bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
امسال 2240 هکتار گلخانه در کشور احداث می‌شود؛
امروزه بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که تعداد زیادی از محصولات کشاورزی تولیدشده در کشور با توجه به سطح زیر کشت و میزان آبی که برای این محصولات استفاده می‌شود، صرفه اقتصادی برای کشور ندارد.
سهم بوشهر 100 هکتار!بامدادجنوب- جواد شکریان:
امروزه بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که تعداد زیادی از محصولات کشاورزی تولیدشده در کشور با توجه به سطح زیر کشت و میزان آبی که برای این محصولات استفاده می‌شود، صرفه اقتصادی برای کشور ندارد. کاشت محصولاتی نظیر هندوانه، خربزه، خیار، گوجه، گندم، انواع سبزی‌جات و محصولاتی از این دست که ارزش افزوده بالایی هم برای کشور ایجاد نمی‌کنند، کانون توجه این کارشناسان است. 

اما راهکار چیست؟ پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان در همان هکتار زمین زیر کشت و با مصرف بسیار کمتر آب، محصولات بیشتری با ارزش افزوده بیشتر تولید کرد؛ از طرفی می‌تواند تا حدودی کشور را از وضعیت بی‌آبی فعلی نجات دهد و از طرف دیگر نیاز داخلی کشور به این محصولات را مرتفع کند، ضمن این‌که صادرات این محصولات هم باصرفه خواهد شد.
خوشبختانه در سال‌های اخیر دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی داشته و با وام‌ها و تسهیلات کم‌بهره و تامین درصد بالایی از این تسهیلات به‌صورت بلاعوض، تحولی را در آبیاری قطره‌ای ایجاد کرده است تا جایی که هم‌اکنون بسیاری از کشاورزان آبیاری نوین را به روش‌های سنتی ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر، کشت گلخانه‌ای نیز در سطح وسیعی از اراضی کشور در دستور کار قرار گرفته و با سرعت زیادی در حال رشد است.

در همین زمینه، مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد که امسال با افزایش دو هزار و 240 هکتار سطح زیرکشت گلخانه‌های کشور، دست‌کم 20 درصد به ظرفیت تولیدات گلخانه‌ای اضافه شود. 
سید‌مصطفی سیدپور در خصوص اولویت‌های ابلاغی رئیس‌جمهور در پیوست حکم وزیر جهاد کشاورزی ضمن اعلام این مطلب افزود: تا پایان سال 95 کل سطح زیر کشت گلخانه‌های کشور 11 هزار و 213 هکتار بوده که نزدیک به هزار و 200 هکتار آن مربوط به توسعه در همان سال است. وی کل تولیدات گلخانه‌ای در سال 95 را دو میلیون تن انواع سبزی و صیفی و توت فرنگی و 5/1 میلیارد شاخه گل عنوان کرد.

سیدپور با بیان این‌که توسعه گلخانه‌ها در بخش کشاورزی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون بالغ بر هزار و 220 هکتار متقاضی احداث گلخانه به بانک کشاورزی معرفی شده که از این سطح، 513 هکتار احداث شده است. از این میزان، 66 درصد معادل 337 هکتار به‌صورت خود‌اجرائی و بدون استفاده از تسهیلات و مابقی با استفاده از تسهیلات بانکی بوده است.
در همین زمینه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که در سال جاری وزارت جهاد کشاورزی هشت برنامه را برای استان بوشهر با توجه به قابلیت‌های آن تدوین کرده است، تصریح کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای در بوشهر یکی از مهم‌ترین این طرح‌هاست. 

محمدتقی منوچهری با تاکید بر این‌که در استان بوشهر تا سال 1393، تنها 85 هکتار گلخانه داشتیم، ادامه داد: از سال 93 تاکنون 39 هکتار دیگر به سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان اضافه شده است که از این میزان احداث گلخانه، سالانه 30 هزار تن محصول برداشت می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که در سال جاری و بر اساس برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بوشهر، 100 هکتار دیگر به گلخانه‌های استان اضافه خواهد شد، خاطرنشان کرد: در سال جاری دو اتفاق خوب در حوزه گلخانه در استان رقم خورده است. اول این‌که با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، نرخ سود تسهیلات کشاورزی در استان را که منطقه محروم قلمداد می‌شود به زیر 10 درصد رساندیم. بر این اساس، با استفاده از اعتبارات استانی و استفاده از امتیاز مناطق محروم، نرخ تسهیلات کشاورزی بوشهر از 5/12 به 9 درصد کاهش یافت. 
منوچهری با اشاره به این‌که اتفاق خوب دوم مربوط به ضمانت تسهیلات کشاورزی است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر یکی از عوامل اصلی بازدارنده در راستای افزایش سطح زیر‌کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر، دشواری تهیه وثیقه برای بانک‌ها بوده است. در این زمینه نیز با پیگیری‌های انجام شده، مقرر شد برای دریافت تسهیلات، 50 درصد ارزش سازه گلخانه در رهن بانک قرار گیرد که کمک بزرگی به متقاضیان خواهد بود.

این مقام مسوول با بیان این‌که در حوزه آبیاری تحت فشار تا پایان سال 92، سطح زیر کشت این نوع آبیاری 21 هزار و 368 هکتار بود، افزود: در دولت یازدهم با افزایش شش هزار و 600 هکتار به زمین‌های تحت آبیاری فشار، میزان سطح زیر کشت این نوع آبیاری به مرز 28 هزار هکتار رسید.
وی با اشاره به عزم جدی دولت برای افزایش سطح زیرکشت گلخانه و آبیاری قطره‌ای در کشور تصریح کرد: بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی، در سال جاری افزایش سه هزار و 450 هکتاری آبیاری قطره‌ای برای بوشهر در نظر گرفته شده است، با این حال امیدواریم که در سال 96 شش هزار هکتار به این میزان افزوده شود. 
گفتنی است با استفاده از آبیاری قطره‌ای، عملکرد زمین‌های کشاورزی در واحد سطح، از 35 درصد در آبیاری سنتی به 90 درصد در آبیاری تحت فشار افزایش خواهد یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر: