bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
نگاهی به انتخابات شوراها
اصلاح طلبان همچون دیگر جریان‌های سیاسی کشور خود را آماده رقابت در دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شورای شهر و روستاها می‌کنند‌ تا بتوانند در حوزه تصمیم‌گیری‌های کلان حضوری موثر و تاثیر‌گذار داشته باشند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
اصلاح طلبان همچون دیگر جریان‌های سیاسی کشور خود را آماده رقابت در دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شورای شهر و روستاها می‌کنند‌ تا بتوانند در حوزه تصمیم‌گیری‌های کلان حضوری موثر و تاثیر‌گذار داشته باشند. اصلاح طلبان با توجه به تجربه‌ای که در دو انتخابات گذشته داشته‌اند این‌بار با احتیاط زیاد برنامه‌ریزی خواهند داشت.
علی صوفی از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان درخصوص احتمال ادامه روند ائتلاف با حامیان دولت در انتخابات شورای شهر می‌گوید این تصمیم باید در شورای‌عالی سیاست‌گذاری گرفته شود اما به‌نظر می‌آید در این انتخابات ائتلافی صورت نگیرد.
صوفی که می‌داند اصلاح طلبان به همین زودی تجربه تلخ حضور برخی افراد در قالب لیست امید در مجلس را فراموش نخواهند کرد، با تاکید بر این‌که اصل بر حفظ هویت اصلاح‌طلبی است، گفت: به‌نظر می‌رسد شورای‌عالی سیاست‌گذاری اعتقاد به روش مستقل دارد، چون حفظ هویت اصلاح‌طلبی در ائتلاف گذشته با تساهل و تسامح مواجه شد و این یکی از آسیب‌هایی بوده که در آسیب‌شناسی صورت گرفته برای انتخابات گذشته مورد توجه قرار گرفت و این‌بار نمی‌خواهند این آسیب تکرار شود.

وی یادآور شد: یک دلیل دیگر برای حضور مستقل اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو این است که در انتخابات مجلس محدودیت تائید صلاحیت کاندیداها خیلی جدی است و این مساله از طرف جریان مقابل به‌شدت اعمال می‌شود اما در انتخابات شوراها که تحت نظارت خود مجلس است، مساله تائید صلاحیت‌ها مانند قبل نیست؛ در نتیجه از بین کاندیداهایی که برای انتخابات شوراها ثبت‌نام می‌کنند، دست اصلاح‌طلبان در بستن لیست باز است و هیچ نیازی به ائتلاف با جریان‌های دیگر نخواهد بود.
صوفی با بیان این‌که در ائتلاف گذشته مجبور شدیم حمایت از دولت را ملاک قرار دهیم نه اصلاح‌طلبی صِرف را، اضافه کرد: در نتیجه اصولگرایان حامی دولت نیز وارد لیست ما شدند. در این دوره به احتمال قریب به یقین شاهد چنین چیزی نخواهیم بود.
انتظار می‌رود که این رویکرد در استان ما نیز پیگیری شود و اصلاح طلبان با خیالی آسوده‌تر خود را برای انتخابات شورا آماده کنند و با درس گرفتن از آنچه که در حوزه انتخابیه جنوب استان رخ داد کار را به دقیقه نود نکشانند. با این حال رضا معتمد فعال سیاسی و رسانه‌ای هم‌استانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ‌های کوتاه درباره برنامه‌ریزی اصلاح طلبان برای انتخابات شوراها، گفت: من اطلاعات چندانی ندارم اما می‌دانم اصلاح طلبان به اقتضای کار تشکیلاتی حتما برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه خواهند داشت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در این دوره نیز لیستی معرفی شود، گفت: فکر می‌کنم لازمة شرکت برنامه‌ریزی شده و تشکیلاتی، در انتخابات شوراها ارائه لیست واحد یا مشترک است اما در‌باره این‌که ساز و کار دقیق ارائه چنین لیستی چگونه خواهد بود، اطلاع کاملی ندارم. 

‌این فعال سیاسی توضیح داد که معیارهای حضور در لیست اصلاح طلبان را غالبا شرایط تعیین می‌کنند. ولی انتظار می رود که این معیارها بر اساس مشترکات عام‌تر باشد به نحوی که بتواند همه گروه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت را با تمام اختلافاتشان زیر یک چتر قرار داد که البته کار بسیار پرچالشی خواهد بود. با این حال تجربه نشان داده که لیست‌های انتخاباتی در مورد انتخابات شوراها جز در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان و مشهد، چندان اثرگذار نیستند.
قاسم شکوه یکی دیگر از فعالان سیاسی و رسانه‌ای در شهرستان تنگستان در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: ما باید واقع‌بینانه با این ماجرا برخورد کنیم و آنجا که احتمال می‌دهیم یک شخصیت اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار ممکن است صلاحیتش تائید نشود، شرایط ورود برای دوستانی که احتمال صلاحیتشان وجود دارد، فراهم کنیم‌. با این حال نباید به‌گونه‌ای برخورد شود که از جریان اصلاح‌طلبی برای برخی هزینه شود.
شکوه با اشاره به انتخابات سال گذشته، تصریح کرد: نزدیک به چهار ماه از انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد اما بحث و گفت‌وگوها پیرامون لیست امید همچنان طرح است. با وجود این‌که لیست امید پیروز انتخابات بود اما امیدهای در پارلمان آنگونه که انتظار می‌رفت عمل نکردند.

وی با بیان این‌که اهمیت شورای شهر از مجلس شورای اسلامی کمتر نیست تاکید کرد: اصلاح طلبان از هم اکنون به‌دنبال تدبیر باشند و تصمیمات را برای ماه‌های پایانی نگذارند.
شکوه با این حال این نکته را هم متذکر شد که اگر بنا باشد لیستی ارائه شود و باز هم شورای سیاست‌گذاری در استان بخواهد برای یک جریان فکری تصمیم‌گیری کند، باید ابتدا بر مشکلات داخلی خود فائق آید و اجازه ندهد که احزاب تک نفره برای یک جریان فکری ریشه‌دار تصمیم بگیرد. از سوی دیگر نیز باید بگویم اگر دوستان اعتدال‌گرا  در حزب اعتدال و توسعه نیز تصمیم دارند در این کارزار وارد شوند، باید به خواسته اصلاح‌طلبان توجه کنند و همگام و همراه با اصلاح طلبان گام بردارند تا تجربه تلخ اخیر بار دیگر تکرار نشود.


برچسب ها: سیاسی ، انتخابات ، شورا
نام:
ایمیل:
* نظر: