bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۵
احمد حمیدیان در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
یکی از مشکلاتی که همیشه در این حوزه دیده شده، لغو کنسرت‌هاست که می‌طلبد مسوولان و متولیان فرهنگی، برای جلوگیری از لغو کنسرت‌ها که بی‌انگیزگی هنرمندان و ناراحتی شهروندان و هنردوستان را در بردارد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: موسیقی نوای شگفت‌انگیزی از خلاقیت یک هنرمند است که با همراه شدن با آواهای دلنشین، دل‌ها را تصاحب می‌کند و انسان را به خلسه‌ای شیرین فرو می‌برد. موسیقی هر منطقه در برگیرنده آواها و نواها و سازهای متعدد و متنوعی است که از آداب و رسوم و فرهنگ آن منطقه نشات می‌گیرد. این هنر به‌دلیل جاذبه و ویژگی‌هایی که دارد با زندگی مردمان گره خورده است. مردمان بوشهر نیز به‌وا‌سطه داشتن پیشینه فرهنگی غنی و پربار از موسیقی بی‌نظیر و خاصی برخوردار هستند، به‌شکلی که امروزه موسیقی بومی و آیینی بوشهر در کشور دارای جایگاه خاصی است و بدون‌اغراق هنرمندان این دیار نیز برای معرفی و حفظ این هنر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ و در این حوزه به‌خوبی ریشه‌یابی و پژوهش و کندوکاو کرده‌اند.
موسیقی، مقوله‌ای پیچیده‌ای است که در همه دوره‌ها با حساسیت‌ها و محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده است، با وجود این، خوشبختانه در دوره‌های اخیر شاهد فضای مطلوبی برای رشد این هنر و شکل‌گرفتن گروه‌های متعدد موسیقی در سطح کشور و استان بوده‌ایم اما یکی از مشکلاتی که همیشه در این حوزه دیده شده، لغو کنسرت‌هاست که می‌طلبد مسوولان و متولیان فرهنگی، برای جلوگیری از لغو کنسرت‌ها که بی‌انگیزگی هنرمندان و ناراحتی شهروندان و هنردوستان را در بردارد، تصمیم‌گیری کنند و با تعیین قوانین مدون و مشخص، شرایط برگزاری یک کنسرت را تعریف کنند تا دیگر شاهد لغو کنسرتی نباشم که وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره در حال برداشتن گام‌های موثری است و این تصمیمات نوید روزهای روشنی را برای موسیقی می‌دهد.

‌اما در این میان وقتی هنری تولید می‌شود، بدون شک این هنر برای مخاطب تولید شده است، بنابراین برای این‌که امکان بهره‌مندی را برای همه شهروندان فراهم کنیم، نیاز است که علاوه بر برگزاری کنسرت‌ها در طول سال، شاهد برگزاری جشنواره‌های موسیقی در سطح استان باشیم، چراکه امروزه جای خالی این جشنواره‌ها در استان به‌شدت احساس می‌شود، امید که امسال شاهد برگزاری جشنواره‌های پرباری در این حوزه باشیم.
در این زمینه گفت‌وگویی را با احمد حميديان (زاده 66 بوشهر) که اردبیهشت‌ماه حکم ریاست انجمن موسیقی را از سوی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد، صورت دادیم که در ادامه می‌آید.
وی که در رشته نوازندگى پيانو مدرک کارشناسی خود را اخذ کرده و فوق ليسانس آهنگسازى از دانشكده هنرهاى زيبا دانشگاه تهران را دارد، به بامداد جنوب گفت: از ابتداى دوران تحصيل موظف شديم كه هر ترم امتحان نوازندگى ساز را به‌صورت كنسرت ارائه بدهيم، بنابراین هميشه روى صحنه بودم و اجراهاى زيادى را از سال ٨٥ تا ٩٠ داشتم كه از جمله آنها اجراى دو كنسرت در دانشگاه آزاد تهران و همچنين برگزارى رسيتال پيانو (سال ٨٨) در سالن مجتمع فرهنگى-هنرى 9 دی بود. در سال ٩٣ با کسب نمره ٢٠ و درجه عالى دانش‌آموخته شدم و به بوشهر برگشتم و با تاسيس آموزشگاه موسيقى «ترانه» به آموزش موسیقی پرداختم. بهمن‌ماه سال گذشته نیز موفق شدم در بخش بين‌الملل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تنديس بهترين آهنگسازى موسيقى متن تئاتر را با نمایش «مجلس قربانى سنمار» کسب کنم.

وی در ادامه با بیان این‌که طبق اساسنامه انتخاب هيات‌مديره شعبات انجمن موسيقى ايران با پيشنهاد مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ١٠ نفر از فعالان حوزه موسيقى روزمه هنری خود را به دفتر مركزى انجمن موسیقی در تهران ارائه دادند که افرادى از سوی آنها انتخاب و حكم آنها نیز ابلاغ شد، افزود: بر اساس این ابلاغ مديرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌عنوان رئيس هيات‌مديره و على‌اكبر هنرور، رفعت‌نژاد، اسماعيل وفايى و من به‌عنوان اعضای هیات‌مدیره انتخاب شدیم و بعد از تعیین هيات‌مديره در جلسه‌اى با کسب راى كامل اعضا به‌عنوان مسوول اجرائى انجمن موسیقی استان انتخاب شدم.
مسوول انجمن موسیقی استان در خصوص برنامه‌های این انجمن بیان کرد: برنامه‌های ما در این انجمن شامل برنامه‌هاى آموزشى نظیر نظارت مستقيم بر كيفيت آموزش موسيقى در استان، برگزارى مستمر كلاس‌های استادان موسيقى كشور در انجمن موسيقى، برگزارى امتحان مربيگرى به‌منظور ارائه كارت مربيگرى و نظارت بر فعاليت‌هاى آموزشى، نظارت بر آموزشگاه‌هاى موسيقی، نظارت بر سطح كيفى كنسرت‌هاى موسيقى در استان، تعيين سطح گروه‌هاى موسيقى بوشهرى در تمام سبك‌ها و ساماندهى سالن‌هاى كنسرت تا گروه‌ها طبق سطح كيفى و استاندارد مشخص در سالن‌هاى مشخص به اجراى برنامه بپردازند، نظارت و تعيين قيمت بليت‌هاى كنسرت، تشكيل بانك اطلاعات هنرمندان و گروه‌هاى موسيقى براى ثبت گروه‌ها، پيگيرى بيمه هنرمندان و اطلاع‌رسانى در اين زمينه و رسيدگى به گلايه‌ها و شكايات هنرمندان می‌شود.
حمیدیان با بیان این‌که به‌یقین يكى از مواردى كه باعث پيشرفت سطح فرهنگى و هنرى در استان می‌شود، برگزارى جشنواره‌هاى موسيقى براى نشان دادن توان موسيقى بومى و هنرمندان تمام سبك‌ها است، یادآور شد: تا امروز ما سه جشنواره موسيقى را پیشنهاد کرده‌ایم كه در حال پيگيرى ادارى و ايجاد شرايط لازم براى برگزارى این جشنواره‌ها هستيم و هر زمان كه از برگزاری این جشنواره‌ها اطمينان حاصل كردیم و ٥٠ درصد كارها پيش رفت، به اطلاع عموم خواهیم رساند. به اين دلیل كه برگزارى چنين جشنواره‌هايى نياز به حمايت معنوى و مادى ارگان‌هاى مختلف دارد و انجمن موسيقى و همچنين اداره ارشاد استان به تنهايى نمي‌توانند از عهده برگزاری آن برآیند و نیاز به حمایت مادی دارند.

وی با بیان این‌که در دوره جدید تاکید ما بر برگزاری جشنواره موسيقى محلى است، چراکه براى ارائه موسيقى در سطح بالاتر، گروه‌ها و افراد حرفه‌اى يكجا جمع مي‌شوند و همین امر باعث بالا رفتن سطح كيفى گروه‌ها، ارتقای سطح آگاهى مردم و شناخت برترين‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: رويكرد ما نيز در اجراى جشنواره‌ها، ارتقای سطح سواد هنرمندان با برگزارى نشست‌ها و كلاس‌هاى آموزشى در حاشیه برگزاری جشنواره خواهد بود. اين نوع رويكرد در تمام دنيا مرسوم است و پيشرفت موسيقى از مهم‌ترين مسائلى است كه مورد توجه ماست. موسيقى بومى بوشهر هم باید همگام با جريان رو به جلوى موسيقى پيشرفت‌هاى قابل توجهى داشته باشد. از طرفى هنرجويان و علاقه‌مندان به موسيقى با علاقه و انگيزه بالاترى به كار موسيقى خواهند پرداخت و توقعات آموزشى و پيگيرى تا رسيدن به سطح قابل قبول و اميد به آينده هم تقويت خواهد شد.
آهنگساز نمایش «مجلس قربانی سنمار» در خصوص کسب تندیس برترین آهنگساز در بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: اين‌كه من در اين جشنواره توانستم اين موفقيت را به‌دست بياورم، خيلى خوشحالم و افتخار بزرگى براى من است، به‌یقین كار گروهى از مهم‌ترين عاملی است كه موجب موفقيت می‌شود، بنابراین بازيگران و عوامل گروه موسيقى با همدلى توانستند فضاها و موقعيتى را خلق كنند تا موسيقى من ديده شود. در كنار اين، تحصيلات من در حوزه موسيقى موثر بود، چون به عقيده خودم تحصيل در بهترين دانشگاه ايران زير نظر استادان تراز اول كشور كه هميشه قدردان زحماتشان بوده و هستم، اين جرات و توانايى را در من ایجاد کرد كه با وسواس و دقت بيشترى به كار آهنگسازى بپردازم و بتوانم ايده‌پردازى كنم. در اين كار به‌خاطر استفاده از موسيقى مدرن و فضاسازي‌هايى كه با استفاده از صداهاى انسانى كه از بازيگرها استفاده و ضبط كردم، در كنار ساز زنده و صداهاى الكترونيك اين مجموعه را خلق كردم و خيلى خوشحال‌تر هستم از اين‌كه اين كار از سوی داوران غير ايرانى مورد ارزيابى قرار گرفت و مرا به اين نتيجه رساند كه توانستم استانداردهاى بين‌المللى را رعايت و از نظر سطح كيفى نمره قابل قبول را دريافت كنم.

وی در خصوص نقش و تاثیر هنر موسیقی بر دیگر هنرها بیان کرد: از ابتداى ساخت فيلم و در دوران صامت سينما، موسيقى هميشه پاى ثابت آن بوده و خواهد بود، موسيقى به‌علت زبان خاص روايتگرى، خلق و تشديد فضاهاى تصويرى موجب تاثير مستقيم بر بيننده مي‌شود، همچنين موسيقى مي‌تواند به‌تنهايى خودش بار داستان‌پردازى را به دوش بكشد و حتى خبر از اتفاقاتى كه در حال وقوع است، بدهد، به‌عنوان نمونه، در كار تئاتر اخيرم شخصيت‌پردازى موسيقايى هم وجود داشت و شخصيت‌هاى مهم داستان هر كدام تم موسيقايى مربوط به خود را داشته و خبر ورود يا ابراز احساساتشان را از طريق موسيقى بيان مي‌كردم. در اين میان استفاده افكتيو از موسيقى هم از اهميت فراوانی برخوردار است. بنابراین اگر موسيقى از فيلم و تئاتر حذف شود، مثل اين مي‌ماند كه صدا را از فيلم و تئاتر بگيريم.
حمیدیان با تاکید بر این‌که با توجه به سياست‌هاى پيشرو در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تاکید‌ حمیده ماحوزی شناسنامه هنرى و فرهنگى استان به‌شمار می‌رود، دغدغه اصلى و مهم ما در حال حاضر موسیقی بومی است، خاطرنشان کرد. همان‌طور که اطلاع دارید، سال‌های پیش هنرمندان موسيقى بومى به سختى مي‌توانستند به اجراى برنامه بپردازند ولى امسال با تلاش مسوولان محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ريزى همه كنسرت‌هاى موسيقى با اولويت اختصاص زمان و تعداد به موسيقى بومى بوده و اين قول را به تمام گروه‌ها می‌دهیم كه امسال به اجراى برنامه بپردازند. در كنار اين مساله توجه به موسيقى فاخر ايرانى و موسيقى كلاسيك هم فراموش نشده و در برنامه‌ريزى‌ها اين مساله لحاظ شده است.

وی با اشاره به این‌که از زمان تشكيل انجمن موسيقى جديد از ارديبهشت‌ماه تا امروز دو جلسه عمومى با حضور مسوولان و پنج جلسه ادارى در مورد مشکلات موسيقى بوشهر برگزار شده كه برگزاری این جلسات بيانگر اهميت موسيقى در استان ماست، تصریح کرد: در پايان آرزوى قلبى من اين است كه بوشهر در كشور بهترين عملكرد را در زمينه فعاليت‌هاى موسيقى داشته باشد و من نيز براى پيشبرد نيازها و اهداف پيشرو تمام تلاشم را خواهم كرد. همچنين از حامى هنر بوشهر مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كه شاهد زحمات فراوان وی در زمينه موسيقى بوشهر بوده‌ام و از شما و روزنامه وزین بامداد جنوب نیز به‌خاطر وقتى كه در اختيار من قرار داديد، سپاسگزارم.
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، موسیقی ، کنسرت
نام:
ایمیل:
* نظر: