bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
یش از برگزاری انتخابات هفتم اسفند‌ماه سال گذشته، مستقل‌بودن برندی محبوب برای برخی فعالان مدنی و سیاسی محسوب می‌شد‌ اما برخی معادلات و ارائه لیست انتخاباتی بار دیگر نگاه‌ها را به فعالیت حزبی جلب کرد...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: پیش از برگزاری انتخابات هفتم اسفند‌ماه سال گذشته، مستقل‌بودن برندی محبوب برای برخی فعالان مدنی و سیاسی محسوب می‌شد‌ اما برخی معادلات و ارائه لیست انتخاباتی بار دیگر نگاه‌ها را به فعالیت حزبی جلب کرد و بار دیگر از لزوم حزب‌گرایی و فعالیت خانه احزاب برای گره‌گشایی فعالیت‌های سیاسی سخن به میان آورد. با این وجود تاکنون فعالیت احزاب در کشورمان چندان رنگ و بوی واقعی به خود نگرفته‌ و بیشتر محدود به فضای پر جنب و جوش ایام انتخابات‌های مختلف است.

دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن تلاش کرده است تا با نگاهی جدید و جدی، وارد فضای سخن و عمل در مورد فعالیت احزاب شود. به‌نوعی می‌توان گفت حسن روحانی‌ از زمان ورود به پاستور و به‌دست گرفتن فرمان دولت یازدهم، دستور حرکت در مسیر تقویت احزاب و مهم تر از همه احیاء «خانه احزاب» را صادر کرد و این مسوولیت را بر دوش وزیر کشور اصولگرایش قرار داد، هر چند احیاء خانه احزاب دوسال بعد از روی کار آمدن او اتفاق افتاد.
رحمانی فضلی با برپایی نشست‌هایی با احزاب مختلف، اعضای کمیته اجرائی خانه را مشخص کرد. تا از این طریق گره فعالیت خانه احزاب که با مانع تراشی‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، به گره کور تبدیل شده بود، آرام آرام گشوده شود اما در همان ابتدای کار سایه بلند اختلاف برسرخانه احزابی که قرار بود، سقفی باشد برای هم اندیشی‌های احزاب کشورمان، کار را سخت کرد. اختلافی که چون آتشی در زمان احمدی‌نژاد که هیچ اعتقادی به فعالیت حزبی نداشت خانه احزاب را سوزانده بود و حالا در دولت یازدهم قرار است بار دیگر این خانه بنا شود. سرانجام در اردیبهشت‌ماه سال 94 ‌مجمع عمومی خانه احزاب با رای‌گیری هیات‌رئیسه موقت خود را تعیین کرد. 

پس از گذشت نزدیک به سه ماه هیات رئیسه دائم نیز انتخاب شدند. تا فعالان حزبی امیدوارتر از گذشته فعالیت خود را آغاز کنند.
اکنون نیز نوید راه‌اندازی خانه احزاب استان‌ها را می‌دهند. اتفاق خجسته‌ای که اگر به درستی دنبال شود، می‌تواند ثبات و قوام بیشتری به فعالیت حزبی و تحزبگرایی ببخشد و همچنین شفافیت بیشتری به سپهر مه گرفته‌ای سیاسی کشور و استان دهد. 
گفتنی است مرتضی سراجی رئیس حزب اعتماد ملی استان بوشهر، پیش از این‌که این بحث در مرکز و در وزارت کشور مطرح شود، پیشنهاد راه‌اندازی خانه احزاب در بوشهر را ارائه کرده و در این خصوص نامه نگاری‌های نیز انجام داده بود. نامه‌ای که در فضای مجازی نیز منتشر شد‌ اما این پیشنهاد تا به امروز بی‌پاسخ مانده است.
با این حال گویا فعالان حزبی استان چندان از این مساله استقبال نکرده‌اند. مصادف شدن پایان کار معاونت سیاسی استانداری بوشهر با پیشنهاد راه‌اندازی خانه احزاب استان‌ها ممکن است یکی از علت‌های بی‌توجه‌ای فعالان حزبی بوشهری به این موضوع باشد. هرچند سرپرست معاونت سیاسی نیز توجه چندانی به احزاب و راه‌اندازی خانه احزاب نداشته است.

‌برخی از چهره‌های حزبی مشکلات مالی احزاب را هم مزید بر علت می‌دانند، چر‌اکه در حال حاضر بیشترین مشکل احزاب مشکلات مالی است. طبق قانون باید احزاب مستقل باشند‌ اما با توجه به نهادینه نشدن احزاب در کشور و همچنین مشکلات خاص بازدهی مالی، استقلال بیش از این را نمی‌توان برای احزاب متصور بود.
از این رو به ناچار دست احزاب به سوی دولت دراز می‌شود. در صورت در نظر گرفتن بودجه برای راه اندازی خانه احزاب، این خانه می‌تواند موضوعیت داشته باشد.
بی‌‌شک بدون در نظر گرفتن مشکلات احزاب و تحزبگرایی، خانه احزاب یک تشکل فرمالیته‌ خواهد بود که نمی‌تواند گره کور تحزب‌گرایی را باز کند.
برخی دیگر اما معتقد هستند این اتفاق می‌تواند به حزبی کردن نظام انتخاباتی کشور کمک کند و امیدوار هستند این نهاد مدنی به‌عنوان یک نهاد صنفی برای رشد و توسعه تحزب در کشور و رفع موانع کشور فعالیت کند و احزاب بتوانند نظرها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند و مواردی که نیاز به قانون دارد را با هماهنگی مجلس به نتیجه برسانند.
گفتنی است رئیس‌جمهور در ضیافت ماه مبارک رمضان با فعالان حزبی به آنها پیشنهاد برگزاری
نشست‌ ماهانه همدلی جناح‌های سیاسی داد، نشست‌هایی که می‌تواند به وفاق ملی کمک ‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: