bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۴
سال‌های اخیر اجرای علیخانی و سوژه‌هایش به یکی از موفق‌ترین برنامه‌ها تبدیل شده است. حتی ترانه‌های تیتراژ این برنامه‌ها به محبوب‌ترین ترانه‌ها تبدیل شدند. نام‌های آشنایی همچون مرتضی پاشایی، محسن یگانه، فرزاد فرزین، مهدی یراحی و...
بامداد24: سال‌های اخیر اجرای علیخانی و سوژه‌هایش به یکی از موفق‌ترین برنامه‌ها تبدیل شده است. حتی ترانه‌های تیتراژ این برنامه‌ها به محبوب‌ترین ترانه‌ها تبدیل شدند. نام‌های آشنایی همچون مرتضی پاشایی، محسن یگانه، فرزاد فرزین، مهدی یراحی و...

قبل از شروع ماه رمضان، اشتیاق برای دیدن برنامه ماه عسل افزایش می‌یابد و هر کسی در هر سنی فقط در انتظار اجرای مجری توانمند این برنامه است. روزهای باقیمانده به آغاز ماه رمضان، تمام بحث‌ها پیرامون خواننده ماه عسل سری جدید است و این‌که این بار احسان علیخانی چه سوژه‌هایی را در تیررس نگاه خود دارد. حتی خیلی‌ها مشتاقانه به‌دنبال این هستند که تا ببینند این بار احسان علیخانی کدام سوژه اجتماعی را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد و آن را به چه شیوه‌ای توصیف خواهد کرد.

احسان علیخانی قریب به هشت سال است که نه تنها بغض را، بلکه عشق را در دل مردم می‌پروراند که این موضوع از نگاه علاقه‌مندان دور نمانده اما متاسفانه ما یاد گرفته‌ایم برنامه‌های پرمخاطب را همیشه تخریب کنیم و به مردم بفهمانیم آنچه را که ما دوست داریم، شما هم باید دوست داشته باشید. 

هر ساله برنامه‌های زیادی از شبکه‌های مختلف در ماه رمضان پخش می‌شود که انتخاب تماشای آنها به خود مردم بستگی دارد. از سریال‌های مختلف گرفته تا برنامه‌های مستند و مسابقات متنوع که هر کدام مخاطب‌های خاص خود را دارند و هیچ‌کدام برای تخریب دیگری نمی‌کوشند.‌ برنامه ماه عسل که به‌خوبی نبض مخاطب را در دست گرفته به‌طوری که آنها را قبل از اذان میخکوب می‌کند، از برنامه‌های جذاب هر ساله ماه رمضان است که می‌داند در چه لحظه‌ای و با کدام شیوه مخاطب را جذب کند و این موضع تبحر خاص مجری را می‌طلبد که انصافا احسان علیخانی خیلی راحت توانسته در این زمینه با مخاطب ارتباط برقرار کند.

از آراستگی ظاهر و خوش‌پوشی این هنرمند قابل که بگذریم، مدیریت وی در اجرای این برنامه سنگین که مخاطبان میلیونی دارد، قابل ستایش است.

سوژه‌های بسیاری که در برنامه ماه عسل مطرح می‌شود، در خیلی از مواقع لبخند را بر لبان مخاطب نشانده است در بسیاری لحظات اشک آمیخته با لبخند و شوق بر‌گونه مخاطبان جاری ساخته و گاهی نیز باعث ایجاد بغض در میان مردم شده است.

متاسفانه ما یاد گرفته‌ایم همیشه نیمه خالی لیوان را ببینیم و از تاثیر مثبتی که این برنامه روی مخاطب می‌گذارد که اتفاقا این تاثیر خیلی بیشتر انرژی منفی آن است، غافل شده‌ایم.

ماه عسل از جنس مردم است که هر قصه‌اش ممکن است برای تک‌تک ما اتفاق بیفتد. از آن زنی که هفت روز در چاه گرفتار شده بود و با جسد همسرش روزها را به‌سختی می‌گذراند و فقط یک معجزه توانست او را نجات دهد، گرفته تا عشق و علاقه و وفاداری پسر جوانی به نام احسان به همسرش که دچار ضایعه نخاعی شده بود‌... .

از شرایط سخت زندگی کودکان کاری که در اوج لذت بردن از کودکی و دنیای کوچکشان گرفته تا پیدا شدن نوزادی در کلانشهر تهران و برگرداندن آن به خانواده‌اش...

احسان علیخانی و گروهش، ماه عسل را به برنامه‌ای اجتماعی تبدیل کرده‌اند. آنان از افرادی دعوت می‌کنند که پیش از این، داستان آنها گفته نشده است. از باربر بازار، رفتگر، معتاد، کارتن‌خواب و قاتل گرفته تا افراد معلول، نابینا، زوج‌های نازا و افراد مبتلا به ایدز...

«‌خیلی پشت سر ما حرف زدید، ‌خیلی شوخی کردید، در مورد ما لطیفه ساختید‌،‌ فکر نکنید که ما این موارد را نمی‌بینیم. بعضی از این موارد خوشمزه بود.» این جمله‌ای بود که احسان علیخانی در آخرین برنامه سال گذشته‌اش گفت و با لبخند و بغض از مخاطبانش خداحافظی کرد. 

این مجری جوان آنچنان در دل مخاطبان خاص خود جا باز کرده است که آنها اگر هم نتوانند برنامه را ببینند، از کسانی که برنامه را دیده‌اند، سوال می‌کند: «امشب ماه عسل مهمانش کی بود؟!»
ماه‌عسل به‌عنوان یک برنامه‌ زنده‌ گفت‌وگو محور، تفاوت‌های زیادی با برنامه‌های مشابه خود داشت. استفاده از سوژه‌های کاملا مردمی و محسوس به‌جای رفتن سراغ مسوولان و ستارگان مشهور عالم سیاست، ورزش، هنر و...، روایت قصه‌هایی واقعی از یک دوره از زندگی میهمانان برنامه است که یا اتفاقات منحصربه‌فرد و یا اتفاقاتی هستند که در پیرامون ما هم رخ می‌دهند. تهیه و تولید مستندهای مربوط به میهمانان و موضوع برنامه و ابتکارات دیگری ازاین‌دست باعث شد تا مخاطبان زیادی را به خود اختصاص بدهد.‌

فراگیری این برنامه تا آنجایی پیش رفت که به ابتکار این برنامه، اتفاقات عجیب و جالبی هم رخ بدهد، اتفاقاتی که عامل رخ‌دادن آن برنامه مشهور شبکه سه بود. کشف هویت یک شهید دفاع مقدس که اشتباها در دهه‌ شصت به‌جای یک رزمنده‌ اسیر در همدان مدفون‌شده بود یا بازگرداندن نوزادی که دریکی از خیابان‌های تهران ربوده‌شده بود و اتفاقاتی از این ‌دست... ، برنامه‌ ماه‌ عسل همیشه میهمانانی با قصه‌های جالب و شنیدنی داشت که نقطه‌ قوت برنامه محسوب می‌شدند و در کنار همه این اتفاقات، اگر از بحث تغییرات گاه‌به‌گاه تهیه‌کننده، کارگردان و مجری برنامه ماه‌عسل بگذریم، باید بگوییم که ماه‌عسل با نام احسان علیخانی گره‌خورده است.

متاسفانه در بسیاری از سایت‌ها که از پدیده کپی پیست کردن از یکدیگر استفاده می‌کنند و قصد تخریب برنامه مفید و هنرمند توانای آن را دارند، این روزها شایعه‌های بسیاری مطرح شده که به‌جرات می‌توان گفت باید به حال عامل آن افسوس خورد. کسانی که فکر می‌کنند هدف احسان علیخانی از اجرا در این برنامه جلب رضایت مردم و درس دادن به‌وسیله تجربیات مهمانانش به آنها نیست و فقط به درآمدزایی فکر می‌‌کند گرفته تا کسانی که با آن فکر مهجورشان تصور می‌کنند برنامه‌های امسال ماه عسل فقط برای مخاطب جوان ما بدآموزی دارد. ما هنوز فکر می‌کنیم جوانان ما حق انتخاب و تصمیم گرفتن در مورد دیدن یک برنامه را ندارند و می‌خواهیم به جای آنها تصمیم بگیریم. متاسفانه برخی از افراد به‌جایی رسیده‌اند که کینه‌ورزی و دشمنی شخصی را وسیله‌ای می‌کنند و برای تخریب آن مانند یک پتک بر سر برنامه‌ای فرود می‌آورند. برنامه‌ای که باعث شد از تعداد مخاطبان برنامه‌های مستند و فیلم‌های ماهواره‌ای کم شود و 80 درصد جوانان به برنامه ماه عسل روی بیاورند. 

اگر به سری جدی ماه عسل نگاهی بیندازیم، می‌توان نکات جالبی یاد گرفت. باید از آن جوان عاشقی که خودش را از ساختمان دو طبقه‌ای برای اثبات عشقش به پایین پرت کرد، درس گرفت، باور کنید جوان بیست‌ساله ما به آن درجه‌ای از بلوغ فکری رسیده است که به جای این‌که از آن پسر الگو‌برداری کند، به آن بخندد و به این فکر کند که چرا چنین جوان‌هایی پیدا می‌شوند که دست به این کارهای بچگانه می‌زنند. از زن نانوایی که همه کار برای فرزندانش می‌کند، از زندگی کودکانی که اکنون بزرگ شده‌اند و می‌فهمند که علاوه بر این پدر و مادر، پدر و مادر دیگری هم دارند و این برنامه باعث می‌شود تا آنها را پیدا کنند، تمام داستان‌های این برنامه ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتد...

باور کنید، می‌شود خیلی قشنگ‌تر از اینها برنامه ماه عسل را دید. فقط کافی است تا نقاب بدبینی را از جلوی چشم‌هایمان برداریم... ، مگر ما چند ماه رمضان داریم... با هم می‌خندیم و گریه می‌کنیم، گاهی شده بغض کرده‌ایم و حتی قهقهه زده‌ایم... ، تنها چیزیی که باقی می‌ماند حرمت و دوستی میان آدم‌هاست که هیچ چیز دیگری جای آن را نخواهد گرفت.

فریبا کرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: