bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۷
استانی که هیچ امکاناتی ندارد؛
پنج روز از مفقود شدن جوان اهرمی می‌گذرد و هنوز خبری از او نیست. خانواده‌اش دل‌نگران و بالگردها همچنان در جست‌وجو... . در گرم‌ترین روزهایی که اهرم به چشم خود دیده، جوانی در کوه‌های بیرمی گرفتار شده و پس از پنج روز جست‌وجو، تلاش‌ها برای یافتن او نتیجه‌ای نداشته است. به راستی یافتن یک جوان در دل کوه، این‌قدر کار دشواری است که پس از پنج روز فرصت طلایی برای نجات جان این جوان، تا لحظه تنظیم این گزارش، همچنان بی‌خبری، تنها خبری است که از وی داریم.
نه مدیر هست و نه ابزارشبامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
پنج روز از مفقود شدن جوان اهرمی می‌گذرد و هنوز خبری از او نیست. خانواده‌اش دل‌نگران و بالگردها همچنان در جست‌وجو... . در گرم‌ترین روزهایی که اهرم به چشم خود دیده، جوانی در کوه‌های بیرمی گرفتار شده و پس از پنج روز جست‌وجو، تلاش‌ها برای یافتن او نتیجه‌ای نداشته است. به راستی یافتن یک جوان در دل کوه، این‌قدر کار دشواری است که پس از پنج روز فرصت طلایی برای نجات جان این جوان، تا لحظه تنظیم این گزارش، همچنان بی‌خبری، تنها خبری است که از وی داریم. 

به گفته یک منبع موثق،  هلال احمر استان بالگردی را برای جست‌وجوی جوان مفقودی به پرواز درآورده که قابلیت پرواز در ارتفاع پایین و قابلیت جست‌وجو را ندارد. این در حالی است که تنها بالگرد مناسب به منظور جست‌وجو در ارتفاع پایین و رساندن آذوقه به جست‌وجوگران محلی، در اختیار پایگاه هوایی است که با دانشگاه علوم پزشکی قرارداد دارد اما با وجود پیگیری زیاد، مسوولان علوم پزشکی اعلام کردند که این بالگرد امکان پرواز ندارد! 
با وجود گلایه این منبع که نخواست نامش فاش شود، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با اشاره به ادامه جست‌وجو برای یافتن جوان مفقود شده تنگستانی در کوه‌های بیرمی در چهارمین روز پیاپی گفت: از زمان اطلاع این مفقودی طبق هماهنگی‌های لازم با شهرستان تنگستان و تیم‌های واکنش سریع و تیم‌های جست‌وجو و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر شهرستان‌های همجوار، جست‌وجو برای یافتن اطلاعات از کوهنورد مفقودی شده کوه بیرمی آغاز شد.

به گفته حسین درویشی، روز گذشته تیم واکنش سریع با بالگرد به منطقه اعزام شد تا هم از طریق ارزیابی هوایی به دنبال کوهنورد مفقود شده باشند و هم آذوقه و وسایل مورد نظر را به تیم‌های جست‌وجو و نجات مستقر شده در کوهای بیرمی برساند.
وی در ادامه با بیان این‌که تیم‌های عملیاتی مرکب از نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای محلی در حال جست‌وجوی جوان مفقود شده اهرمی هستند، خاطرنشان کرد: هماهنگی لازم برای اعزام تیم‌های عملیاتی ۱۰ نفره از هیات کوهنوردی استان بوشهر صورت گرفته است که از روز گذشته به تیم‌های جست‌وجو پیوسته‌اند. تیم‌های عملیاتی جست‌وجو و نجات جمعیت هلال احمر، شبانه‌روز و بی‌وقفه به دنبال کوهنورد مفقود شده هستند تا بتوانند اطلاعاتی از این فرد به دست آورند.
همه تلاش‌مان را می‌کنیم.

از سوی دیگر، سرپرست فرمانداری تنگستان به بامداد جنوب می‌گوید که چند روز است همه تلاش‌مان و وقت‌مان صرف جوان مفقود شده در کوه‌های بیرمی شده است. او با تاکید بر اینکه روز شنبه با استمداد از نهادهای امنیتی، آخرین نقطه و زمانی را که وی با تلفن همراهش حضور داشته، نقطه‌زنی شده و پس از آن تیم‌های جستجو راهی شعاع 500 متری آن شده‌اند، تاکید دارد که ما صرفا باید از مردم و کسانی که از روی دلسوزی و احساس وظیفه وارد این مسیر خطرناک شده‌اند، تشکر و قدردانی کنیم.
او از گرمای شدید هوا می‌گوید که در این روزها حتی برخی از امدادگران و نیروهای کمکی که از شهرستان‌های اطراف، به‌ویژه دشتستان آمده‌اند را هم کلافه کرده و حتی باعث گرمازدگی و بی‌رمق شدن برخی از آنها شده است. روز پنج‌شنبه و در اوج گرما، حتی یکی دو نفر از نیروهای امدادگر خود نزدیک بود جانشان را از دست بدهند، نکته‌ای که در این روزهایی که آتش از آسمان می‌بارد دور از ذهن نیست. 
شهرام دشتی تاکید دارد که ما تاکنون چندین جلسه هماهنگی در ستاد بحران شهرستان برای آخرین هماهنگی‌ها تشکیل داده‌ایم. علاوه بر این، تاکنون به‌غیر از بالگرد هلال‌احمر که تخصص این حوزه نیست، از سایر نهادها نیز استمداد طلبیده‌ایم. از جمله از نیروی هوایی که فکر می‌کردیم که پاراموتور برای رصد دقیق‌تر و نزدیک به سطح کوه را دارد که مشخص شد آنها هم ندارند. در همین حال، تلاش کردیم با فرماندهی نیروی دریایی ارتباط برقرار کنیم شاید از این رهگذر بتوانیم پاراموتور تدارک ببینیم که در این زمینه هم نتیجه‌ای در بر نداشته است.

سرپرست فرمانداری تنگستان با بیان اینکه تا پاسی از شب، سرگرم مدیریت این موضوع هستیم در مورد آخرین تلاش‌های صورت گرفته می‌گوید: با توجه به توان پهپادی سپاه پاسداران در استان و اینکه این پهپادها از توانایی رصد و جستجوی دقیق برخوردار هستند، روز شنبه نامه‌ای به فرماندهی سپاه استان  نوشته و از وی درخواست کردیم تا از توانایی پهپادی این نیرو بهره بگیریم، شاید بتوانیم به نتیجه برسیم.
دشتی که به‌نظر می‌رسد از رفتار سر خود و بدون دلیل یک جوان که برای ثبت رکورد!! در تیرماه برای فتح کوه بیرمی ناراحت است، از خانواده‌ها، به ویژه جوانان می‌خواهد که برای هر تصمیم خود دقت بیشتری کنند. به گفته او، این جوان مفقود شده آخرین تماسی که داشته با پلیس 110 بوده که در برابر اصرار اوپراتور پلیس که از او می‌خواهد که شماره اورژانس را برای چه می‌خواهد، سکوت می‌کند و حاضر نمی‌شود در مورد مشکلی که برایش پیش آمده با پلیس صحبت کند، شاید همان وقت مشکل برطرف می‌شد!!

اما خبرنگار بامداد جنوب پس از تماس‌های مختلف با کسانی که در صحنه عمل هستند و مسوولانی که از نزدیک کار را دنبال می‌کنند، به این نتیجه رسیده که اصولا در استان بوشهر چیزی به اسم ستاد بحران نداریم، چیزی به اسم هماهنگی میان دستگاه‌ها نداشته و اصولا امکانات خاصی در این استان برای چنین مواقع بحرانی وجود نداد. امداد و نجات در کشور بر عهده هلال‌احمر گذاشته شده است، اما اگر گروه امداد و نجات امکانات و تجهیزات کافی داشتند، آیا سریع‌تر به نتیجه نمی‌رسیدند؟

این سوالی است که باید مسوولان امر پاسخگوی آن باشند، اما مشخصا حتی یک دوربین حرارتی که برخلاف تصور خیلی‌ها، ایران از سازندگان آن است چرا نباید در یک استان وجود داشته باشد؟ با توجه به اینکه یک دوربین حرارتی می‌تواند در بدترین حالت، شعاع 350متری را پوشش دهد (هر چند که این شعاع بیشتر است) یکی از آنها کار یک تیم 10 نفره را انجام می‌داد.
در همه دنیا، سازمان‌های امداد و نجات به پهپادهایی با دوربین‌های دید در شب، حرارتی و مادون قرمز مجهیز بوده و توان اسکن کردن دقیق را دارند، اما آیا پهپادها در کشور ما فقط و فقط در اختیار نهادهای نظامی و امنیتی باشد؟ دیگر آنکه برخی از حاضران در این منطقه می‌‌گویند حتی یک نقشه دقیق هم از کوه بیرمی وجود ندارد که با جغرافیای آن آشنا باشیم. در این مورد می‌توان سیاهه را بیشتر کرد، اما درد اینجاست که اصولا در استان دستگاه‌های ذی‌ربط کمترین هماهنگی را هم ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند از امکاناتشان استفاده کرد.

توصیه آخر
صِرف کوهنورد بودن دلیلی بر موفقیت‌آمیز بودن همه کوهنوردی‌ها و بی‌خطر بودن، آن هم در چنین فصل گرمی نیست. ضمن این‌که به تنهایی کوه رفتن، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. طی یک ماه گذشته، این چندمین حادثه برای کوهنوردان است که قربانی هم گرفته است و لازمه آگاهی‌بخشی به کوهنوردان و عموم طبیعت‌دوستان در این خصوص، یک ضرورت است تا بتوان با افزایش آگاهی شهروندان، حوادث این‌چنینی را به حداقل رساند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: