bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
رهبر انقلاب صبح روز دوشنبه در دیدار علما، صاحبنظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) و اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی نکات مهم و برجسته‌ای را اعلام کردند که به تبیین هرچه بیشتر سیاست‌های کلی نظام در حوزه روابط خارجی اشاره کردند که به‌نوبه خود بسیار حائز اهمیت است.

شاه بیت این سخنان که در طول چند سال گذشته بارها و بارها توسط ایشان مورد اشاره قرار گرفته است، لزوم هوشیاری و دقت نظر در رابطه با قدرت‌های غربی و شیوه‌های جدید نفوذ آنها است. هر چند بیشتر محور سخنان رهبری مساله «دشمنی» آمریکا بود و مهمترین ابزارهای این دشمنی را «ایجاد اختلاف» و «نفوذ» خواندند، اما مباحث مهم دیگری نیز داشتند که از زبان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران بیان می‌شد و عملاً نقطه پایانی بر بسیاری از خبرها، تحلیل‌ها و ارائه دیدگاه‌ها بود.

تحلیلی که ایشان در حضور سران رسانه‌ای جهان اسلام و برخی از مقامات کشورهای عضو محور مقاومت بیان کردند، نگاه رسمی ایران را می‌رساند که بر اساس آن:

الف) رابطه ایران و آمریکا به آن سادگی بسیاری فکر می‌کنند عادی نخواهد شد. هر چند که رهبری در یکی از سخنان چند ماه پیش خود تاکید کرده بودند که مذاکرات هسته‌ای آزمونی برای واشنگتن است که در صورت قبولی پس از آن می‌توان به محورهای دیگر هم پرداخت. با توجه به این بیانات، به‌نظر می‌رسد که طرف آمریکایی در این آزمون نقطه قبولی نگرفته است و رهبر عالی کشور که از همه ابواب مطلع هستند، این را بهتر از نگارنده درک می‌کنند.

ب) هوشیاری در شکل‌گیری اسلام غربی؛ یکی از محورهای دیگر سخنان ایشان لزوم هوشیاری مسلمانان در برابر فتنه انگلیسی‌ها در ایجاد اختلاف با سنی – شیعی کردن جهان اسلام است. شکل گیری جریان موسوم به شیعه لندنی که مدت‌ها است در محافل فکری جامعه مطرح است در این سخنان بیش از پیش تبیین شد.

ج) حمایت از محور مقاومت؛ تحلیل تاریخی رهبری از جریانات اخیر جهان اسلام به خصوص منطقه و بهره‌برداری غربی‌ها و صهیونیست‌ها از آن برای ضربه‌زدن به محور مقاومت با پیاده کردن آن در سوریه، نشان داد که جمهوری اسلامی ایران به‌شکل قاطع از متحدان منطقه‌ای خود حمایت خواهد کرد. البته تاکید بر این مساله پس از توافق وین نکته مهمی بود که نشان دهنده سیاست‌های کلی نظام در قبال متحدان منطقه‌ای خود است.

د) راه آمریکا بسته است؛ تحلیل ایشان در توافق هسته‌ای، تحلیلی علی‌حده از تحلیل‌های موجود بود. ایشان توافق را مجالی برای اعمال نفوذ آمریکایی‌ها ارزیابی کردند که البته این راه بسته شده است. 

ه) مخالفت با تجزیه کشورهای منطقه؛ رهبری به‌صورت شفاف و صریح تاکید کردند که ایران با هرگونه تلاش برای تجزیه کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه مخالفت خواهد کرد و در مقابل آن می‌ایستد. 

با توجه به این موارد، می‌توان به این جمع‌بندی رسید که سیاست‌های کلی ایران در منطقه پس از توافق هسته‌ای تغییر نکرده است و کاخ سفید نمی‌تواند از مسیر تهران به منویات خود در منطقه برسد. 

برچسب ها: کریم جعفری
نام:
ایمیل:
* نظر: