bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۴
امروز و فردا هم در وین حضور دارند
در این میان البته تیم ایرانی با هوشیاری تاکید می‌کند که وین را ترک نخواهد کرد. روز گذشته و پس از دیدار مجدد ظریف و کری در هتل کوبورگ وی به تراس هتل آمد تا به چند سوال خبرنگاران پاسخ دهد.
بامدادجنوب: مذاکرات در وقت اضافه باز هم تمدید شد، مساله‌ای که انتظار آن از همان ابتدا هم می‌رفت. بر اساس اطلاعات موجود، بعد از ظهر روز چهارشنبه همه چیز به‌پایان خود رسیده بود و فقط مانده بود تصمیم سیاسی طرف‌های غربی برای امضای توافق، اما آنچه چهارشنبه‌شب روی داد عملاً همه چیز را تغییر داد. 

جان کری کنفرانسی ویدئویی را با باراک اوباما و شورای امنیت ملی آمریکا تشکیل داد، همه چیز تقریباً از همین‌جا خراب شد، آنچه از متن از این نشست ویدئویی منتشر شده است نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در لحظات آخر زیر میز زده‌ و درخواست‌های نامتعارفی داشته‌اند، درخواست‌هایی که در توئیت پنج‌شنبه شب محمدجواد ظریف خود را نشان داد و او حتی شامگاه همین روز و پس از شرکت در مراسم شب‌های قدر بر زیاده‌خواهی غرب در این حوزه تاکید کرد.

اختلاف دیدگاه‌ها اما پس از حضور ناگهانی وزیر امورخارجه آمریکا در مقابل خبرنگاران در هتل محل مذاکرات، حتی پیچیده‌تر هم شد. جان کری در سخنان دو دقیقه‌ای خود با زبان تهدید اعلام کرد مذاکرات دشوارتر شده است و به‌صورت ضمنی بر این مساله اشاره کرد که آنچه در حال روی دادن است، شامل درخواست‌‌های جدیدی است. این اظهارنظر حتی خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات را هم شوکه کرد، چرا که همه آنها به این نتیجه رسیده بودند که مذاکرات نفس‌های آخر خود را می‌کشد و تا بامداد جمعه یا صبح امروز، توافقی حاصل می‌شود.

این مواضع البته باعث نشد تا طرف ایرانی قافیه را ببازد، تیم مذاکره‌کننده ایرانی که گفته می‌شود از اختیارات تام برخوردار است، همچنان بر خطوط قرمز خود پافشاری می‌کند، خطوطی که در قالب سیاست‌های کلی نظام تعریف شده است. با توجه به اطلاعات موجود، مساله اصلی مورد اختلاف تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. غربی‌ها چندان میل و رغبی به برداشتن این تحریم‌ها ندارند و به‌نوعی دلبستگی روانی به آن پیدا کرده‌اند. طرف ایرانی بر این مساله تاکید می‌کند که باید همه تحریم‌های اعمال شده برداشته شود و این شامل موضوع تسلیحاتی نیز می‌شود.

به‌گفته کارشناسان این حوزه، آمریکایی‌ها علاوه بر اینکه دوست ندارند تحریم‌های تسلیحاتی ایران به‌لحاظ توان دفاعی ایران برداشته شود، بر آن هستند تا ساختار تحریم‌ها را در قالب یک چارچوب تعریف شده حفظ کنند. چرا که در قطعنامه‌های شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران گنجانده شده است و عدم حذف آنها به‌نوعی همچنان ماهیت تحریم‌ها را حفظ می‌کند. از سوی دیگر، کاخ سفید در صدد آن است که به‌لحاظ روانی متحدان خود چون رژیم صهیونیستی و رژیم آل‌سعود را از بابت برخی مسایل مطمئن کند و این می‌تواند پیامی برای آنها باشد که هیچ تحریمی را بی‌جهت برنخواهند داشت و بازی تا ثانیه‌های آخر ادامه پیدا می‌کند.

در این میان البته تیم ایرانی با هوشیاری تاکید می‌کند که وین را ترک نخواهد کرد. روز گذشته و پس از دیدار مجدد ظریف و کری در هتل کوبورگ وی به تراس هتل آمد تا به چند سوال خبرنگاران پاسخ دهد. او تاکید کرد که فعلا توافقی در کار نیست و باید تا یکشنبه صبر کرد. ظریف در حالی روز گذشته دیپلماسی بالکن را چند بار تکرار کرد که مذاکراتش با همتای آمریکایی‌اش را مثبت ارزیابی کرد. با این وجود گفته می‌شود گروه 1+5 میان خود اختلافات جدی دارند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: