bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
نگاهی به فعالیت کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری؛
رفت و آمدها در ساختمان وزارت کشور واقع در خیابان فاطمی شهر تهران از یک سو، جلسات متعدد اعضای شورای نگهبان نیز از سوی دیگر نشان از موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 29 اردیبهشت سال 96 می‌دهد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: رفت و آمدها در ساختمان وزارت کشور واقع در خیابان فاطمی شهر تهران از یک سو، جلسات متعدد اعضای شورای نگهبان نیز از سوی دیگر نشان از موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 29 اردیبهشت سال 96 می‌دهد. رویدادی که باعث شده کاندیداهای احتمالی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، با جدیت بیشتری در این هشت ماه باقی مانده، فعالیت‌های انتخاباتی را دنبال کرده و خود را برای یک رقابت حساس و سرنوشت‌ساز مهیا کنند.
محمود احمدی‌نژاد با برگزاری مجالس سخنرانی که بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود و مهمانان نیز بعد از چک کردن اسم‌شان در لیست مدعوین اجازه حضور در مراسم را پیدا می‌کنند، خود را برای رقابتی سخت آماده می‌کند. او خود به‌خوبی می‌داند که رقابتی نفس‌گیر انتظارش را می‌کشد و به هر نوع باید پاسخگوی عملکرد بحث برانگیز هشت ساله‌اش باشد. بنابراین همچون کسی که دست پیش را گرفته است تا پس نیافتد، با اعتماد به نفس مثال زدنی می‌گوید؛ «امسال تخریب‌ها علیه من غوغا می‌كند!» 
احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه تازه تمامي اين تخريب‌ها دستگرمي است به احتمال این‌که صلاحیتش تائید نشود نیز اشاره کرد و گفت: عده‌اي در فضاي فعلي تلاش مي‌كنند كه رقيب‌شان ردصلاحيت شود تا خود به تنهايي در صحنه باقي بمانند‌ اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

سعید جلیلی یکی دیگر از رقبای روحانی نیز با زبان تند انتقادی‌اش برجام را نشانه گرفته است تا خود را بار دیگر به مردم معرفی کند.
‌او که حالا هفته‌ای یک بار در مساجد و حسینه‌های مختلف در تهران و همچنین در مراکز استان‌ها سخنرانی می‌کند، پسابرجام و انتشار فیش‌های نامتعارف را سرفصل سخنرانی‌های خود قرار داده است.
 جلیلی در آخرین سخنرانی خود در مسجد لولاگر تهران اعلام کرد، «‌مي‌گفتند با اجراي برجام تحريم‌ها لغو و موانع بانكي برطرف مي‌شود، پس امروز با گذشت شش ماه از اجراي برجام بايد چرخ توليد و صادرات شتاب گرفته باشد‌ اما چرا آمار اين نيست؟» اما راجع به این‌که چرا در زمانی که او رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی را بر عهده داشت، کشور با تهدیدهای مختلف مواجه بود، هیچ توضیحی ارائه نمی‌دهد.
محمدباقر قالیباف نیز با برخی حرکت‌های گازانبری مثل جمع‌آوری بنرهای سخنرانی احمدی‌نژاد، انتقاد از‌ دولت و... خود را برای رقابت سال آینده آماده می‌کند. 
با این حال اصولگرایان با در نظر گرفتن شرایط کاندیداهای احتمالی همچنان در به در دنبال مردی می‌گردند که سال آینده مقابل روحانی قرار گیرد، برخی اما چاره اجتناب از شکست را حمایت از حسن روحانی می‌دانند.

محمد کیانوش‌راد از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در این‌باره می‌گوید: حمایت اصولگرایان از روحانی، کنشی عاقلانه است. اصولگرایان با شیوه‌های مختلف در صدد این هستند که روحانی را نامزد خود معرفی کنند اما این امر بدی نیست و اتفاقا اگر این تصمیم را بگیرند، کنشی عاقلانه داشته‌اند.
نماینده اهواز در مجلس ششم یادآور شد: امروز کشور نیازمند تفکر اعتدالی است، بنابراین چه اصلاح‌طلبان چه اصولگرایان اگر از روحانی حمایت کنند راه درستی انتخاب کرده‌اند.
کیانوش راد به تحرکات افراطیون اصولگرا برای تخریب و زمین‌گیر کردن دولت نیز اشاره و تصریح کرد: بعید می‌دانم این تحرکات تاثیر چندانی داشته باشد.
این فعال سیاسی در خصوص موضع اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ نیز گفت: هنوز بحث جدی بین اصلاح‌طلبان به‌صورت تشکیلاتی درباره این مساله صورت نگرفته است‌ اما روح تفکر جمعی اصلاح‌طلبان بدون آن‌که تصمیم تشکیلاتی صورت گرفته باشد، به سمت آقای روحانی است.
وی با اشاره به صحبت برخی چهره‌ها مبنی بر حمایت نکردن زودهنگام از روحانی و اصرار بر حمایت از ایشان بعد از چانه‌زنی، گفت: افرادی که در جریان اصلاحات هزینه بالا پرداخت کردند و به‌دنبال پست و مقام و .... مسائل حزبی و جناحی خود نیستند و صرفا به آینده کشور می‌اندیشند، به‌دنبال حمایت از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند.
با این حال سپهر سیاسی ایران سرشار از غافلگیری است و هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست مساله‌ای که باعث جذابیت بیشتر بازی سیاستمدارن کشورمان شده است. ما نیز با به صف کردن کلمات و با علم به این‌که تصمیم گیرنده نهایی خود مردم هستند، در انتظار روزهای هیجان انگیز‌تر می‌نشینیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: