bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
نگین‌های قیمیتی و رنگارنگ در نهایت سلیقه بر دستبندهای چرمی رنگی جاخوش کرده‌اند، یک ایده و خلاقیتی پشت این دستبندها و گردنبدهای دست‌ساز به چشم می‌خورد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: نگین‌های قیمیتی و رنگارنگ در نهایت سلیقه بر دستبندهای چرمی رنگی جاخوش کرده‌اند، یک ایده و خلاقیتی پشت این دستبندها و گردنبدهای دست‌ساز به چشم می‌خورد و مرا که علاقه‌ای به این‌گونه صنایع ندارم، بر جا میخکوب می‌کند، به‌طوری که دوست دارم یکی دو تا از این کارها را امتحان کنم. 
صنایع دستی از دیرباز در جوامع از اهمیت زیادی برخوردارند، چراکه نمایانگر فکر، هنر و خلاقیت مردمان هر جامعه است. امروزه شاهد صادر شدن این صنایع به سرزمین‌های دیگر هستیم و با ورود صنایع دستی و آثار دست‌ساز به دیگر کشورها نوعی تبادل فرهنگی و هنری صورت می‌گیرد. بنابراین ما با توسعه صنایع دستی و حمایت از هنرمندان و تولید‌کنندگانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، می‌توانیم مانع از کمرنگ شدن نقش و اهمیت این صنایع و آثار شویم. ایران جزء کشورهایی است که در زمینه صنایع دستی مطرح و شاخص است، به‌طوری که وقتی به مسافرت می‌رویم، در گوشه‌گوشه این سرزمین با هنر دست و خلاقیت هنرمندانی روبه‌رو می‌شویم که بسیار متنوع و خاص مردمان آن دیار است و هر کدام از این صنایع دنیایی از زیبایی و ایده را در خود جا داده است.

 بیشتر مواد اولیه این صنایع در همان منطقه وجود دارد اما نکته جالب توجه این است که حتی ساده‌ترین این آثار دست‌ساز هم زیباست، چون پشت این سادگی عشق و علاقه است. در بوشهر هم از دیرباز با توجه به شرایط اقلیمی این منطقه صنایع دستی و آثار دست‌ساز زیبا و قابل تاملی دیده می‌شود اما در این میان متاسفانه هنوز این استان موفق نشده مانند سایر استان‌های دیگر به‌منظور معرفی و عرضه این آثار بازاچه اختصاصی و دائمی پایه‌ریزی کند. بدون‌شک وجود این بازارچه‌ها نقش پررنگی را در معرفی صنایع دستی این دیار به گردشگران و مسافرانی ایفا می‌کنند که از استان بازدید می‌کنند. صرفا دایر شدن نمایشگاه‌های فصلی و کوتاه‌مدت در این زمینه نمی‌تواند تضمینی برای هنرمندانی باشد که با محدودیت و سختی‌های فراوان این آثار را تولید می‌کنند. گبه دستباف زنان روستای شول گناوه در کشور بی‌‌رقیب است، به‌طوری که این گبه‌ها همواره در کشورهای حوزه خلیج فارس مشتریانی پر و پا قرص دارند. سبد، تویزه، حصیر، زنیبل و... که از برگ درخت نخل بافته می‌‌شوند، همه و همه هنر دست مردمان این استان است و کمترین کاری که مسوولان امر در راستای حمایت از صنایع دستی و هنرمندان این عرصه می‌توانند ارائه دهند، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی دائمی در سطح استان است، البته برگزاری نمایشگاه‌های فصلی هم در این زمینه راهگشاست.

در کنار صنایع دستی و آثار دست‌ساز بومی امروزه هنرمندان جوان این دیار دست به خلق آثار دست‌ساز تلفیقی زده‌اند که منحصربه‌فرد و در عین زیبا بودن احیاگر المان‌های سنتی و بومی این منطقه است. نصیر صارم هنرمندی است که چندی پیش با برگزاری نمایشگاه «سنگ و چرم» آثار دست‌ساز زیبایی را به معرض نمایش گذاشت.
این هنرمند در خصوص هنرش به بامداد جنوب گفت: در واقع حوزه‌ای فعالیت من ترکیب سنگ‌های نیمه‌قیمتی با چرم و ساخت زیور‌آلات چرمی است. کار با سنگ‌های نیمه‌قیمتی شغل خانوادگی ما بوده و از نوجوانی در آن فعالیت داشته‌ام اما اضافه شدن چرم به این کار از چند سال پیش و با هدف رقم زدن اتفاقات جدید شروع شد .
نصیر صارم با تاکید بر این‌که در چرم‌دوزی هیچ‌دوره آموزشی را نگذرانده‌ام، بلکه به‌صورت تجربی این هنر را آموختم، افزود: در حال حاضر هم مدعی هستم که این سبک از چرم‌دوزی (ترکیب چرم و سنگ به این شکل) پیش‌تر اتفاق نیفتاده و علاقه‌مند هستم که این هنر را به‌عنوان یکی از صنایع دستی نوین استان و به‌نام بوشهر معرفی و ثبت کنیم.
وی با بیان این‌که تاکنون تجربه برپایی چند نمایشگاه کوچک داشته‌ام که آخرین نمایشگاهم تیرماه (9 تا 13) در کافه هنر برگزار و با استقبال نسبتا خوبی همراه شد، خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های متعددی هم خارج از استان داشته‌ام و همچنین در شبکه‌های اجتماعی هم برای معرفی و عرضه این هنر به‌صورت رسمی، فعال و پیگیر هستم. نمایشگاه بعدی‌ام هم به‌زودی برگزار می‌‌شود. امیدوارم مسوولان مربوط در این زمینه با ما همکاری خوبی داشته باشند.

صارم با اشاره به این‌که مهم‌ترین انتظار و خواسته هنرمندان حوزه‌های مختلف صنایع دستی ایجاد فضا و بازارچه عرضه محصولات است، یادآور شد: چراکه وجود بازارچه دائمی صنایع دستی تا حد زیادی دغدغه هنرمندان را برطرف کرده و باعث اطمینان و آرامش بیشتر هنرمند و پیشرفت صنایع دستی می‌شود.
وی با بیان این‌که حدود هفت سالی است که ساکن بوشهر هستم و اصالتا بوشهری نیستم، تصریح کرد: تهران فروشگاه سنگ‌های قیمتی‌‌ و نقره‌جات داریم که گاهی کارهای چرم‌دوزی را نیز در آن عرضه می‌کنیم ولی یادآور می‌شوم که علاقه‌مندم این هنرم را که ترکیبی از چرم و سنگ‌های نیمه‌قیمتی است، به‌عنوان یکی از صنایع دستی نوین بوشهری ثبت و معرفی شود.
این هنرمند در خصوص اهداف خود در این هنر گفت: معتقد هستم که این هنر توانایی پیشرفت بسیار بالایی دارد، هدف ما رسیدن به تولید بالا با تنوع بسیار در طرح و عرضه برون‌مرزی و حتی وارد شدن به بازار مد و فشن است، چراکه از نگاه من نتیجه این هنر، کالایی تزئینی کاملا دست‌ساز و سنتی ولی منطبق بر سلایق روز است که قابلیت بالایی برای جذب بازار و پیشرفت دارد. بنابراین برای رسیدن به اهداف بزرگمان به‌شدت نیاز به همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و همچنین ورود هنرمندان علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه داریم. 
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، صنایع دستی
نام:
ایمیل:
* نظر: