bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵
با نزدیک شدن به انتخابات؛
وزیدن نخستین نسیم پاییزی، بازیگران عرصه سیاست را بر آن داشت تا مهره‌های مهم خود را رو کرده و آماده‌ یک رقابت انتخاباتی دیگر شوند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
 وزیدن نخستین نسیم پاییزی، بازیگران عرصه سیاست را بر آن داشت تا مهره‌های مهم خود را رو کرده و آماده‌ یک رقابت انتخاباتی دیگر شوند. 
اصلاح طلبان با رانده شدن محمود احمدی‌نژاد از گردونه رقابت، به‌نوعی با خیالی آسوده‌تر خود را مهیای این رقابت می‌کنند و مصمم‌تر از گذشته پیگیر برنامه‌های انتخاباتی خود می‌شوند. در همین راستا یکی از اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، با بیان این‌که در انتخابات ریاست جمهوری تکلیف ما مشخص است، از انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی خبر داد.
سیدمحمود میرلوحی در ادامه تصریح کرد: ما باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری با آقای نجفی همکاری کنیم. علی‌القاعده ایشان روسای ستادها را مشخص و معرفی خواهد کرد. همه باید کمک کنیم سیاست‌های دولت یازدهم امتداد داشته باشد.
از سوی دیگر اما اردوگاه اصولگرایان گویی همچنان در شوک خروج ناگهانی احمدی‌نژاد به سر می‌برند، هر چند آنها نیز دل خوشی از او نداشتند. با این حال تا به امروز نتوانسته‌اند یک رقیب جدی برای رویارویی با حسن روحانی معرفی کنند. موضوعی که به احتمال زیاد  باعث می‌شود هر یک از احزاب سیاسی اصولگرا ساز خود را بنوازد و دست به مهره‌چینی‌های گروهی خود بزنند در همین راستا می‌توان به معرفی بادامچیان به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات جبهه پیروان اشاره کرد.

از سوی دیگر دبیر کل حزب موتلفه اسلامی نیز با اعلام این‌که ما بیش از سه ماه است که تبادل نظر و مذاکره برای انتخابات شورا و ریاست ‌جمهوری را در موتلفه آغاز کرده‌ایم، گفت: حزب موتلفه در هر صورتی نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا، خواهد داشت. 
محمدنبی حبیبی با تاکید بر این‌که در انتخابات ریاست جمهوری، گرایش به داشتن «نامزد حزبی» وجود دارد، تصریح کرد: با این حال ائتلاف کامل بین اصولگرایان را ضرورتی قطعی تلقی می‌کنیم، زیرا اگر اصولگرایان با فهرست‌های گوناگون به انتخابات شوراها بیایند، احتمال موفقیت آنها بسیار ضعیف خواهد بود. برای انتخابات ریاست جمهوری نظر این است که نامزد حزبی داشته باشیم اما احتمال معرفی نامزد غیرحزبی ولی همفکر نیز منتفی نیست.
وی در پاسخ به این سوال که ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه موتلفه نامزد حزبی معرفی می‌کند اما به ضرورت ائتلاف تاکید دارد، توضیح داد که در انتخابات پیش‌ رو ممکن است دو حالت پیش بیاید. اول این‌که ائتلاف شکل گیرد و دوم این‌که ائتلافی ایجاد نشود. در هر صورت معتقد هستیم باید با دست پر وارد شویم. دست پر یعنی داشتن نامزد. اگر ائتلاف شکل گرفت، ما نامزد خود را به ائتلاف معرفی کرده و در نهایت تسلیم عقل جمعی خواهیم بود. اگر ائتلاف شکل نگرفت، نامزد خود را خواهیم داشت. 
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوال که چرا تاکنون نشانه‌ای از ایجاد ائتلاف میان اصولگرایان دیده نشده است، گفت: درست است، هنوز ائتلافی شکل نگرفته است. البته مذاکراتی با اصولگرایان، جامعه روحانیت مبارز و برخی چهره‌های شناخته شده داشته‌ایم. چند روز پیش سخنگوی جامعه روحانیت هم رسما اعلام کرد که جامعه روحانیت به میدان انتخابات می‌آید و کمیته سیاسی جامعه روحانیت، موضوعات انتخاباتی را دنبال می‌کند. من اطلاع دارم که این کمیته چندین جلسه هم برگزار کرده است. سخنگوی جامعه روحانیت هم اعلام کرده که همه تشکل‌های اصولگرا را دعوت می‌کند تا مذاکرات اولیه برای ایجاد ائتلاف آغاز شود، بنابراین اینطور نیست که هیچ نشانه‌ای از ائتلاف نباشد و اگر روحانیت تا آخر ادامه دهد، خوش‌بینی من به ایجاد ائتلاف اصولگرایان بیشتر از زمانی است که خود اصولگرایان دنبال ایجاد ائتلاف باشند.

حبیبی در پاسخ به این سوال که موتلفه چه زمانی نامزد خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را معرفی می‌کند، تصریح کرد: ما هنوز هیچ فرد خاصی را معرفی نکرده‌ایم، علت آن هم این است که در حال نظرخواهی از بدنه موتلفه هستیم تا اسامی نهایی را جمع‌بندی کنیم. در این مقطع هنوز گزینه‌های نهایی موتلفه مشخص نشده است. البته علاوه بر نظرخواهی از بدنه حزب موتلفه در مرکز، از بدنه حزب در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز در حال نظرخواهی هستیم. بحث‌های نامزدی افراد دیگری هم در کشور مطرح است که ما در این رابطه هم جلسه داشته‌ایم ولی تصمیم موتلفه این است که تا اطلاع ثانوی نفیا و اثباتا راجع به هیچ نامزدی موضع‌گیری نکند، زیرا این کار را زودهنگام و ناپخته می‌دانیم اما اینطور هم نیست که افراد بیرون از موتلفه را  هم رصد نکنیم.
حال با همه این تفاصیل باید دید که جریان سیاسی اصولگرا چگونه می‌تواند این آشفتگی را سر و سامان دهد، شاید آنها نیز تنها راه چاره و آرامش را در کنار حسن روحانی بیابند.


نام:
ایمیل:
* نظر: