bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
24 خرداد در بوشهر؛
همایش سالروز انتخابات 24 خرداد سال 92، روز یکشنبه همچون نقاط دیگر کشور، در بوشهر نیز برگزار شد تا روی کار آمدن دولت یازدهم که برخواسته از ایثار و از خود گذشتگی اصلاح‌طلبان و همچنین نه بزرگ مردم به برخی ‌از تندروی‌هایی که در دولت گذشته شاهدش بودیم، را پاس بدارند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: همایش سالروز انتخابات 24 خرداد سال 92، روز یکشنبه همچون نقاط دیگر کشور، در بوشهر نیز برگزار شد تا روی کار آمدن دولت یازدهم که برخواسته از ایثار و از خود گذشتگی اصلاح‌طلبان و همچنین نه بزرگ مردم به برخی ‌از تندروی‌هایی که در دولت گذشته شاهدش بودیم، را پاس بدارند.
اما این همایش در بوشهر تفاوتی اساسی با دیگر همایش‌های که در کشور برگزار شد داشت، چراکه این‌بار فقط یک حزب سیاسی تصمیم گرفته بود پیروزی دولتی‌ها را جشن بگیرد. میزبان همایش انتخاباتی 24 خرداد حزب ندای ایرنیان بود، حزبی که هنوز به‌صورت رسمی یک‌ساله نشده و در ابتدای کارش در مرکز با حاشیه‌های همراه بود حاشیه‌هایی که باعث شد موسس این حزب یعنی «صادق خرازی» که یکی از سخنرانان این همایش نیز بود، از ریاست شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان استعفا دهد و تنها به‌عنوان یک عضو عادی فعالیت کند. هر چند با استعفای او موافقت نشد اما برگ دیگری بر دفتر حاشیه‌های این حزب اضافه کرد.

با این حال‌ به‌نظر می‌رسد میزبانی حزب ندای ایرانیان کم و بیش باعث دلخوری فعالان حزبی در استان شده باشد، چراکه برخی از دبیران و اعضای احزاب سیاسی بوشهر در این همایش حضور پیدا نکردند. شاید یکی از عوامل اصلی این عدم حضور، آن بود که احزاب و جریان‌هایی که در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نقش اساسی داشتند، زمانی که هنوز ندای ایرانیان متولد نشده بود، هزینه آمدن روحانی را داده بودند حال این‌که چرا در همایشی که از یک حزب برای دولت گرفته می‌شود، بیشتر حاضران جلسه باید مدیران دولتی باشند!! و مهم‌تر از آن، چرا آنها باید با دعوت رسمی برای حضور در این جلسه فراخوانده شوند!!
با اتفاقات و تعارفاتی که میان این حزب و مسوولان دولتی در استان به وجود آمد، دور از انتظار نبود که رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، به مدح و ثنای دولت مردان و حتی مسوولان استانی بپردازد مساله‌ای که انتقادات فراوانی را در فضای مجازی به دنبال داشت. آنچه در این نشست گذشت، نشان داد که چگونه می‌شود از احزاب بهره‌برداری کرد و حزبی که بیش از آن‌که برای دولت هزینه کرده باشد، به نفع نماینده دولت در استان هزینه شود، به عبارتی حرف‌های تکراری برای مدیرانی که هر روز ناچار هستند این تعریف و تمجیدها را بشوند بیان کنند!!

صادق خرازی در این نشست که اکثر مهمانان آن مدیران دولتی بودند، گفت: به‌طور قطع هر دولتی دارای مشکلاتی بوده است اما نقاط قوت و مثبت این دولت بسیار است و عزمی راسخ در خدمت به مردم دارند و قصد دروغ، نیرنگ و کلک زدن به مردم را ندارند. سخنان سخنران بوشهری این همایش نیز با حاشیه‌های همراه بود، محمد دادفر با بیان این‌که دفاع از عملکرد دولت و مجموعه رفتار و روش‌های دولت در طول سه سال گذشته کار کارگزاران دولتی است، گفت: آنچه سبب می‌شود در این روز و این گردهمایی شاد باشیم مرور‌ کردن اتفاقات گذشته و پیروزی عقلانیت بر شتاب‌زدگی و پیروزی ما به‌عنوان یک جبهه سیاسی است.
دادفر ادامه داد: پیش از پرداختن به دولت تدبیر و امید باید از حضور مردم و رای‌شان تجلیل کرد. آنها با استفاده از صندوق‌های رای، پیام خود را به حاکمان خود و ملت‌های دیگر رساندند و تعیین خط و مشی آینده خود را گوشزد کردند.
وی همچنین با اشاره به ماجرای ثقیفه بنی‌ساعده گفت: پیامبر آن کسی را که شایسته‌تر بود، پیش از مرگ خود انتخاب کرد اما در این ماجرا عده‌ای آن کسی را که شایسته‌تر بود، کنار گذاشته و شایسته را انتخاب کردند. (این سخنان با اعتراض جمعی از اهل‌تسنن در جلسه همراه شد و آنها سالن همایش را به نشانه اعتراض ترک کردند. محمد دادفر نیز در پایان جلسه مجددا پشت تریبون قرار گرفته و از آنها عذرخواهی کرد).
اسداالله بهادری از فعالان سیاسی و حزبی بوشهر که در این همایش حضور پیدا نکرده بود، در گفت‌وگوی کوتاه در این‌باره گفت: من یک اصلاح‌طلب هستم و بر موضع خود همچنان پافشاری می‌کنم، همچنین با وجود احترامی که برای سخنران این مراسم یعنی محمد دادفر قائل هستم، ترجیح دادم در این همایش شرکت نکنم.
اسماعیل یاسینی یکی دیگر از فعالان سیاسی حزبی بوشهر که در همایش حضور داشت، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: من در نیمه این مراسم سالن همایش را به‌عنوان اعتراض ترک کردم. یاسینی دلیل اعتراضش را سخنان سخنران بوشهری این مراسم دانست و اعلام کرد: یک سخنران همواره قبل از سخنرانی به سخنانی که ایراد می‌کند، می اندیشد اما ایشان صحبتی را مطرح کردند که اصلا نیاز به‌عنوان کردنش نبود و اصلا‌ ارتباط موضوعی چندانی نیز با موضوع همایش نداشت.
وی در ادامه متذکر شد: اهل تسنن در استان همواره حامی اصلاح‌طلبان بودند و در شرایط حساس به یاری این جریان سیاسی شتافتند. ای کاش در این همایش انتخاباتی از همراهی اهل تسنن با اصلاح‌طلبان تقدیر می‌شد.
یاسینی یک انتقاد دیگر را بر این مراسم وارد دانست آن هم‌ حضور گسترده مسوولان دولتی در همایش بود، او گفت: تا لحظه ورود به درب مراسم تصور می‌کردم این یک همایش دولتی برای پیروزی دولت یازدهم است اما داخل سالن متوجه شدم که بانی این مراسم یک حزب سیاسی است.
خضر خلیلی فعال سیاسی اقتصادی نیز در یادداشتی در فضای مجازی یکی از انتقادات وارد بر این همایش را 
انتخاب مکان نامناسب و همچنین حضور بعضی از مدیران دولتی غیر سیاسی دانست! هر چند جلسه گرامیداشت تولد این دولت یازدهم و به‌نوعی بیعت سیاسی مجدد با دولت بود، ولی ‌حضور مدیران غیر سیاسی جالب نبود و رنگ تعارف و تملق و اجبار را به همایش داده بود. با این حال انتظار می‌رود از این به بعد همایش‌های دولتی را دولتمردان خود به دور از حاشیه‌های سیاسی برگزار کنند تا توقعات اینچنینی به وجود نیاید.
بدون‌شک دولت در یک سال پیش رو و انتخابات سال آینده به همراهی همه احزاب نیاز دارد. مسوولان استانی نباید اجازه دهند که دولت در استان وامدار یک حزب سیاسی شود، چرا‌که اندازه و حجم احزاب کاملا مشخص است. 

برچسب ها: سیاسی ، دولت ، انتخابات
نام:
ایمیل:
* نظر: