bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
برجام توافقی چند جانبه است و همه طرف‌ها باید از آن حمایت کنند. من فکر نمی‌کنم که اروپایی‌ها به امریکا اجازه دهند که برجام را پاره کند.
 رئیس سابق سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که در همایشی در لندن با موضوع «جلوگیری از فجایع هسته‌ای» سخنرانی می‌کرد، با قطعی خواندن پیام اتحادیه اروپا، تاکید کرد: برجام توافقی چند جانبه است و همه طرف‌ها باید از آن حمایت کنند. من فکر نمی‌کنم که اروپایی‌ها به امریکا اجازه دهند که برجام را پاره کند.
هانس بلیکس در این سخنرانی گفت: در صورت پاره شدن برجام از سوی امریکا فاجعه بزرگی برای جهان رخ خواهد داد .

با این حال وی هشدار داد که دونالد ترامپ بعید است به توصیه‌هایی که از سوی دولت بریتانیا در خصوص برجام و فوائد آن می‌شود، گوش دهد.
بلیکس در ادامه در ارتباط با اظهارات اخیر ترزا می درباره ظرفیت خنثی شدن خطرات دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای با برجام افزود: بسیاری از بریتانیایی‌ها دوست دارند فکر کنند، می‌شود ترامپ را متوجه این توصیه‌ها کرد ولی او نمی‌تواند افراد ذی‌نفوذی را که با او حرف می‌زنند، ببیند و به آنها توجه کند.
وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم ترامپ شخصیتی بین‌المللی نیست و نمی‌توان کسی را که ممکن است در حرف زدن با او موثر باشد، معلوم کرد .
گفتنی است نخست وزیر بریتانیا هفته گذشته در سخنرانی خود بر اهمیت برجام تاکید و اعلام کرد: ما باید این توافق را حفظ کنیم، چراکه در پی این توافق هسته‌ای، دسترسی ایران به سلاح اتمی خنثی شد.

بلیکس معتقد است که نشانه‌های داده شده از سوی اتحادیه اروپا قطعی است. این توافقی چندجانبه است و همه طرف‌ها باید از آن حمایت کنند. من فکر نمی‌کنم که اروپایی‌ها به امریکا اجازه دهند که برجام را پاره کند.
وی ادامه داد. از سوی دیگر امریکایی‌ها باید بدانند که اگر به‌طور یک‌جانبه تصمیم بگیرند و تحریم‌ها را برگردانند، نمی‌توانند بقیه را در کنارشان داشته باشند. این آشفتگی گسترده‌ایی است.
در همین حال ولادیمیر دورکین دبیر برگزاری فروم لوکزامبوگ نیز به «گاردین» گفته ما باید امیدوار باشیم که دولت جدید امریکا توانایی معکوس کردن تمایلات منفی و آغاز بحث‌ها و مذاکرات را داشته باشد و این شامل امنیت هسته‌ای نیز می‌شود. در ده سال گذشته فجایع هسته‌ای تضعیف نشده است در نتیجه این خجالت‌آور است که توافق هسته‌ای را از دست بدهیم و باید امیدوار باشیم که این دیالوگ‌ها ادامه داشته باشد.

برچسب ها: برجام ، اروپا ، توافق
نام:
ایمیل:
* نظر: