bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۴
البته نکته جالب اینجاست که نهیب‌های رهبری و مواضع ایشان در این مورد که بسیار روشنگرانه است توسط این جریان نادیده گرفته می‌شود. این گروه که در حوادث سال 88 مخالفان خود را به مخالفت با ولایت و...

مذاکرات ادامه دارد، روز گذشته همان‌گونه که انتظار می‌رفت، توافقی صورت نگرفت، اما بر اساس گفته‌های رئیس‌جمهور تمدید یک هفته‌ای آن دلیلی بر عدم توافق نیست. گفته می‌شود که وزرای خارجه امروز را هم در وین خواهند ماند و فردا برخی از آنها راهی کشورهای خود خواهند شد و پس از نتیجه‌گیری نهایی، برای امضای سند مذکور دوباره راه اتریش بهاری را در پیش خواهند گرفت.

به گزارش روزنامه بامداد جنوب، طبق معمول هتل گورنبرگ روزهای پر رفت و آمدی را پشت سر گذاشته است. وزیر خارجه جوان این کشور هم خوشحال است که کارکشته‌های عرصه دیپلماسی جهانی را میزبانی می‌کند و بر اهمیت کشورش در حوزه دیپلماسی می‌افزاید. مذاکرات در حالی که وین را به محل رفت و آمدهای دیپلماتیک تبدیل کرده است، در روزهای خوب اول تابستان، میزبان صدها خبرنگار شبکه‌های مختلف خبری است تا این رویداد مهم را پوشش دهند.

یوکیا آمانو دبیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هم قرار است امروز به تهران بیاید تا با مقامات ارشد کشور در مورد مذاکرات و نحوه همکاری آژانش با ایران برای برداشتن تحریم‌ها مذاکره کند. در اطلاعیه صادر شده توسط این سازمان آمده است:  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب (چهارشنبه شب) به تهران سفر می‌کند. این سفر در حالی انجام می‌شود که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 3+3 برای دستیابی به یک توافق جامع موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک در وین ادامه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد: انتظار می‌رود رایزنی‌های آمانو و مقامات ایرانی در خصوص ادامه همکاری‌ها میان تهران و آژانس تحت چارچوب همکاری‌ها و چگونگی تسریع حل مسائل باقی‌مانده مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران شامل راستی‌آزمایی ابعاد نظامی احتمالی باشد. در حالی که آمانو به تهران می‌آید و ظریف و کری هم ششمین دور دیدارهای دوجانبه خود را برای نهایی کردن مذاکرات انجام دادند، این سوال مطرح می‌شود که اصولاً این مذاکرات چه تاثیری در فضای استان ما دارد، چرا که بر اساس برآوردهای صورت گرفته از ابتدای سال جاری شاهد چندین جلسه با موضوع هسته‌ای در استان بوده‌ایم و اینکه به‌نظر می‌رسد دلواپسان و کاسبان تحریم در استان ما هم اندکی دل‌نگران نهایی شدن توافق شده‌اند و دنبال راهی برای به‌نتیجه نرسیدن آن هستند.

البته نکته جالب اینجاست که نهیب‌های رهبری و مواضع ایشان در این مورد که بسیار روشنگرانه است توسط این جریان نادیده گرفته می‌شود. این گروه که در حوادث سال 88 مخالفان خود را به مخالفت با ولایت و عدم توجه به درخواست‌های رهبری متهم می‌کردند، اکنون خود در مقامی نشسته‌اند که حاضر نیستند به این هشدار و پیام‌های رهبر انقلاب توجه کنند. واضح است که مرکب قدرت چندان زیر پای حضرات شیرین جلوه کرده و تحریم‌ها چنان به آنها ساخته است که برداشتن آنها و راحتی خلق را زحمت برای خود می‌دانند.

به نوشته بامداد جنوب اما هنوز برای ما سوالات متعددی مطرح است که اصولاً مذاکرات هسته‌ای چه ربطی به لحاظ سیاسی به استان بوشهر دارد؟ در حالی‌که در موضوعات اقتصادی و حتی اجتماعی می‌تواند گشایش‌های خوبی داشته باشد؛ البته اگر در فردا روز مشخص نشود که دلواپسان در کارهای اقتصادی بزرگ هم دست دارند و برداشته شدن تحریم‌ها باعث خواهد شد تا آنها پیمان‌کاری‌های مهم را از دست بدهند.

بدون شک و با توجه به برآیندی که مذاکرات در طول دو سال گذشته داشته و آنچه از صحبت‌های مقامات کشورهای حاضر در این مذاکرات در یک هفته اخیر منتشر شده است، بر می‌آید تا آخر هفته جاری، مذاکرات به‌نتیجه خواهد رسید و اکنون این سوال مطرح می‌شود که اصولاً دلواپسان و کاسبان تحریم در این مورد چه خواهند کرد؟ همان‌گونه که در شماره‌های گذشته روزنامه بامداد جنوب آمد، میزان تحرک دلواپسان با توجه به مساحت و جمعیت استان بوشهر، بسیار زیاد بود.

با توجه به اطلاعات موجود از آنجایی که این جریان نمی‌تواند در شهرهای بزرگ کشور تحرک داشته باشد – به‌دلیل مواضع صریح رهبری – تلاش کرد تا با خورد کردن تحرکات خود سراغ استان بوشهر بیاید که از قضا اقلیت اصولگرای آن در مجلس اکثریت را دارند. چند نشست در بندر بوشهر، یک نشست در دیلم که از قضا مسوولان دولتی هم در آن مشارکت کرده بودند و پس از اظهارات تند سخنران که خود نماینده مجلس و مدعی سواد و دانش در این حوزه است، جلسه را ترک کردند و یک جلسه هم با دعوت از یکی از مدرسان دانشگاه امام صادق (ع)، تحرکات مخالفان مذاکرات – شما بخوانید بهتر شدن اقتصاد و حامیان تحریم – در استان بوده است.

حال که مذاکرات به راند پایانی خود رسیده و آنگونه که از اخبار بر می‌آید رهبر انقلاب هم با نهایی شدن آن موافقت کرده‌اند، سوال این است که دلواپسان کشوری و به تبعیت از آن دنباله بوشهری آنها چه واکنشی نشان خواهند داشت. پیش‌بینی این مساله البته چندان هم سخت نیست، روز گذشته یکی از سایت‌های اصولگرای استان از هم‌اکنون کلید این پروژه را زد و با یادداشتی که به‌قول نویسنده اختصاصی بوده است، از قول یک استاد دانشگاه به راکتور اراک و عظمت آن پرداخت، راکتوری که به گفته صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با همکاری کشورهای صاحب تکنولوژی به‌شکل پیشرفته‌تری ساخته خواهد شد. 

این روزنامه در پایان آورده است که با توجه به این گفت‌وگو باید یادآور شد که پروژه بعدی در دلواپسان و کاسبان تحریم، تاکید و پافشاری بر داشته‌هایی است که برای رسیدن به توافق از دست داده‌ایم، داشته‌هایی چون فردو و راکتور اراک و شاید هم برچیده شدن سانتریفیوژهای نسل اول. با این تحلیل باید گفت که در هفته‌ها و ماه‌های پس از توافق بار دیگر سخنرانان دلواپس در کوچه پس کوچه‌ها و حتی روستاهای استان رفته تا با امکانات بی‌نظیر حکومتی که در اختیارشان است، در سال همدلی و هم‌زبانی ساز خارج بزنند. 

نویسنده: ابوعلی زرین قلم
نام:
ایمیل:
* نظر: