا» در راستای ادامه طرح تفکیک از مبدا شهر بوشهر ویژه مدارس برای نخستین‌بار در سطح استان در دبستان شهیدفخرایی بوشهر اجرا شد و شامل بخش‌هایی همچون ارائه آموزش به دانش‌آموزان، اولیا و معلمان و مربیان، احداث ایستگاه بازیافت شامل مخازن بازیافت ویژه کاغذ و پلاستیک و قوطی‌های فلزی، ارائه سی‌دی‌ها و کتاب‌های آموزشی به دانش‌آموزان و ... بود. این نمونه‌ای از تلاش‌های سازمان پسماند و مجموعه مدرسه شهید فخرایی در خصوص آموزش حفظ محیط زیست به دانش‌آموزان بود. 
این بار اما کودک هفت ساله‌ای با در دست گرفتن پلاکاردی با مضمون «خواهش می‌کنم گل‌ها را از ریشه نکن همشهری با فرهنگ» سفیر آموزش زیست‌محیطی شده، سفیری که کوچک و کم‌سن و سال است اما قاصد خوش‌یمن آینده‌ای امیدوارکننده برای «فردای زمینی» که «کودکان امروز»، میراث و حافظ آن خواهند بود. 
آوا توسلی روز گذشته دست در دست عمویش به دفتر روزنامه بامداد جنوب آمد تا پیام خود را از این طریق به گوش همه همشهری‌هایش برساند. 
آوا داستان پلاکارد نوشتنش را این‌گونه تعریف کرد: «ما روبه‌روی خونمون، یه باغچه پر از گل داریم که گُلای اون رو با مامانم خریدیم و با زحمت زیاد تو باغچه کاشتیم اما بچه‌ها هر روز این گُلا را می‌چیدن و گلبرگ‌های اونا رو پرپر می‌کردن. به همین خاطر تصمیم گرفتم اون مطلب رو بنویسم و به همشهری‌های خوب و بافرهنگم بگم که گُلا هم زنده هستن و مثه ما زندگی می‌کنن، پس اونا رو دوس داشته باشیم و بذاریم تو باغچه نفس بکشن». 
اینها بخشی از صحبت‌های آوای هفت ساله‌ای است که مدرسه غیر انتفاعی صبا درس می‌خواند. او می‌گوید که در مدرسه به آنها درباره محیط زیست و چگونگی حفظ و نگهداری از زمین، گل‌ها و درختان آموزش می‌دهند، همین مساله را می‌توان به فال نیک گرفت و آن را در تمام سطوح و حتی برای همه سنین تعمیم داد. 
وقتی می‌توان به‌راحتی و با کمترین هزینه‌ها پله نخست را درست طی کرد و در آینده متحمل هزینه‌های گزاف‌تر نشد، پس بهتر است که تا زمان و بستر آموزش مسائل زیست محیطی به فرزندانمان فراهم است، آنها را با زمین و اهمیت حفظ و نگهداری آن آشنا و مانوس کرد. از همین رو، ضرورت دارد که آموزش و پرورش به یاری سازمان‌های محیط زیستی مربوط بشتابند و این مساله را از دوران آغازین تحصیلی کودکان درونی‌سازی و فرهنگ‌سازی کرد تا چشم‌انداز فرداهامان با چنین فرزندانی روشن و نویدبخش آینده‌ بیولوژیکی سالم برای زمین و محیط زیست باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: