bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
خلیج فارس تا یکشنبه مواج است؛
دست‌ها در جیب، سکوت سنگین و سرشار از فریاد پشت پنجره، شُرشُر صدای باران... . کاهش محسوس دما در استان نویدِ از راه رسیدن زمستان می‌دهد. «زمهریر»ِ بوشهر در راه است و همه اندک‌اندک با تغییر پوشش به استقبال زمستان می‌روند.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
دست‌ها در جیب، سکوت سنگین و سرشار از فریاد پشت پنجره، شُرشُر صدای باران... . کاهش محسوس دما در استان نویدِ از راه رسیدن زمستان می‌دهد. «زمهریر»ِ بوشهر در راه است و همه اندک‌اندک با تغییر پوشش به استقبال زمستان می‌روند. پس از انتظاری طولانی از امروز آغاز بارندگی‌ها، عطش طولانی‌مدت و حسرت قدم زدن زیر باران را خاتمه می‌دهد و انبوه ابرهای سیاه در آسمان با زبان طبیعت، طراوت، خیس شدن، شادابی و نشاط را همه جا می‌گستراند. 
ضرب‌المثلی قدیمی در بوشهر است که می‌گویند کی زمستان است، گفتند هر وقت باران است. باران همه کشور را در خود فرو برده و هنوز سیمای بوشهر بوی خاک باران خورده به خود ندیده است. خاک تفتیده استان که در بی‌آبی روزهای بسیار سختی را طی می‌کند، به مانند مردم آرامش دستش به آسمان است تا شاید قطره‌ِای باران فرو ببارد و از تشنگی نجات یابد. خبر آمدن باران را پیشتر داده بودیم و امروز نگاهمان به آبیِ بیکران و ناپیدا است. 

برای بررسی بیشتر وضعیت آب و هوایی استان طی روزهای اخیر با کارشناس هواشناسی استان گفت‌و‌گو کردیم. زهرا راستگو در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب در خصوص ورود دو سامانه بارشی به استان تصریح کرد: سامانه نخست که از روز سه‌شنبه وارد استان شده و تا امروز (چهارشنبه) نیز ادامه دارد، جنوب استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما در مناطق جنوبی بارش‌های خفیفی را خواهیم داشت. راستگو در خصوص سامانه بارشی دوم نیز افزود: این سامانه از روز پنجشنبه از سمت جنوب وارد استان می‌شود و تحت تاثیر این سامانه تا روز دوشنبه احتمال بارش‌های پراکنده به‌طور متناوب پیش‌بینی می‌شود. وی در ادامه با بیان این‌که بارندگی‌ها بیشتر برای روز شنبه پیش‌بینی می‌شود، خاطرنشان کرد: عمده بارش‌های سامانه دوم در غرب خلیج فارس خواهد بود و سواحل شرقی خلیج فارس که شامل سواحل استان بوشهر است، برخورداری کمتری از این بارش‌ها خواهند داشت. این کارشناس هواشناسی با اشاره به این‌که سواحل استان برای ترددهای دریایی در روز چهارشنبه مساعد است و مشکل خاصی وجود ندارد، افزود: در روز چهارشنبه تنها سواحل هرمزگان تا حدودی مواج است. راستگو در پاسخ به این سوال که سامانه بارشی دوم که از روز پنجشنبه آغاز می‌شود به چه صورت است، گفت: با افزایش ناپایداری‌های جوی از روز پنجشنبه، در سواحل استان به‌ویژه سواحل مرکزی و جنوبی استان احتمال تندبادهای لحظه‌ای وجود دارد و روز جمعه و به‌ویژه روز شنبه بیشتر نقاط خلیج فارس مواج می‌شود.

 این کارشناس هواشناسی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی و ارزیابی هواشناسی برای بارندگی امسال چیست، عنوان کرد: براساس نقشه‌های پیش‌بینی فصلی، بارندگی‌ها در زمستان در حد میانگین و نسبتا مطلوب خواهد بود و پیش‌بینی‌ها براساس تغییر نقشه‌های هواشناسی ارزیابی و اطلاع‌رسانی می‌شوند. وی در پاسخ به این سوال که کدام مناطق استان بیشتر تحت تاثیر سامانه بارشی دوم هستند، گفت: از آنجا که بارش‌ها از لحاظ مکانی پراکنده هستند نمی‌توان به قطع و یقین گفت کدام مناطق بیشتر بارندگی خواهند داشت اما پیش‌بینی ما این است که روز شنبه برای اکثر نقاط استان بارندگی داریم.: توصیه می‌کنیم طی روزهای پنجشنبه تا یکشنبه در خصوص ترددهای دریایی دقت بیشتری صورت بگیرد، چراکه عمده بارش‌ها روی دریا و در غرب خلیج فارس روی می‌دهد، بنابراین تردد در این مناطق مساعد نیست. این در حالی است که سواحل استان نیز به‌تدریج درگیر این پدیده جوی می‌شوند، از همین رو ضروری است که مراتب احتیاط رعایت شود. 

تجربه تلخ ناشی از بی‌توجهی به هشدارها و توصیه‌های هواشناسی را بارها داشته‌ایم، این در حالی است که به نظر می‌رسد صیادان و افراد دیگری که ناگزیر از ترددهای دریایی هستند، به این توصیه‌ها توجه چندانی نمی‌کنند و دل به دریا می‌زنند. دریا اما همیشه آرام و رام نیست. به قول جنوبی‌ها دریا همیشه خوار (خواهر) نیست، آنگاه که برآشوبد و متلاطم باشد، به هیچ کس و هیچ چیز رحم نمی‌کوبد، تنها خاصیت کوبیدن، درنوردیدن و قلع و قمع کردن دارد و هر چه را که سر راهش باشد، از بین می‌برد. به همین سبب در سال جاری چندین مورد غرق‌شدگی لنج‌های باری را شاهد بوده‌ایم که انتظار می‌رود از گذشته درس عبرت بگیریم و گمان نکنیم حادثه همیشه برای همسایه است، نه! بی‌احتیاطی و بی‌توجهی سرانجام روزی گریبان خاطیان را خواهد گرفت. از سوی دیگر، ضرورت دارد برای حفظ ذخائر آبی استان از همین امروز تلاش‌های ویژه‌ای در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری شود و با تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی به کشاروزی استان کمک شایانی شود. 

فصل نم، فصل باران، دست کشیدن به قطرات سرریز از پنجره، صدای چک‌چک باران بر بام، صدای آسمان‌خراش رعد و برق، صدای توفان، صدای بر هم خوردن در و پنجره... همه و همه به استقبال زمستان می‌روند، تا باز هم آدم‌برفی‌ها جایگزین دلخوشی به آدم‌های واقعی شوند، تا انسان‌ها بار دیگر محبت و مهربانی را به دور گردن آدم‌برفی شال کنند. زمستان اندک‌اندک میهمان خانه‌هامان می‌شود و کولرها جای خود را با بخاری‌ها عوض می‌کنند. آری! باران که بیاید «همه» عاشق هستند... . 
نام:
ایمیل:
* نظر: