bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵
اصغر فرهادی و کارنامه درخشانش، بازیگران محبوب و پرطرفدار، فیلمنامه یا جوایز سینمایی، کدامیک نقش مهم‌تری در فروش بالای «فروشنده» ایفا کردند؟
«فروشنده»‌ تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی کارگردان برنده جایزه اسکار، نخست در شصت‌ونهمین دوره از جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و در رویدادی کم‌سابقه دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش مرد جشنواره را به ترتیب برای اصغر فرهادی و شهاب حسینی به ارمغان آورد.

پس از نمایش در کن نخستین مقصد اکران «فروشنده» ایران بود. این فیلم از اوایل شهریور ۹۵ در سینماهای ایران اکران و با استقبال چشمگیر سینمادوستان ایرانی روبه‌رو شد تا آنجا که در نهایت رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به نام خود ثبت کرد.

شاید در نگاه نخست فروش بالای یک فیلم از کارگردانی با پیشینه‌ای درخشان با حضور بازیگرانی نام‌آشنا و محبوب امری استثنایی به چشم نیاید، اما در حقیقت راهی که «فروشنده»‌ برای رسیدن به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران پیمود، چندان صاف و ساده نبود. این فیلم برای رسیدن به این جایگاه دو فیلم «محمد رسو‌ل‌الله ص» و «من سالوادور نیستم» را پشت سر گذاشت که یکی فیلمی پرهزینه درباره پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) با مدت زمان اکران طولانی بود و دیگری یک کمدی با بازی رضا عطاران که در بهترین زمان و با تبلیغاتی گسترده اکران شد.

اما به راستی دلیل اقبال مردم به فیلم تازه فرهادی چه بود؟‌ این پرسش را با مخاطبان خبرگزاری خبرآنلاین درمیان گذاشتیم.

در پاسخ به پرسش ما بسیاری از کاربران خود اصغر فرهادی را دلیل فروش بالای فیلم دانستند. برای نمونه یکی از کاربران در این باره نوشت:‌ « به هر حال اسم اصغر فرهادی که بیاد آدم ترغیب میشه ببینه این دفعه روی کدام نقطه ضعف جامعه ما دست گذاشته بهترین کار هم این بود که تبلیغ نکرد چون فیلم اصغر فرهادی نیاز به تبلیغ نداره و از همه مهم‌تر این که یادمون باشه سینمای ایران به دو زمان تقسیم میشه سینمای قبل از اصغر فرهادی و سینمای بعد از اصغر فرهادی.»

کاربر دیگری نوشت:‌ « من این فیلم رو ندیدم ولی به نظرم عاملی که باعث این موفقیت شده اول اینکه حسن شهرت خود آقای فرهادی بود و مردم ازفیلمهای قبلی ایشون راضی بودند و برای دیدن اثر بعدی لحظه شماری میکردند دوم این که جوائز مهمی که این فیلم قبل ازاکران درایران کسب کرد وسوم حواشی که یک جریان خاص درتلوزیون وفضای مجازی درارتباط با این فیلم ایجاد کردند و اتفاقا مردم بیشتر راغب شدند که فیلم رو ببینند.»

از نظر کاربران جوایزی که «فروشنده» در کن برد یکی از عوامل مهم در فروش و بهترین تبلیغ برای فیلم بوده است. در همین باره یکی از کاربران نوشت: « جایزه های فرهادی وشهاب باعث مطرح شدن و جذب مخاطب شده دیگه اینکه کاملن مشخصه.»

یکی از کاربران هم اعتقاد دارد که اگر فیلم در کن جایزه نمی‌گرفت به این موفقیت نمی‌رسید:‌ « به نظر من آمار بالای فروشش به معنی خوب بودن فیلم نبود بلکه چون قبل از نمایشش تو ایران رفت جایزه گرفت همه کنجکاو شدند ببینند که چه فیلمی بوده قطعا اگر قبل از رفتن به جشنواره در ایران به نمایش در می آمد به این آمار نمی رسید.»

در این میان نمی‌توان از حضور شهاب حسینی و ترانه‌ علیدوستی در نقش‌های اصلی مرد و زن داستان غافل شد. همانطور که یکی از کاربران نوشت:‌‌ « بازیگرای این فیلم هر دوشون کلی طرفدار دارند و هر فیلمی که بازی کنند مخصوصا باهم خیلی ازش استقبال میشه و فروشنده هم شامل همین موضوع میشه. واقعا هم حقشونه انصافا همیشه کارشون عالیه.»

کاربر دیگری در این باره نوشت:‌ «من که خودم برای دیدن دوباره شهاب و ترانه رفتم سینما. شهرزاد که نبود تابستون رفتم ببینم کار جدیدشون چطوریه. می دونم خیلی ها هم برای همین رفتن سینما.»

اصغر فرهادی تنها برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان نیست. او همان سالی که «جدایی نادر از سیمین»‌ اسکار گرفت، برای اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی هم نامزد شده بود. او جایزه بهترین فیلمنامه کن را هم گرفت،‌ همین‌ها کافی است تا به توانایی بالای این کارگردان در فیلمنامه‌نویسی پی ببریم. بسیاری از کاربران خبرآنلاین هم فیلمنامه «فروشنده»‌ را دلیل فروش بالای فیلم دانسته‌اند.

کاربری در این باره نوشت: « از نظر من سناریوی این فیلم بسیار عالی بود. هیچ چیزی در آن اضافه و کم نبود. کوچکترین جزییات جای دیگری در فیلم کاربرد داشت.» کاربر دیگری نوشت:‌ « بسیار زیبا و خوش ساخت بود، واقعا فیلمنامه های فرهادی تاثیرگذار و تکان‌دهنده هستند.»

البته برخی از کاربران هم رکوردشکنی «فروشنده» را ناشی از تورم و افزایش قیمت بلیت سینما دانسته‌اند. یک کاربر در این باره نوشت:‌ « قیمت نجومی بلیت‌ها و افزایش سینماهای پرزرق و برق.»

با اینکه فیلم تازه فرهادی در تلویزیون، ماهواره و یا بیلبوردهای سطح شهر تبلیغ نداشت اما برخی کاربران تبلیغ مناسب را یکی از دلایل فروش بالای فیلم عنوان کرده‌اند. برای نمونه یکی از کاربران نوشت:‌ « تبلیغ مناسب، گران‌بودن قیمت بلیت.»

برخی کاربران هم حمله برخی برنامه‌ها و اشخاص به فیلم را دلیل محبوب شدن آن نزد مردم می‌دانند. برای نمونه کاربری در این باره نوشت:‌ « البته معتقدم ضدیت برنامه هفت به هر حال به نفع فیلم شد. وقتی تریبون رسمی مخالفت جدی دارد به نوعی باعث مظلومیت فیلم شد. والبته فیلم مظلوم وخیلی خوبی بود.»

کاربر دیگری در این باره نوشت: « وجدانا وقتی می گی بدون تبلیغ تلویزیونی برنامه هفت رو در نظر نمی گیری؟ همین که اسم این فیلم تو اون برنامه اومد رونق گرفت.»

در هر صورت اکران «فروشنده»‌ ۲۶ آبان در ایران به پایان می‌رسد. این فیلم نماینده سینمای ایران هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار است و پس از این باید به انتظار نتایج اکران آن در کشورهای خارجی بنشینیم. 
برچسب ها: هنر ، فیلم ، فروشنده
نام:
ایمیل:
* نظر: