bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
هفته گذشته شاهد نمایشنامه‌ای چون اتفاق پالمیرا در ورود جنگنده‌‌ها و بمب‌افکن‌های روسیه به پایگاه هوایی نوژه واقع در همدان بودیم. نمایشنامه‌ای که اولین سکانسش زلزله رسانه‌ایی چند ریشتری را رقم زد و با حاشیه‌‌های بسیاری مواجه شد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:هفته گذشته شاهد نمایشنامه‌ای چون اتفاق پالمیرا در ورود جنگنده‌‌ها و بمب‌افکن‌های روسیه به پایگاه هوایی نوژه واقع درهمدان بودیم. نمایشنامه‌ای که اولین سکانسش زلزله رسانه‌ایی چند ریشتری را رقم زد و با حاشیه‌‌های بسیاری مواجه شد.
روس‌ها بی‌تردید می‌دانستند که چگونه باید این زلزله رسانه‌ای را در سطح جهان ایجاد کنند. تمامی اخبار خود را یکی پس از دیگری حاضر و آماده کرده بودند و به ترتیب اولویت آنها را مخابره کردند. گویی توپخانه رسانه‌ای سرزمین تزارها در انتظار بُرد دیگری بود که تا به این لحظه به اهداف خود نیز رسیده است. در برابر این رویکرد روسیه‌ اما رسانه‌های داخلی در بی‌اطلاعی محض به سر می‌بردند و هیچ مسوولی اطلاعی از این اقدام نمی‌داد مساله‌ای که باعث شد رسانه‌های خارجی نبض خبر را این ماجرا را ‌در دست گیرند و مسوولان ایرانی تنها به بیان عبارت «مسکو شریک راهبردی تهران است!» بسنده کردند و وقتی بحث به درازا کشید، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران رویکرد توپخانه‌ای تزارها را ‌نوعی خودنمایی قلمداد کرد و گفت: یک بی‌معرفتی پشت اعلام خبر استفاده روسیه از پایگاه نوژه برای حمله به تروریست‌ها در سوریه وجود داشت.
انعکاس این رویداد اما در مجلس شورای اسلامی معادله مسکو- تهران را کمی پیچیده‌تر کرد، چراکه نمایندگان مجلس خواهان توضیح قانع کنند‌ه‌ایی برای پرواز جنگده‌های روس بودند و کار به جمع کردن امضا برای برگزاری جلسه‌ای غیر علنی در کمیسیون امنیت ملی کشیده شد.

سردار حسین دهقان اما در واکنش به اعتراض نمایندگان مجلس، گفت: «این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریست‌ها در سوریه بوده است». سخنانی که برای ریاست مجلس دهم قابل هضم نبود و روز گذشته پیش از آغاز کار دستور مجلس، گفت: لازم است به وزیر دفاع متذکر شوم که درباره مجلس درست حرف نزد و باید حکمرانی ادب را در این مسائل رعایت می‌کرد.
علی لاریجانی، با اشاره به در راس امور بودن مجلس یادآور شد که امام و رهبری بارها بر نقش مجلس تاکید داشتند بنابراین لازم است این موضوع در بیان مطالب نیز در نظر گرفته شود، بر همین اساس از همه دوستان می‌خواهیم که به این ساختار نظام و درجات آن توجه کافی داشته باشند. در روزهای اخیر در مورد پایگاه هوایی همدان مسائل مختلفی بیان شد که باید بگویم ما هیچ پایگاهی به هیچ کشوری ندادیم و حضور هواپیماهای روسی در پایگاه همدان امر موقتی بود و برای سوخت‌گیری، به همین دلیل انجام این کار به اجازه از مجلس نیازی نداشت.

با این حال گلایه علی لاریجانی با واکنش سریع وزیر دفاع مواجه شد. سردار حسین دهقان دست به قلم برد و در نامه‌ای ‌خطاب به رئیس مجلس ضمن ابراز تاسف از سوء‌تفاهم ایجاد شده نوشت؛ «پیرو تذکر و اظهارنظر جنابعالی در جلسه دوم شهریورماه مجلس شورای اسلامی در رابطه با انعکاس نظر این‌جانب در مورد کمک به اقدام مشترک ایران و روسیه برای پشتیبانی از جبهه مقاومت در سوریه جهت مقابله با جریان‌های تروریستی ‌تکفیری که به نیابت از مثلث امریکا، عربستان و صهیونیست‌ها منطقه را ناامن و بی‌ثبات کرده و دامنه و گستره اقدامات آنها امنیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است، به استحضار می‌رساند که یک_ شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی، مواضع و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب برای ملت ما شناخته شده و در تاریخ حیات جمهوری اسلامی ایران به عینیت رسیده است. دو_ نمایندگان مجلس، وفق قانون اساسی می‌توانند از مسائل کشور مطلع شده و در جریان امور قرار گیرند و بحمدالله در دوره مسوولیت اینجانب تعامل و همکاری همه‌جانبه با مجلس و نمایندگان در بالاترین سطح قرار دارد. سوم_ آنچه گفتم به هیچ عنوان تضعیف‌شان و جایگاه مجلس یا نمایندگان نبوده و بلکه منظور این بود که اتخاذ چنین تصمیمی نیاز به تصویب مجلس ندارد».

نامه‌ وزیر دفاع حکایت از پایان این سوءتفاهم دارد اما ماجرا به همین جا ختم نشد، چراکه محمود صادقی نماینده مردم تهران که نشان می‌دهد به‌شدت پیگیر این ماجراست و خواهان برگزاری جلسه غیر علنی در این زمینه است، روز گذشته در تذکری به استناد ماده 69 آیین‌نامه، گفت: طبق این ماده در صورتی که 10 نفر از نمایندگان تقاضای برگزاری غیر علنی در موضوعات حساس و مهم را داشته باشند هیات‌رئیسه موظف به تشکیل جلسه غیر علنی است. بر همین اساس تقاضایی با امضای 20 نفر از نمایندگان برای ارائه توضیحات مسوولان درباره دلایل در اختیار قرار دادن پایگاه نظامی به یکی از قدرت‌های جهانی را به هیات‌رئیسه تقدیم کردیم. ما در کل قضیه ایراد نداریم، بلکه می‌خواهیم در جریان امور قرار گرفته و هماهنگی و هم‌افزایی و همگرایی بیشتری وجود داشته باشد. این تقاضا را مطرح کردیم. البته اعلام شده که پرواز هواپیماهای روسی متوقف شده است، با وجود این ما بر تقاضایمان برای برگزاری جلسه غیر علنی با استناد به صحبت‌های وزیر که ممکن است دوباره این اتفاق بر اساس ضرورت از سر گرفته شود، اصرار داریم.
لاریجانی نیز در پاسخ به تذکر صادقی در مورد برگزاری جلسه غیر علنی جهت بررسی موضوع استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه همدان و این‌که طبق اعلام صورت گرفته پرواز هواپیماهای روسی متوقف شده، گفت: پرواز متوقف نشده است. ما و روسیه در مبارزه با تروریسم اتحاد داریم که این به نفع مسلمانان منطقه است و با تاکید می‌کنم در همدان پایگاهی به روسیه داده نشده و این نشست و برخاست‌ها فقط برای سوخت‌گیری بوده است. با این حال به موضوع تقاضای شما برای برگزاری جلسه غیر علنی رسیدگی می‌شود.
بی‌شک آقای صادقی پاسخش را گرفته است اما یک مساله هم برای ما اهالی رسانه روشن شد که چه پرواز جنگنده‌های روس بر فراز آسمان ایران متوقف شده باشد یا نشده باشد، سایه آن همچنان بر مجلس شورای اسلامی و صفحات روزنامه‌ها خود نمایی می‌کند.

برچسب ها: سیاسی ، دفاع ، روسیه
نام:
ایمیل:
* نظر: