bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۴۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۴
در طول چند ماه گذشته گزارش‌های متعددی را در مورد انتخابات مجلس دهم منتشر کردیم و در ادامه این گزارش‌ها، به بررسی وضعیت جریان اصلاح‌طلبی در حوزه دشتستان که یکی از پرتراکم‌ترین حوزه‌های انتخابیه است، می‌پردازیم.
انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 92 و تجربه‌ای که با اجماع بزرگان اصلاح‌طلب حاصل شد، نیروی لازم را برای تحرک دوباره این جریان بزرگ عرصه سیاسی کشور به وجود آورد تا برای کسب اکثریت کرسی مجلس هم برنامه‌ریزی کنند و همچنین نیم‌نگاهی به انتخابات خبرگان رهبری داشته داشته باشند.

اصلاح‌طلبان بنا را بر خرد جمعی گذاشته‌اند تا به‌زعم خود خروجی خوبی هم از این مساله بگیرند، اما دستکم نگاهی به تحولات این جریان در استان ما نشانگر آن است که آنها تا زمان تدوین این گزارش، به خرد جمعی نپیوسته‌اند. در سطح کلان کشوری برای رسیدن به این هدف، شورای راهبردی انتخابات، شورای هماهنگی و شورای مشورتی تشکیل داده‌اند تا اصلاح‌طلبانی که از اقبال عمومی بیشتری برخوردار هستند با اطمینان خاطر راهی مجلس شوند.

به همین منظور شوراهای هماهنگی و مشورتی در مراکز استان و شهرستان‌ها نیز تشکیل شد تا با نظارت و تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان در حوزه‌های انتخاباتی این مهم محقق شود. استان بوشهر چهار حوزه شناخته شده در انتخابات پارلمانی دارد، حوزه‌هایی که احتمال تفکیک آن وجود دارد. با وجود موانعی موجود در این مسیر، فعالان سیاسی اصلاح‌طلب استان در تلاش هستند تا به‌جای نمایندگان فعلی اصولگرای استان که از قضا کارنامه سیاسی ضعیفی هم نداشته‌اند، نیروی قابلی را راهی بهارستان کنند. 

رویکرد حاکم بر کشور در حوزه اجرا، اعتدالی است و جریان‌های سیاسی هم تلاش می‌کنند تا خود را به این جریان نزدیک کنند. این گفتمان که دولت هوادار آن است، هر چند جدید نیست، اما آن اندازه قدرت دارد که بتواند بسیاری را به سمت خود جذب کند. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد برخی از فرصت به وجود آمده سوء استفاده کنند و با نام اعتدالی که برخاسته از اصلاحات است خود را اصلاح‌طلب معرفی کرده و وارد بازی جدید شوند که البته به‌طور قطع با هوشیاری مردم، فرصت‌طلبان جایی برای ابراز وجود پیدا نخواهند کرد.

در طول چند ماه گذشته گزارش‌های متعددی را در مورد انتخابات مجلس دهم منتشر کردیم و در ادامه این گزارش‌ها، به بررسی وضعیت جریان اصلاح‌طلبی در حوزه دشتستان که یکی از پرتراکم‌ترین حوزه‌های انتخابیه است، می‌پردازیم. هر چند بر این باور هستیم که این گزارش ناقص است، اما در هفته‌های آینده با قدرت بیشتری وارد این حوزه خواهیم شد. 

شهرستان دشتستان بعد از انتخابات مجلس ششم که حمیده عدالت را راهی مجلس کرد، دیگر نتوانست کاندیدای اصلاح‌طلب را برکرسی مجلس بنشاند و در دوره‌های هفتم و هشتم حاشیه‌هایی وجود داشت که باعث ابطال انتخابات و رای‌گیری میان دوره‌ای کشیده شد. در دوره نهم نیز فردی اصولگرا و تندرو از جبهه پایداری وکیل مردم دشتستان در مجلس شد. حال باید دید که آیا آنها در مجلس دهم نیز می‌توانند بر اسب مراد سوار شوند یا نه؟ 

در این میان چهره‌های مختلفی از جریان اصلاح‌طلبی دوست دارند وارد این عرصه شوند و نام‌های متعددی در این زمینه مطرح است. افرادی مانند حشمت‌الله جعفری، جوانشیر کدخداپور و حمیده عدالت از جمله چهره‌های شناخته شده‌تری در این زمینه محسوب می‌شوند. هر چند در آینده شاید شاهد حضور افرادی دیگری با مشی اصلاح‌طلبی باشیم، اما به‌نظر می‌رسد که در پرونده اصلاح‌طلبان برای ورود افراد جدید همچنان باز خواهد بود. 

اسدالله بهادری، فعال سیاسی در دشتستان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در همین خصوص با بیان اینکه تلاش ما این است که با حمایت مردم نامزدی را که به آرمان‌های اصلاح‌طلبی پایبند است، راهی مجلس کنیم، گفت: درحال حاضر هشت نفر برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند. بیش از این عمادی انصراف داد، کدخداپور نیز که انتظار داشتیم در این عرصه حضور داشته باشد و بنا را بر این گذاشته بود که اگر انتخابات استانی شود، نامزد شود، با اتفاقاتی که در استان فارس رخ داد گمان نمی‌کنم تصمیمش خیلی جدی باشد اما داوطلبانی که پایبند به آرمان‌های اصلاح‌طلبی هستند و احتمال می‌رود که در انتخابات حضور داشته باشند افرادی نظیر مهندس سیاسی‌راد، احمد رزمجو، یدالله قائدی، محمد‌باقر سعادت، علی احمدزاده و سجادی هستند که اعلام آمادگی کرده‌اند.

بهادری در خصوص فرصت‌طلبانی که تمایل دارند از رویه اعتدالی سوءاستفاده و ردای اصلاح‌طلبی بر تن کنند، گفت: اگر کسی بخواهد با نام اصلاح‌طلبی و تابلوی اعتدال وارد این عرصه شود، از دید کسی پنهان نمی‌ماند، هر کسی نمی‌تواند بیاید و چنین ادعایی داشته باشد، هر چند اعتدال نیز برآمده از اصلاحات است. وی درباره تعدد نامزدها در این حوزه انتخابیه نیز گفت: در دوره ششم نیز ما با تعدد نامزدها مواجه بودیم و مشکلی ایجاد نشد. در آن زمان در حوزه دشتستان حداقل پنج نامزد اصلاح‌طلب حضور داشت و در نهایت مرکز تصمیم گرفت از خانم عدالت حمایت کند و او هم با توجه به حمایت اصلاح‌طلبان راهی مجلس شد. تعدد نامزدها در حال حاضر نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند، چراکه مجمع اصلاح‌طلبان قرار است از یک نفر حمایت کند. 

این فعال سیاسی ادامه داد: مجمع اصلاح‌طلبان در دشتستان یک نفر را که از اقبال عمومی بیشتری برخوردار است، به مرکز استان معرفی کرده، استان نیز اعلام حمایت ما را از گزینه نهایی به مرکز منعکس می‌کند. مردم دشتستان نیز اکثریت اصلاح‌طلب هستند و ما را همراهی می‌کنند.

بهادری یادآور شد: البته این به این معنا نیست که چشممان به مرکز دوخته باشد. اصلاح‌طلبان مرکز‌نشین در دوره ششم متوجه این قضیه شدند و با تجربه‌ای که در آن دوره حاصل شد ارجحیت را بر معرفی نامزدها از سوی مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها گذاشتند، در همین زمینه ما ارتباط خود را با مرکز استان و مرکز کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند با نام اصلاح‌طلب در انتخابات حضور پیدا کنند به‌طور قطع همه اهل منطق و بینش سیاسی هستند و تصمیم جمعی که به‌نفع جریان فکری اصلاحات است را می‌پذیرند و به آن احترام می‌گذارند. نکته قابل توجه در مورد آینده اصلاح‌طلبی در دشتستان این است که برخی تلاش دارند از برند خود در دولت اعتدال استفاده کنند، مساله‌ای که باعث نگرانی بسیاری از اصلاح‌طلبان شده است.

هرچند انتظار می‌رود اصلاح‌‌طلبان تدبیری بیندیشند که مانع سوء استفاده فرصت‌طلبان در این برهه حساس شود، همین موضوع به اهمیت انتخابات پیش رو می‌افزاید. با توجه به مشکلات دو دولت گذشته و حاشیه‌هایی که برای معاونان محمود احمدی‌‌نژاد رخ داده است می‌توان حدس زد که اصلاح‌طلبان به‌راحتی بتوانند نظر مثبت مردم را به‌سمت خود جلب کرده و اکثریت مجلس را از آن خود کنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
0
والله این اسد بهادری آدم درستیه، اصلاح طلب و معتقد. امیدوارم که اصلاح‌طلب‌ها بتونن راه به مجلس پیدا کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
0
شک نکنید که باز هم سید می‌ره مجلس. اونایی که سید رو حمایت کردن، هنوز هم ازش حمایت می کنند.
البته رای سید این مرتبه کمتره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
0
حالا چرا اصلاح طلب های دشتستانی روی یک گزینه تمرکز نمی کنند؟ فکر کردند چقدر رای دارند؟
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
0
خوب باید بی‌ طرف ها را هم ببینید. من به روزنامه بامداد پیشنهاد می کنم که بهتر است در مورد همه کاندیداهای حاضر در انتخابات دشتستان مطلب بنویسد
اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
0
این مسایلی که آقای بهادری بهش اشاره کرد به نظر می رسد درسته، اما چرا اسم حشمت الله جعفری رو نیاورد؟
قلی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
1
اولن برای ما نه اصلاح طلب و نه اصولگرا مهم نیست. فعلا همون نماینده اصولگرا بهتره بره واسه خودش لابی کنه اصلاح طلب ها هر چند آدم های میزون تری هستن، اما باید دید کدوم یک از این کاندیداها به درد مدرم بیشتر می خورده!!!!
اکبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
سلام.رای ما مهندس علی احمد زاده.انسان پاک،صادق و خدمتگذاری هس.
بارگاهی
|
United States
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
0
0
دکتر حشمت آله جعفری گزینه اصلی مردم است که دربین مرکز نشينان هم مقبولیت دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: