bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
باز هم آزمون استخدامی؛
استخدام در آموزش و پرورش یکی از دریچه‌های امید قشر بیکار جامعه به ویژه برای بانوان است، چراک به زعم بسیاری معلمی بهترین و امن‌ترین شغل برای بانوان است. در این بین با دو دسته از امیدواران و ناامیدان از آزمون‌های استخدامی روبه‌رو هستیم.
بامداد جنوب- هدی خرم‌آیادی:
استخدام در آموزش و پرورش یکی از دریچه‌های امید قشر بیکار جامعه به ویژه برای بانوان است، چراک به زعم بسیاری معلمی بهترین و امن‌ترین شغل برای بانوان است. در این بین با دو دسته از امیدواران و ناامیدان از آزمون‌های استخدامی روبه‌رو هستیم. آنهایی که امیدوار هستند می‌گویند تیری در تاریکی است یا قبول می‌شویم یا قبول نمی‌شویم اما آن دسته که پس از فراز و نشیب‌های بسیار برای اشتغال، از آزمون‌های استخدامی نیز ناامیدند و بر این گمانند که دولت بیش از آن‌که در اندیشه استخدامی باشد، به فکر درآمدزایی از راه برگزاری آزمون‌های استخدامی است؛ آزمون‌هایی که هزینه‌های ثبت نامی‌شان کم نیست. 

این نگاه‌های مثبت و منفی به آزمون‌های استخدامی در حالی است که روز گذشته معاون پژوهش برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر از سهمیه 341 نفری استان برای جذب معلم خبر داد.
ناصر غلامی با بیان این‌که این تعداد در مقایسه با سایر استان‌ها و نسبت به جمعیت دانش‌آموزی استان مناسب است، تصریح کرد: سال گذشته از هشت هزار مجوز استخدام در وزارت آموزش و پرورش، استان بوشهر 295 سهمیه داشت که به علت نبود متقاضی واجد شرایط نتوانستیم 106 سهمیه را جذب کنیم.

به گفته وی، با رایزنی صورت گرفته مقرر شد سهمیه جذب نشده سال گذشته به سهمیه امسال استان اضافه شود. زمان دقیق ثبت نام و برگزاری آزمون اعلام خواهد شد.
معاون پژوهش برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به این‌که در چهار سال آینده به علت بازنشستگی تعداد زیادی از فرهنگیان، کمبود نیروی انسانی بیشتر می‌شود، گفت: برای جبران این کمبود نیرو با پیگیری‌های صورت گرفته، در دو سال اخیر سهمیه استخدام 716 نفر را به صورت آزاد و900 نفر را از طریق دانشگاه فرهنگیان گرفته‌ایم.
آزمون استخدامی سال گذشته در حالی برگزار شد که با کاستی‌هایی همراه بود و انتظار می‌رود این کاستی‌ها در آزمون پیش رو برطرف شود. یکی از این کاستی‌ها، نگهداشتن داوطلبان پشت درهای ورودی آزمون آن هم در هوای گرم و طاقت‌فرسای بوشهر بود. در برخی حوزه‌ها نظارت مراقبان آن‌چنان که باید و شاید مطلوب نبود و امکان گفت‌وگوی داوطلبان با هم فراهم بود که این امر بر هم خوردن تمرکز و نارضایتی دیگر داوطلبان را موجب می‌شد.

 استاندارد بودن سوالات آزمون سال گذشته یکی دیگر از مشکلات مطرح شده از سوی داوطلبان بود. این نارضایتی‌ها فقط محدود به روز آزمون و نحوه برگزاری آن نمی‌شد بلکه طبق مفاد دفترچه منتشر شده، داوطلبان می‎‌بایست پس از گذراندن دوره‌های تکمیلی جذب می‌شدند که به دنبال تاخیر در این روند، جمعی از داوطلبان نامه‌ای اعتراضی به وزیر آموزش و پرورش نوشتند و خواستار پاسخگویی به مطالبات بحقشان شدند. در این بین، کارنامه‌ها نیز حکایتی دیگر از تعجب داوطلبان را به همراه داشت. پایین کارنامه یکی از داوطلبان قید شده بود: «شما به علت نداشتن سهمیه‌های ایثارگری در اولویت معرفی برای مصاحبه نیستید»، در صورتی که داوطلب مورد نظر حد نصاب لازم را کسب کرده بود. با وجود این، از این‌که هنوز هم آزمون‌های استخدامی برگزار می‌شود و دولت با وجود وضعیت اقتصادی نابسامان و مشکلات فراوان در پرداخت معلم‌ها هنوز هم سعی بر جذب معلم و جبران کمبود معلمان در مدارس را دارد، جای شکرش باقی است. امید که آن بخش از مشکلات و کاستی‌ها که بر عهده متولیان برگزاری آزمون در استان بوشهر است، بازنگری و برطرف شود تا شاهد خروجی بهتری باشیم. 

لازم است پیش از ثبت نام اطلاعیه یا فراخوانی در خصوص شرایط مناطق مختلف استان به اطلاع عموم برسد تا داوطلبان با آگاهی بیشتری نسبت به انتخاب اولویت‌های خود اقدام کنند. برخی از داوطلبان دوره‌های قبل، پس از پذیرفته شدن از انتخاب خود ابراز پشیمانی و بی‌اطلاعی کردند. برای مثال داوطلبی محل استخدام خود را جزیره خارگ انتخاب کرده بود و پس از پذیرش و رفت و آمدهای سخت به خارگ، هر چند از این انتخاب ابراز نارضایتی می‌کرد اما شرایط انتقالی از یک طرف و پابرجا بودن کمبود معلمان در خارگ نیز از طرف دیگر، مانعی است بر سر راه داوطلبان که نیازمند دقت و تامل بیشتری است. 
حال باید منتظر ماند تا زمان و شرایط ثبت نام آزمون اعلام شود و دید که در آزمون استخدامی جدید چه تغییراتی به منظور بهبود شرایط داوطلبان صورت می‌گیرد و آیا مشکلات آزمون‌های قبل در آن لحاظ شده است یا خیر؟

نام:
ایمیل:
* نظر: