bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴
اعتماد دوباره وزارت نفت به صدرا؛
این شرکت در سال 88 براي دومين‌بار روي ميز معامله قرار گرفت و اين بار طرف قرارداد، قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا بود. اين شرکت، با خريد 18/51 درصد از سهام صدرا به ارزش 76 ميليارد تومان سکان آن را در دست گرفت.
بامداد24/عبدلله محمد‌علی‌پور:

شرکت صدرا صنعتی دریایی ایران (صدرا) شش سال است که با مدیریت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا کار می‌کند. این شرکت در سال 88 براي دومين‌بار روي ميز معامله قرار گرفت و اين بار طرف قرارداد، قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا بود. اين شرکت، با خريد 18/51 درصد از سهام صدرا به ارزش 76 ميليارد تومان سکان آن را در دست گرفت. 

مالک جديد، خيلي زود کار خود را شروع کرد و صدرا که تا پيش از اين به‌‌دليل بدهي‌هاي سنگين و معوقات بالاي بانکي در فهرست سياه وزارت نفت قرار داشت، توانست با کمک مديران جديدش پاي ميز قرارداد عمليات اجرائي در پارس جنوبي بنشيند. در اين دوران، ساخت فاز دوم سکوهاي فاز 17 و 18 به صدرا واگذار شد. يک سال بعد، فازهاي 13، 14، 19، 22، 23 و 24 در اختيار اين شرکت قرار گرفت و طي کنسرسيومي با شرکت‌هاي داخلي، عمليات 21 ميليارد دلاري اجراي اين فازها به صدرا رسيد. 

در حالي که بسياري از سهامداران دل در گرو پروژه‌هاي جديد صدرا بسته بودند، وقوع برخي حوادث روياي آنها را به کابوس بدل کرد. حادثه جرثقيل اج‌ال 5000 و غرق شدن جكت فاز 13 پارس جنوبي در خليج فارس باعث شد تا صدرا دوباره در سراشيبي سقوط قرار گيرد. علاوه بر اين، افزايش شديد قيمت دلار موجب شد تا اين شرکت در قراردادهاي خود دچار زيان سنگيني شود، به‌طوري که به گفته برخي از مسوولان، اين زيان‌ تقريبا شش برابر سرمايه اوليه شرکت بود.
صدرا که روزگاري با پنج هزار نيروي کار، سرآمد اشتغال‌زايي در استان بوشهر بود، حالا به روزي افتاده است که با احتساب نيروهاي شرکت‌هاي پيمانکار، در مجموع حدود هزار و 500 نفر نيرو دارد که بدون‌شک با تعطيلي بخش زيادي از پروژه‌هاي در دست ساخت شرکت ارتباط مستقيم دارد. تعديل نيروي صورت گرفته در صدرا به‌گونه‌اي است که بعضي از شرکت‌هاي پيمانکار، نيروي کاري خود را از 400 نفر به 48 نفر کاهش داده‌اند. 

با این‌حال، به نظر می‌رسد روزهای سخت صدرا رو به پایان است و اعتماد دولت به این شرکت و حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان سهامدار عمده و اصلی این شرکت، روزهای خوشی را برای این شرکت به‌دنبال خواهد داشت. روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دیداری که از این شرکت داشت، از عزم جدی وزارت نفت برای کمک به رونق دوباره صدرا خبر داد. 
معاون وزیر نفت ظهر چهارشنبه در بازدید از روند ساخت سکوهای پارس جنوبی در شرکت صدرای بوشهر با اشاره به نقش مهم این شرکت در طرح‌های توسعه خلیج فارس و ساخت سازه‌های دریایی پروژه‌های وزارت نفت گفت: تلاش‌های بسیار زیادی به‌منظور توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی صورت گرفته است و اکنون تکمیل فازهای پارس جنوبی یکی از اولویت‌های وزارت نفت محسوب می‌شود.

رکن‌الدین جوادی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، سال گذشته بیش از صد میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور اضافه شد و امسال نیز تلاش برای تکمیل دیگر فازهای پارس جنوبی در حال انجام است.
معاون وزیر نفت با اشاره به ساخت سکوی فازهای ۱۳، 17، ۱۸ و‌ ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در شرکت صنعتی دریایی صدرای بوشهر ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد تاخیر زیادی در ساخت این سکوها بودیم اما روند ساخت این سکوها حالا فعال شده است و امیدواریم با تلاش بیشتر شاهد تکمیل این سکوها در زمان مقرر باشیم.
البته وی از روند فعالیت‌های شرکت صدرا در سال‌های گذشته ناراضی بود و این نارضایتی را در چند جای صحبت‌های خود مطرح کرد. جوادی کیفیت پایین و قیمت‌های بالای سکوهای ساخته شده در صدرا را مورد انتقاد قرار داد اما گفته است شرکت ملی نفت ایران آماده همکاری گسترده برای تکمیل سکوهای در حال ساخت در شرکت صدرا است. به گفته جوادی، خیلی از هزینه‌های اضافی شرکت صدرا ریشه در طولانی بودن این پروژه دارد که باید در تکمیل سکوهای فازهای پارس جنوبی تسریع شود.

معاون وزیر نفت با بیان این‌که بخشی از این سکوها امسال و بخشی دیگر در سال آینده تکمیل می‌شود، افزود: وزارت نفت دو برابر هزینه‌های ساخت سکوهای پارس جنوبی به شرکت صدرا پرداخت کرده است با این‌حال کیفیت ساخت هنوز به وضع مطلوب نرسیده و ما در وزارت نفت خواستار افزایش کیفیت کار شرکت صدرای بوشهر برای ساخت سکوهای پارس جنوبی هستیم.
جوادی در این دیدار که جمعی از کارشناسان و مدیران شرکت صدرا و برخی از مدیران استان وی را همراهی می‌کردند، به برخی از مشکلات این شرکت اشاره کرد و از مسوولان استان خواست تا همکاری لازم را با این شرکت داشته باشند.

گفته می‌شود یکی از عمده‌ترین مشکلات شرکت صدرا باقی ماندن مواد اولیه و قطعات مورد نیاز فرایند تولید آنها در گمرک است که معاون وزیر نفت از استاندار و مسوولان گمرک خواسته است تا اجازه ترخیص آنها را صادر کنند.
شرکت صدرا بزرگ‌ترین شرکت صنعتی دریایی ایران است که در سال‌های گذشته به‌دلیل مشکلات مدیریتی تقریبا نیمه تعطیل مانده و بسیاری از نیروهای این شرکت بیکار شده‌اند. حتی به‌دلیل همین مشکلات، سهام این شرکت نیز از بورس تهران خارج شده است.  
مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان این‌که صدرا یک ظرفیت بزرگ ملی است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، شرکت صدرای بوشهر در طرح‌های توسعه خلیج فارس و سازه‌های دریایی مشارکت می‌کند، گفته است که عزم شرکت ملی نفت و وزارت نفت برای برطرف کردن مشکلات این شرکت جدی است.
جوادی با بیان این‌که وزارت نفت حمایت‌های مالی بیشتری برای حل مشکلات صدرا خواهد داشت، تصریح کرد: مشکلات صدرا در بخش‌های مختلف است که شرکت نفت مشارکت‌های لازم را درحل این مشکلات انجام می‌دهد با این‌حال، قرارگاه خاتم‌الانبیا هم باید راهکارهایی برای حل مشکلات‌ شرکت صدرا اتخاذ کند.
جوادی عصر روز گذشته نیز به جزیره خارگ رفت تا مهمان شرکت ملی پایانه‌های نفتی باشد و احتمالا درباره توسعه اسکله صادراتی این جزیره فکری بکند. همچنین معاون وزیر نفت امروز به منطقه نفتی بهرگان می‌رود و از مخازن ذخیره نفت در این ناحیه نفت‌خیرز استان بازدید خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: