bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
در سایه سکوت، انفعال و بی‌برنامگی؛
دردهایی که امروز با آنها در استان دست‌به گریبان هستیم، به‌دلیل سهل‌انگاری و سوءمدیریت‌هاست. بامداد جنوب در گزارش‌های متعددی از اوضاع نابسامان گردشگری و میراث فرهنگی و... نوشته است ولی دریغ از یک حرکت!
بامدادجنوب- الهام بهروزی: درد امروز ما این است که گوش‌ها کر و زبان‌ها به ثناگویی باز شده است، حال هر چه قصیده‌های توصیفی غراتر باشد، بیشتر تو را می‌نوازند اما آنقدر می‌نویسم تا گوشی شنوا بیابم که درد را بشناسد و بداند دردهایی که امروز با آنها در استان دست‌به گریبان هستیم، به‌دلیل سهل‌انگاری و سوءمدیریت‌هاست. بامداد جنوب در گزارش‌های متعددی از اوضاع نابسامان گردشگری و میراث فرهنگی و... نوشته است ولی دریغ از یک حرکت! 
منکر تلاش‌ها و اقدامات ارزنده اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در مرمت مدرسه سعادت و آرامگاه شیخ‌حسین چاهکوتاهی نیستیم اما انتظار می‌رود همان اهتمامی را که در به سرانجام رساندن این دو پروژه داشت، در مورد بناهای تاریخی و شاخص دیگر نقاط استان هم داشته باشد. از گوشه و کنار دائم خبرهایی درباره کوتاهی‌های این اداره‌کل به گوش‌ می‌رسد که خوشایند نیست. 
سال گذشته در مورد قلعه زائرخضرخان (کلات)، بزرگ‌ترین بنای خشتی استان گزارشی سراسر نقد نوشتیم اما در آن زمان در این شهرستان حتی اداره میراث فرهنگی نماینده‌ای نداشت که در این زمینه پاسخگو باشد و به‌دنبال پیگیری‌هایمان در این حوزه متوجه شدیم که این اداره‌کل هنوز فردی را برای نمایندگی این شهر تعیین نکرده است که این مساله جای تامل دارد.
شهرستان تنگستان به‌دلیل داشتن منطقه‌ خوش آب و هوای خاییز، چشمه‌های آبگرم و بناهای تاریخی نظیر خانه رئیسعلی دلواری، قلعه زائرخضرخان و... قابلیت این را دارد که در حوزه گردشگری مطرح شود ولی همچنان در انزوای یادها به‌سر می‌برد و شوربختانه فریاد اعتراض فعالان مدنی و ... این شهر هم به گوش مسندنشینان استان نمی‌رسد. تصمصم گرفته بودم کمتر نقد و سعی کنم با مدارا در این حوزه قلم‌فرسایی کنم ولی کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها اینقدر چشگیر است که نمی‌توان سکوت کرد. یکی از دردهای اساسی ما نظارت نکردن بر کار مدیران و تنها دلخوش کردن به شعارهاست و تا زمانی که در اما و اگرها جاخوش کرده‌ایم وضع بهتر از این پیش نخواهد رفت. خرج شدن هزینه‌ای نزدیک به 15 میلیارد تومان در مکانی که قابلیت دهکده شدن را نداشت، گواه این دردهاست. با بخشی از این هزینه می‌شد بسیاری از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری را از خطر ویرانی و فراموشی رهاند اما زهی خیال باطل... . متاسفانه امروز تمام تمرکز مدیریت ارشد استان به مرکز آن معطوف است و شهرستان‌ها رها شده‌اند. این دردنامه آنقدر سوزناک است که قلمم را می‌سوزاند و تنها آنچه را که خود می‌پسندد، اجرائی می‌کند. دگر بار در مورد قلعه زائرخضرخان و بی‌سامانی نمایندگی میراث فرهنگی در این شهر می‌نویسم، شاید مسوولان از خواب برخیزند و دست از شعار بردارند، اگر همان‌قدر که به فکر فعال کردن ورزش‌های آبی در فلان جا هستند کمی هم به فکر بناهای شاخص استان باشند، توسعه بخش گردشگری هم اتفاق می‌افتد. در این باره گفت‌وگویی را با معاون سیاسی فرماندار شهرستان تنگستان و یک فعال مدنی این شهر انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

محسن قاسمی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: مشکل اصلی ناتمام ماندن قلعه زائرخضرخان اختصاص نیافتن اعتبارات ملی به این پروژه است. وقتی که یک اثر در فهرست ملی قرار می‌گیرد، خود اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موظف است اعتبار لازم را برای مرمت و بازسازی این بنا اختصاص دهد. حال با وجود این، تمام اعتباراتی که برای بازسازی این قلعه تعلق گرفته است، از اعتبارات استانی بوده که آن هم از اعتبارات شهرستان که همان اعتبار تملک و دارایی و سرمایه‌ای است و به‌طور سالانه 150 تا 200 میلیون تومان به این پروژه تعلق می‌گیرد. با وجود این‌که مرمت این قلعه از سال 88 یعنی در دولت گذشته شروع شده و اینک‌ که در سال 95 به‌سر می‌بریم، همچنان بازسازی این قلعه ادامه دارد و مشخص نیست که این پروژه کی به پایان می‌رسد.
این فعال مدنی با بیان این‌که اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این زمینه سهل‌انگاری و کوتاهی کرده است، افزود: چراکه قلعه زائرخضرخان یک اثر ملی است و در سال‌های که انگلیسی‌ها با مردم این خطه درگیر و در پی این بوند که سلطه استعماری خویش را بر این منطقه تحمیل کند، این قلعه پذیرای گلوله توپ انگلیسی‌ها و در درون خود اسرای آنها را جا داده است، پس نمی‌توان نقش تاریخی آن را نادیده گرفت ولی متاسفانه همچنان مورد بی‌مهری‌ها قرار گرفته است.
وی با اشاره به این‌که با توجه به سوابق تاریخی تنگستان در مبارزه با استعمار انگلیس، مسوولان باید نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند، خاطرنشان کرد: نه تنها این بنا بلکه منطقه گردشگری خاییز هم که منطقه نمونه استان در حوزه گردشگری است، به‌عنوان یکی از مصوبات استانی دولت در سال 84 روی زمین مانده است و هیچ‌گونه اقدام اساسی هم برای زیرساخت‌های منطقه گردشگری خاییز صورت نگرفته است، این در حالی است که ما در نوروز 95 پذیرای کمترین مسافر نوروزی در این منطقه بودیم که اگر به این منوال پیش برود، چه بسا که در سال‌های آتی مسافر نوروزی اصلا به این منطقه نمی‌آید، چون آن‌گونه که باید معرفی نشده است.

قاسمی در ادامه بیان کرد: چند سال پیش که ذاکری معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود، گفته بود بر اساس نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی چون قلعه زائرخضرخان اثری ویژه‌ای نیست، به همین علت این اثر اعتبار ملی به آن تعلق نمی‌گیرد و حال من در شگفتم با وجود این‌که سه سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد، 25 میلیارد تومان به آثار تاریخی و بناهای شاخص استان تعلق گرفته اما این پروژه که در فهرست آثار ملی قرار گرفته است، بر اساس نظر این کارشناسان در خور دریافت اعتبار ملی نیست!!! اگر از اعتبارات ملی سالی 150 تا 200 میلیون تومان به این قلعه اختصاص می‌دادند، الان این پروژه تمام بود. 
وی با بیان این‌که هر چند نصرالله ابراهیمی معاون کنونی میراث فرهنگی استان گفته است که ما از اعتبارات پراکنده به این قلعه داده‌ایم ولی فکر نمی‌کنم که از سال 88 تا الان که 95 است، اعتباری تخصیص داده باشند، یادآور شد: چراکه اگر این اعتبارها داده شده بود، الان مرمت قلعه هم به پایان رسیده بود، اداره‌کل میراث فرهنگی اگر آن اصراری را که به پایان پروژه‌هایی نظیر مدرسه سعادت، آرامگاه شیخ حسین چاهکوتاهی، کاروانسرای مشیر و... داشت، در مورد دیگر بناهای تاریخی استان هم داشته باشد، وضع بهتر از این بود. متاسفانه تمام اعتبارات استان در مرکز استان تزریق می‌شود.
محسن قاسمی با اشاره به این‌که مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر بار با بیان این که اعتبار ما بسیار ناچیز است، بنابراین فرماندارهای شهرستان‌ها باید در این زمینه با همکاری داشته باشند، افزود: حتی در مورد چشمه‌های آبگرم اهرم هم میراث فرهنگی کوچک‌ترین همکاری نداشته است و ساختمان آبگرم این شهر سال‌ها پیش به همت شهرداری بنا گذاشته شد و امسال هم فرماندار اهرم برای بازسازی آبگرم میراحمد بودجه‌ای را اختصاص داده است، در مجموع عملکرد اداره‌کل میراث‌ فرهنگی چه در حوزه گردشگری و چه در زمینه مرمت و رسیدگی به آثار تاریخی در اهرم بسیار ضعیف است و گمان می‌کنم، فروزانی‌فر دو بار هم از این شهر بازدید داشته است اما این بازدیدها نتیجه‌ای در بر نداشته است.
این فعال مدنی در پایان با بیان این‌که 15 میلیارد در فاز نخست دهکده گردشگری بوشهر هزینه شده است، خاطرنشان کرد: بخشی از این اعتبار را می‌توانست به مرمت بافت‌ها و بناهای تاریخی اختصاص بدهد، البته متاسفانه استاندار ما در این مدت که مدیریت استان را در اختیار دارد، حتی یک‌بار هم از منطقه گردشگری خاییز دیدن نکرده است و تنها ماه گذشته بود که آیت‌الله صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر از این منطقه دیدن کرد و اعلام کرد که برای این منطقه باید برنامه پنج‌ساله تدوین شود. تاکید می‌کنم در دولت تدبیر و امید به مصوبه دولت پیش توجهی نشده و در این طرح روستای گشی به‌عنوان روستای هدف قرار گرفته بود که در این زمینه هم هیچ اقدامی شکل نگرفته است و تنها به همت دهیار این روستا دو سرویس بهداشتی ساخت شده است. 

معاون سیاسی فرماندار شهرستان تنگستان هم در خصوص وضعیت نمایندگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این شهر به بامداد جنوب گفت: با توجه به سیاست‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، نماینده‌ای که در اهرم مشغول به کار بود، باید در محلی فعالیت می‌کرد که استخدام شده، چون ابطحی هم استخدامی دیر بود، باید به همان‌جا بر می‌گشت. بعد از آن به‌‌دلیل این‌که اداره‌کل میراث فرهنگی با کمبود اعتبار مواجه بود، فردی برای نمایندگی میراث فرهنگی در اهرم تعیین نشده است. 
احمد دشتی در ادامه با بیان این‌که فرماندار تنگستان به‌منظور همکاری با اداره‌کل میراث فرهنگی و رفع این مشکل پیشنهاد کرد که فردی را از اداره دیگری که دارای ردیف استخدامی است، به‌عنوان مامور در این نمایندگی مشغول به فعالیت شود، افزود: اما به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات این امر هم ممکن نشد و تنها در ایام عید بود که اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردی را به‌طور موقت (از دشتستان) به‌عنوان نماینده خود در این شهر معرفی کرد و بعد از آن این نمایندگی از سوی کارمندان اداره می‌شود که این کوتاهی متوجه عملکرد فرمانداری و تا قسمتی هم به اداره‌کل میراث فرهنگی استان مربوط می‌شود که امیدواریم هر چه زودتر با تلاش‌های فرماندار شهرستان این مشکل برطرف شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: