bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
علی سرداری در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
بارها از عکاسی نوشتیم؛ هنری که امروزه با استقبال روبه‌رو شده است. این هنر ظرفیت این را دارد که افزون بر انعکاس زیبایی‌های طبیعی و انسانی، دیگر زوایای زندگی را به نمایش بگذارد.
بارها از عکاسی نوشتیم؛ هنری که امروزه با استقبال روبه‌رو شده است. این هنر ظرفیت این را دارد که افزون بر انعکاس زیبایی‌های طبیعی و انسانی، دیگر زوایای زندگی را به نمایش بگذارد. عکاسان در واقع با بهره جستن از مهارتشان می‌توانند همچون خبرنگاران کاستی‌ها و مشکلات را به معرض نمایش بگذارند. بارها اتفاق افتاده است که مکانی، مشکلی یا پدیده شگفت‌انگیزی به‌واسطه همین هنرمندان برای نخستین‌بار رونمایی شده‌ است. 
شوربختانه هر چه بیشتر به جلو پیش می‌رویم از میراث کهن خود بیشتر از پیش فاصله می‌گیریم. گذر زمان معجونی است که همه پدیده‌ها را به سوی فرتوتی پیش می‌برد و تنها راه برای پی بردن به دوره جوانی همه پدیده‌ها و انسان‌ها رجوع به عکس‌هایی است که از آنها ثبت شده است. به‌عنوان نمونه، برای مشاهده چهره مهربان مادربزرگی که گذر زمان خطوط بیشماری بر چهره‌اش نشانده، این عکس‌ها هستند که زیبایی محصور شده وی را در پستوی زمانه به ما نمایان می‌سازد. آری عکس‌ها جزء اسنادی هستند که هیچ‌گاه نمی‌توان رد پایشان را در زندگی و خاطرات تلخ و شیرینمان منکر شد. 
در سراسر استان زیبای بوشهر افرادی هستند که با هنرمندی گوشه‌های متفاوتی از طبیعت، زندگی، مردم و... این دیار را به نمایش می‌گذارند. این هنر در معرفی این منطقه و ویژگی‌های آن نظیر پوشش گیاهی، آداب و رسوم، سنت‌ها، فرهنگ و هنر، زیبایی‌های گردشگری و... نقش بسزایی ایفا می‌کند. عکس‌ها به اندازه روزهای زندگی ما باارزش هستند، چراکه همین عکس‌ها لحظاتی را در زندگی ما ثبت کرده‌اند که فقط یک‌بار آن لحظه‌ها در همان زمان و مکان برای ما اتفاق افتاده است. عکس‌ها تداعی‌کننده روزهای واقعی عمر ما هستند؛ روزهایی که آبستن خاطرات ماندگار بودند و هستند و خواهند بود. این بار به دیلم، این بندر نجیب و آرام که بر کرانه خلیج همیشه پارس نشسته، رفتیم و با یکی از هنرمندان عکاس این شهرستان به گفت‌وگو نشستیم.
علی سرداری با رویی گشاده از گفت‌وگو با ما استقبال کرد و در خصوص سابقه عکاسی خود به بامداد جنوب گفت: نزدیک به پنج سال است که به عکاسی مشغول هستم. موضوعات عکاسی من بیشتر اجتماعی و خبری است، البته اندکی هم در عکس‌هایم به طبیعت توجه دارم.

وی با بیان این‌که شهرستان دیلم از پتانسیل بسیار بالایی در حوزه عکاسی برخوردار است، افزود: با وجود کمبودهایی که در این حوزه دیده می‌شود، عکاسی در این شهرستان را با مشکل روبه‌رو ساخته و متاسفانه زمینه پیشرفت نه تنها برای من، بلکه برای سایر علاقه‌مندان به این رشته وجود ندارد و کسانی که تمایل به این حرفه دارند، باید حتی دوره‌های مقدماتی این هنر را در کلانشهرها سپری کنند.
علی سرداری درباره عمده‌ترین مشکلات حوزه عکاسی در این شهرستان بیان کرد: با توجه به این‌که این رشته هنری مخاطبان زیادی دارد، از عمده‌ترین مشکلات شهرستان در این زمینه می‌توان به نبود استادان مجرب عکاسی، نبود تجهیزات کافی در انجمن عکاسی شهرستان، برگزار نشدن کارگاه‌های آموزشی و حمایت نشدن عکاسان مجرب اشاره کرد، البته در حوزه آموزش و راه‌اندازی گروه‌های عکاسی مشکلات بیش از اندازه است که امیدوارم در آینده با همت مسوولان این مشکلات مرتفع شوند.
این هنرمند عکاس با اشاره به این‌که با توجه به ساحل شنی گسترده این شهرستان و همچنین مناطق بکر و باارزشی که در این شهر وجود دارد، دیلم قابلیت این را دارد که به‌صورت ویژه  معرفی شود، تصریح کرد: همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بندر باعث شده که در بیشتر مواقع به عکاسی از طبیعت آن روی بیاورم.
سرداری درباره نقش دریا در هنر عکاسی هنرمندان جنوبی گفت: در واقع دریا زیبایی‌های خاصی دارد که بیشتر مناطق از این زیبایی‌ها بی‌بهره هستند اما اقلیمی که از نعمت دریا برخوردار هستند، این فرصت را برای هنرمندان آن منطقه برای ثبت منظره‌ای زیبا از آن در یک قاب بسیار زیبا فراهم کرده است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در جشنواره‌های مختلف استانی و کشوری شرکت کرده‌ام ولی به‌دلیل یک‌سری از مشکلات نتوانستم در این جشنواره‌ها حضور پیدا کنم، یادآور شد: البته تاکنون تصاویر خودم را برای چندین نمایشگاه‌ ارسال کرده‌ام و این آثار مورد بازدید عموم قرار گرفته‌اند و ان‌شاءالله محرم امسال نیز یک نمایشگاه با عنوان «سردار بی‌سر» که مجموعه آثار مرا با موضوع محرم در بر می‌گیرد، برگزار خواهد شد و این نمایشگاه در یکی از هیات‌های مذهبی بزرگ شهرستان به‌نام «بیت‌العباس» از اول تا پایان محرم برپا می‌شود.
سرداری با بیان این‌که همیشه مردم یک سوژه را نگاه می‌کنند ولی عکاس آن را می‌بیند، افزود: من لنز دوربینم را روی مردمانی تنظیم می‌کنم که در کنارمان هستند ولی به سختی زندگی می‌کنند؛ قسمتی از زندگی را ثبت می‌کنم که می‌بینیم ولی به آنها توجه نمی‌کنیم. شاید زیباترین سوژه من پسرکی باشد که نان خشکش را با حیوانی تقسیم می‌کند یا چشمان خیس پدری باشد که منتظر معجزه‌ای است ... .

این هنرمند دیلمی در خصوص انجمن عکاسی این شهرستان خاطرنشان کرد: فعالیت انجمن عکاسی شهرستان نسبتا خوب است و باید از تلاش‌های بی‌دریغ آقای قصابکار ویژه تشکر کرد. در واقع حکایت انجمن عکاسی، حکایت دستان بسته‌ای‌ است که می‌خواهد کمک کند اما نمی‌تواند. انجمن عکاسی هیچ کجا برای هیچ عکاسی کم نذاشته اما مواردی که در قسمت مشکلات مطرح شد، گریبانگیر تمام علاقه‌مندان به این رشته عکاسی هست و تا زمانی که مشکلات هست، باید با آنها دست و پنجه نرم کرد.
علی سرداری در پایان خاطرنشان کرد: جا دارد در اینجا از کانون بسیج هنرمندان که در راستای تحقق خواسته‌های عکاسان تلاش می‌کند، همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن عکاسان شهرستان دیلم که با وجود مشکلات فراوان باز هم بی‌وقفه و بی‌‌دریغ در تلاش‌ هستند تا بستر مناسبی را برای هنرمندان این شهر فراهم کنند، قدردانی ‌کنم و از شما نیز که این فرصت را در اختیار من قرار دادید تا بتوانم دغدغه‌های پیش رو هنرمندان دیلمی را بیان کنم نیز سپاسگزارم.
بندر دیلم شمالی‌ترین شهر استان است که نقش پررنگی را در تجارت و اقتصاد استان بازی می‌کند. پیشه بیشتر مردمان این شهر تجارت و صیادی است اما گذشته از این، در این شهر هنرمندانی فعالیت می‌کنند که تاکنون در بسیاری از مسابقات استانی، منطقه‌ای و کشوری خوش درخشیده‌اند، در گزارش‌های بعدی بیشتر از این شهر خواهیم نوشت.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، عکاسی ، دیلم
نام:
ایمیل:
* نظر: