bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
با آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری؛
امروز آغاز هفته منابع طبیعی و درختکاری است. از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته، تشویق مردم به کاشتن نهال است. این روز در چندین کشور گرامی داشته می‌شود. ایده اولیه روز درختکاری از طرف جولیوس استرلینگ مورتون از ایالت نبراسکا امریکا در 10 آوریل سال 1873 پایه‌گذاری شد.
تو قامت بلند تمنایی ای درختبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
«تو قامت بلند تمنایی ای درخت/همواره خفته است در آغوشت آسمان/بالایی ای درخت/دستت پر از ستاره/و جانت پر از بهار/زیبایی‌ای درخت/وقتی که بادها/در برگ‌های درهم تو لانه می‌کنند...». امروز آغاز هفته منابع طبیعی و درختکاری است. از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته، تشویق مردم به کاشتن نهال است. این روز در چندین کشور گرامی داشته می‌شود. ایده اولیه روز درختکاری از طرف جولیوس استرلینگ مورتون از ایالت نبراسکا امریکا در 10 آوریل سال 1873 پایه‌گذاری شد.

هفته منابع طبیعی و درختکاری در ایران هر ساله در حالی سپری می‌شود که کمتر از مساله قطع بی‌رویه درختان و کاشت چه نوع نهالی بحث می‌شود و عمده فعالیت‌ها به نهال‌کاری خلاصه می‌شود. در صورتی که آموزش کاشت نهال، نوع نهال، بیماری‌های درختان و مسائل این‌چنینی از جمله مباحث و موضوعات حساس و مهمی است که با توجه به پدیده تغییر اقلیم و آسیب‌های محیط زیستی که امروزه با آن روبه‌رو هستیم، اهمیت مضاعفی دارد. پررنگ کردن نقش مسوولیت‌پذیری شهروندان و دعوت از آنها برای مشارکت از جمله اقدامات فرهنگی است که بخش زیادی از تبلیغات آن بر عهده فضای مجازی است. 
منابع طبیعی استان و شهرستان طی این هفته برنامه‌های متنوعی دارد که امروز (سه‌شنبه) با حضور مسوولان استانی در دانشگاه امام خمینی نهال‌کاری انجام می‌شود. سازمان‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد در این هفته برنامه‌های گوناگونی دارند. موسسه چکاوک خلیج فارس یکی از سمن‌های فعال حوزه محیط زیست با محوریت پرنده‌نگری است که در آستانه نوروز، با فراخوان «#هر-بوشهری-یک-نهال-حرا» از علاقه‌مندان به طبیعت دعوت به عمل آورده‌اند که با دریافت نهال از موسسه چکاوک، نخست نهال‌ها را برای سفره هفت‌سین استفاده کنند و سپس در 13 فروردین‌ماه نهال‌ها را بکارند. 

روزشمار هفته منابع طبیعی شهرستان بوشهر، سه‌شنبه 15 اسفندماه با شعار روز ملی درختکاری، برنامه برگزاری مراسم روز ملی درختکاری، کاشت نهال و توزیع نهال در دانشکده امام خامنه‌ای، 16 اسفند منابع طبیعی، رسانه، فرهنگ‌سازی و مسوولیت اجتماعی، برگزاری مسابقه نقاشی کودکان با موضوع منابع طبیعی، گفت‌وگوی رسانه‌ای رئیس اداره و توزیع نهال در محل نهالستان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوشهر، 17 اسفند با شعار منابع طبیعی، حفاظت و قانون با جلسه آموزشی و توجیه مواد قانونی جهت ماموران حفاظتی، بازدید دانش‌آموزان از نهالستان منابع طبیعی و توزیع نهال در محل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوشهر، 18 اسفند با شعار منابع طبیعی، آموزه‌های دینی، خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد، حضور در نماز جمعه و توزیع نهال میان نمازگزاران در ستاد اقامه نماز بوشهر، 19 اسفند با شعار منابع طبیعی، مشارکت مردم، بسیج سازندگی و همیاران طبیعت و با برنامه کاشت نهال در مدارس شهر بوشهر با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و توزیع نهال در مدارس شهر بوشهر، 20 اسفند با شعار منابع طبیعی، سلامت اداری، آموزش و پژوهش با برگزاری جلسه آموزشی سلامت اداری و تکریم ارباب رجوع، توزیع نهال، برگزاری همایش آموزشی ترسیب کربن در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوشهر، دانشکده امام خامنه‌ای، 21 اسفند با شعار مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، مشارکت مردم و اقتصاد مقاومتی با برنامه کاشت نهال در پارک جنگلی چاهکوتاه با مشارکت دهیاری و شورای روستا، کاشت نهال در گلزار شهدای کره‌بند، توزیع نهال و پاکسازی پارک جنگلی چاهکوتاه در محل پارک جنگلی چاهکوتاه از جمله این برنامه‌هاست. 

تشویق مردم به نهال‌کاری از یک طرف و حضور مسوولان برای شرکت در چنین برنامه‌هایی انگیزه مضاعفی برای توسعه فضای سبز و جنگل‌هایی خواهد بود که فواید آنها به خود انسان‌ها برمی‌گردد و به عبارتی توسعه آنها، تداوم حیات سالم بشر را موجب می‌شود. درختانی که برای حیوانات و انسان‌ها حکم اکسیژن را دارند و قطعا با قطع و نابودی‌شان، راه نفس موجودات مسدود می‌شود و این بن‌بست به سراشیبی سقوط مینجامد؛ سراشیبی که با دست‌های خودمان رقم زدیم و باور نکردیم که زندگی را از فرزندانمان بدین‌سان بی‌رحمانه گرفتیم. 

یکی از راهکارهای تداوم نهال‌کاری در سراسر کشور، پیگیری برنامه‌های هفته منابع طبیعی و درختکاری بر اساس برنامه‌ریزی و مشارکت و همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد فعال است. باور کنیم کودکانی که امروز نهال می‌کارند، در بزرگسالی هم به آن آسیب نمی‌زنند. محال است کودک امروز پرنده‌ای را لمس کرده و دوست بدارد و آشیانه این پرنده را (درخت را) ویران کند. برای داشتن فردایی آباد با سرزمینی سبز، از همین امروز در اندیشه بهتر بودن باشیم. بهتر بودن قطعا عبور از رویاها و محقق کردن شعارهاست. بیایید از خودمان شروع کنیم. #هر-بوشهری_ یک_نهال-حرا ... .

نام:
ایمیل:
* نظر: