bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۴
نتیجه رقابت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی:
روابطی که با حضور سران سیاسی و اقتصادی کشورها همراه بوده و به رقابتی پنهان بین این کشورها برای به‌دست آوردن بیشترین منافع اقتصادی تبدیل شده است.اما...
بامداد24/عبدلله مجمدعلی‌پور: سیاست خارجی دولت یازدهم این روزها مناسبات سرد ایران را با کشورهای صاحب تکنولوژی و توسعه یافته به بهار دیدارهای اقتصادی خارجی‌های تحریم‌کننده کشور تبدیل کرده است. روابطی که با حضور سران سیاسی و اقتصادی کشورها همراه بوده و به رقابتی پنهان بین این کشورها برای به‌دست آوردن بیشترین منافع اقتصادی تبدیل شده است.

اما دولت با هوشمندی اعلام کرده است که اجازه بهره‌کشی از منابع داخلی و سودجویی از بازار 80 میلیونی کشور را به هیچ شرکتی نخواهد داد و برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها مقررات ویژه‌ای را در نظر گرفته است. از جمله این ضوابط، اولویت دادن به سرمایه‌گذاری مشترک و تشویق خارجی‌ها به تولید محصولات با‌کیفیت و با مقصد صادراتی است. در واقع حسن روحانی و وزرای اقتصادی‌اش می‌خواهند از الگویی برای توسعه صنعتی کشور بهره بگیرند که دهه‌ها پیش در کشورهایی مانند مالزی، سنگاپور و کره‌جنوبی به‌کار رفت.

با این‌حال، الگوی ایران با نمونه‌های خارجی‌اش تفاوت‌های بسیاری دارد، از جمله این‌که به‌دلیل بزرگی بیش از حد دولت در اقتصاد، بخش خصوصی قدرتمندی در ایران وجود ندارد که بتواند با طرف‌های خارجی رایزنی کند و قراردادهای همکاری منعقد کند. در کنار این موضوع، مشکلات ساختاری و قانونی موجود در کشور نیز مزید بر علت شده و ورود تکنولوژی و سرمایه خارجی را با دشواری بیشتری همراه خواهد کرد.

به همین دلیل هم رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت هفته گذشته به نقش مهم استانداران و مسوولیت مدیران استانی برای رایزنی و جذب سرمایه‌گذاران تاکید کرد. موضوعی که در همان روزها در صفحه اقتصاد و ستون سرمقاله بامداد جنوب مورد توجه قرار گرفته و گزارش‌هایی در این زمینه نوشته شده بود.

 اما روز گذشته خبری در خبرگزاری‌های کشور مبنی بر آغاز سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در استان هم‌مرز و جنوبی بوشهر منتشر شد که بر اساس آن، بزرگ‌ترین مرکز تولید بچه‌‌ماهی‌های دریایی در خاورمیانه با مشارکت سرمایه‌گذارانی از فرانسه در جزیره قشم افتتاح شده است.
این سرمایه‌گذاری در حالی انجام می‌شود که پس از توافق هسته‌ای هیچ‌ نوع سرمایه‌گذاری خارجی در استان بوشهر تاکنون انجام نشده است. از این‌رو می‌توان گفت که نتیجه رقابت بین استان‌های هم سطح و دارای پتانسیل‌های تقریبا یکسان، تاکنون یک به صفر به نفع هرمزگان تمام شده است.

رئیس سازمان شیلات روز گذشته از افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تولید بچه‌ماهی دریایی خاورمیانه در جزیره قشم با مشارکت یک شرکت فرانسوی خبر داد و گفت: از این طریق سالانه بیش از 10 میلیون عدد بچه‌ماهی تولید می‌شود.

حسن صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، گفته است که پس از مطالعات اولیه انجام شده در سال 1381 برای ظرفیت‌سنجی تولید ماهی در قفس در دریای شمال و جنوب کشور برای حل محدودیت‌های انجام این طرح که بزرگ‌ترین آن تولید نشدن بچه‌ماهی در حد مناسب و با استانداردهای جهانی بوده، تصمیم گرفتیم تا با دعوت از سرمایه‌گذاران در سال 1391 تولید بچه‌ماهی در استان هرمزگان را به‌دلیل داشتن بالاترین مرز آبی دریایی و بالاترین پتانسیل تولید در یک استان، از طریق یک سرمایه‌گذار ایرانی با مشارکت شرکت فرانسوی آغاز کنیم.

البته ایشان معلوم نکرده‌اند که منظورشان از بزرگ‌ترین مرز آبی و داشتن بالاترین پتانسیل در یک استان چیست؟ تا آنجا که اطلاعات جغرافیایی نگارنده قد می‌دهد، بیشترین مرز آبی با خلیج فارس در استان بوشهر وجود دارد. با این‌حال، در مورد معیار دوم به‌دلیل ابهامب که وجود دارد، نمی‌توان اظهار نظری کرد.

وی افزود: فاز اول این پروژه تولید 10 میلیون عدد بچه‌ماهی دریایی با وزن پنج گرم در سال بود که پس از هزینه‌کرد بیش از 40 میلیارد ریال در پنجم تیرماه سال گذشته راه‌اندازی شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هم‌اکنون تولید بچه ماهی آغاز شده و این طرح یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز تولید بچه‌ماهی دریایی در ایران و خاورمیانه است که در صورت توسعه فازهای بعدی می‌توان ظرفیت تولید آن را به 40 میلیون بچه ماهی دریایی در سال افزایش داد.

صالحی با بیان این‌که در این طرح از سیستم مداربسته استفاده شده و با کمترین میزان مصرف آب و بدون آلودگی با توجه به استفاده از سیستم تصفیه تاکنون 750 هزار عدد بچه‌ماهی به‌صورت محدود جهت بررسی بازار و تست سیستم، تولید شده است، تصریح کرد: در حالی که مشکل تولید بچه ماهی در کشور با راه‌اندازی این مرکز تا حدودی برطرف خواهد شد، بچه ماهی باکیفیت و استاندارد جهانی تحویل مراکز پرورشی می‌شود و در حال حاضر وزن آنها به‌صورت میانگین به 10 گرم رسیده است ولی مشتری برای آنها وجود ندارد.

لازم به ذکر است که برای راه‌اندازی این طرح از هیچ تسهیلات و وام بانکی استفاده نشده و به تمامی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مردم انجام شده است. همچنین در این طرح برای جلوگیری از استفاده بیش از حد از منابع آب دریا و جلوگیری از بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی از سیستم‌های تصفیه آب خروجی استفاده شده است که تنها پنج درصد به آب تازه دریا از روزانه نیاز دارد.
ناگفته نماند که بر اساس بررسی‌های بامداد جنوب، طرح سرمایه‌گذاری فوق پیش از انجام توافقنامه هسته‌ای آغاز شده است اما آنچه که در اینجا اهمیت دارد، سبقت استان هرمزگان در استفاده از ظرفیت‌های حوزه شیلات و آبزیان است، چراکه در یکی دو ماه گذشته نیز این استان برای اولین بار طرح پرورش ماهی در قفس در سواحل خلیج فارس را با موفقیت اجرا کرد و پس از اجرای یک طرح پایلوت، حالا این استان به‌عنوان قطب پرورش ماهی در قفس جنوب کشور شناخته می‌شود.
این در حالی است 

نام:
ایمیل:
* نظر: