bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
چهره عروسکی «جناب خان» با استفاده درست و معقولانه از فرهنگ گرم و صمیمی مردم جنوب به پای ثابت خانواده ایرانی تبدیل شده است و استقبال گرم جنوبی‌ها از «جناب خان» نشان از بالندگی فرهنگ مردم جنوب است.
بامداد24:
چهره عروسکی «جناب خان» با استفاده درست و معقولانه از فرهنگ گرم و صمیمی مردم جنوب به پای ثابت خانواده ایرانی تبدیل شده است و استقبال گرم جنوبی‌ها از «جناب خان» نشان از بالندگی فرهنگ مردم جنوب است. شبکه تلویزیونی «نسیم» در بین هزاران شبکه پر‌رنگ و لعاب این روز‌ها با برنامه خندوانه هر شب مخاطبان زیادی را پای گیرنده خود می‌کشاند. «خندوانه» برنامه شاد که به شکل ویژه و برجسته به مقوله شادی و خنده پرداخته و توانسته به نوعی جای خالی این‌گونه برنامه‌های مفرح و آموزنده و جوان‌پسند را در کنار برنامه‌های خبری متنوع صدا وسیما پر کند. رامبد جوان که پیش از این، همگان از او یک هنرپیشه را در ذهن داشتند و در سال‌های اخیر کارهایش رو به پختگی گذاشت و حتی دست به کارگردانی هم زد، این بار جسورانه و متفاوت این جوان خوش‌آتیه پا در عرصه اجرا گذاشته و اجرای برنامه پرانرژی و تازه خندوانه را بر عهده گرفته است.

مجری توانمند و کمیک که با استفاده از عناصر طنز متفاوت و دعوت از چهره‌های مختلف و پرداختن به موضوعات دیده نشده از جمله افغانی‌های مقیم ایران اجازه تکان خوردن را به مخاطب خود نداده و از صفحه جادویی تلویزیون پایان هر شب پس از یک روز خسته‌کننده سعی در شادی بخشیدن به کانون خانواده ایرانی دارد. در این بین اجازه نداده موضوعات جذاب و بکر این برنامه شاد به سرنوشت برخی برنامه‌های طنز سوق داده شود و از روزمرگی نجات داده و مخاطب خود را حفظ و قانع کرده است.

«جناب خان» سفیر فرهنگ و فولکلور جنوب
یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت برنامه خندوانه، بی‌شک شخصیت عروسکی «جناب خان» با گویش شیرین آبادانی است. شخصیتی عروسکی که با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگ جنوبی از جمله گویش گیرا و شیوا، با حلاوت و صمیمتی خاص، گرما‌بخش و پای ثابت و اصلی برنامه خندوانه شده است. «جناب خان» با لهجه آبادانی و بهره‌گیری از موسیقی‌های محلی جنوبی حلاوت و دلنشینی خاصی به خندوانه بخشیده و به‌نوعی این روز‌ها به تنهایی نمایندگی فولکلور جنوبی را در رسانه ملی یدک می‌کشد. محمد بحرانی صداپیشه عروسک بنفش سوخته جنوبی هر چند متولد شیراز است ولی تسلط کامل وی به گویش عامیانه جنوبی‌ها، باور شیرازی بودن او را غیر قابل قبول ساخته است. بحرانی که پیش از این در نقش آقای «همساده» و «ببعی» در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی نیز نقش‌آفرینی کرده با این عروسک‌ها نیز موفق بوده است. محمد بحرانی که همنشینی با بچه‌های آبادانی که با حمله صدام مجبور به ترک دیار آباد خود شده و در استان‌های همجوار سکنی گزیدند، از او یک جنوبی تمام‌عیار ساخته است، خود را مدیون آبادان می‌داند و معتقد است: آبادان شهر بی‌نظیری است، هر چند بعد از جنگ مورد بی‌لطفی قرار گرفته و دیدن محرومیت‌ها و خرابه‌های جنگ آزار‌دهنده است.
بحرانی معتقد است که یکی از کارکردهای اصلی «جناب خان» علاوه بر شناساندن ظرفیت‌های مردم جنوب، توجه بیشتر مسوولان به این شهرهای جنگ‌زده و رساندن پیام شادی به مردم این مناطق است.
رمز پیروزی «جناب خان» گویش آبادانی آن است
رمز موفقیت و ماندگاری «جناب خان» در این مدت کم در قیاس با سایر عروسک‌های کمیک تکه کلام‌های عامیانه و مردمی با گویشی گرم، صمیمی با آهنگ شاد و دلنشین جنوبی است که دیده شدن و جا باز کردن این عبارات در بین مردم نشان از علاقه مردم به این عبارات است. شخصیتی که با داشتن عینک ریبون و تکرار حرف‌های غلو‌آمیز و عباراتی چون «میام براتا» در بین جماعتی که در آپارتمان‌های مکعبی خود از رخوت و تکراری زندگی بودن رنج می‌برند، جا باز کرده و مردم را به تحرک و شادی مثبت وادار کرده است. استقبال گرم مردم جنوب از طنز معقول که در آن نه بوی نفرت و نه بوی تهمت به مشام می‌رسد، نشان از بالندگی و فرهیختگی آنان است. «جناب خان» ثابت کرد، می‌توان از فرصت‌های چون لهجه، گویش، قومیت و رنگ و فرهنگ در راستای همدلی و همزبانی گام برداشت.
با هم بخندیم و به هم نخندیم!!
شعار با هم بخندیم و به هم نخندیم حرف زیبا و منطقی است که شبکه نسیم و صدا وسیما نشان داد که امکان خلق دارد و صدا وسیما توانایی خنداندن همه را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های حساسی چون زبان، فرهنگ، تاریخ و جغرافیا دارد و می‌توان با استفاده عقلانی از این شاخص‌ها و به شکل صحیح و امروزی، مخاطب ایرانی را پای سیمای ملی نشاند. نام محمد بحرانی این روزها با «جناب خان» نقل محافل است. عروسکی که با لهجه جنوبی‌اش توجه همه را به خود جلب کرده است. وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد که رامبد جوان از بین آن همه عروسک جناب خان را با خودش به خندوانه بیاورد، گفت: با هم به این نتیجه رسیدیم. من سال‌هاست که رامبد را می‌شناسم. در واقع ما حرف مشترک با هم زیاد داریم و درباره خیلی چیزها از موسیقی گرفته تا باقی مسائل هم‌نظر و هم‌عقیده‌ایم. در سری اول خندوانه هم رامبد به من گفته بود که اگر ایده‌ای درباره این برنامه دارم، بدهم یا برای کمدی استندآپ بروم اما بعد هر دو به این نتیجه رسیدیم که شاید حضور جناب خان بیشتر جواب بدهد. به همین خاطر بنا شد که تست بدهیم و یک شب جناب خان به خندوانه برود که رفت و ماندگار شد. وی با بیان این‌که در محله‌ای در شیراز بزرگ شده که همه همسایه‌هایش جنوبی بودند، تصریح کرد: همسایه‌های ما جنگ‌زده‌هایی بودند که از شهر و کاشانه خود آواره شده و به شیراز آمده بودند. خیلی از دوستان من آبادانی و خرمشهری، اهوازی و بوشهری هستند. جناب خان مدیون آنهاست. از طرفی من هم به‌شدت این موضوع محرومیت را احساس کرده‌ام. چند سفر به جنوب داشتم و همیشه از دیدن وضعیت مردم و شهرهای جنوب دلم گرفته چون به نظرم می‌آید بعد از جنگ آنها باید در اولویت قرار می‌گرفتند. کسانی که جنگیدند و خانه‌هایشان ویران شد. جدای از امکانات دیگر شهرها، شهرهای جنوب نباید این جور نیمه خرابه باشند. خوشحالم که جنوبی‌ها کمی با جناب خان خوشحال شدند و کلی پیغام به من می‌دهند که دمت گرم حال ما را خوب کردی. این پیغام‌ها خیلی به دل من می‌چسبد. من نه سیاستمدارم نه نماینده مجلس ولی فکر می‌کنم مردم جنوب حقی به گردن همه ایرانی‌ها دارند که هنوز ادا نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: