bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۳ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
یک روز در هفته را به روز «دوچرخه» اختصاص دهید؛
تاکید بر ورزش دوچرخه‌سواری در سراسر کشور در حالی ترویج می‌شود که این ورزش علاوه بر فواید درمانی، یکی از ورزش‌های همگانی است که همه افراد خانواده می‌توانند برای تفریح در سطح شهر نیز به آن بپردازند، به ویژه در استان بوشهر که امکانات تفریحی مناسب و مطلوبی در دسترس خانواده‌ها نیست.
روزی می‌رسد که 2چرخ‌ها بر 4چرخ‌ها پیروز می‌شوندبامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
تاکید بر ورزش دوچرخه‌سواری در سراسر کشور در حالی ترویج می‌شود که این ورزش علاوه بر فواید درمانی، یکی از ورزش‌های همگانی است که همه افراد خانواده می‌توانند برای تفریح در سطح شهر نیز به آن بپردازند، به ویژه در استان بوشهر که امکانات تفریحی مناسب و مطلوبی در دسترس خانواده‌ها نیست. 
روز گذشته در خیابان ساحلی با صحنه زیبایی روبه‌رو شدم. تصویری ناب از همراهی زوجی که نه تلفن همراه و فضای مجازی، نه هیچ دغدغه‌ای از زندگی شهری آنها را از هم دور نکرده بود. این زن و شوهر پا به پای هم رکاب می‌زدند. چند کلامی گفت‌وگو کردیم و نظرشان را درباره دوچرخه‌سواری جویا شدم. 

یک روز در هفته را به «روز دوچرخه» اختصاص دهند
محمدرضا شاکری با بیان این‌که استفاده از سوخت‌های فسیلی به قدری آلودگی هوا ایجاد کرده که سلامت بشر را به خطر انداخته و ما چاره‌ای نداریم جز این‌که به سمت و سویی برویم تا این آلودگی‌ها را کاهش دهیم، تصریح کرد: استفاده از 2چرخی مانند دوچرخه نه آلودگی هوا ایجاد می‌کند و نه مانند موتورها آلودگی صوتی. 
وی درباره این‌که چگونه می‌توان فرهنگ دوچرخه‌سواری را در بوشهر ترویج داد، خاطرنشان کرد: همانند همایش پیاده‌روی که هر هفته برگزار می‌شود، بایست یک روز در هفته را به نام روز دوچرخه اختصاص دهند. در این صورت است که فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهروندان نهادینه می‌شود.  
زهرا صحرانورد نیز با بیان این‌که با امنیت کامل در سطح شهر دوچرخه‌سواری می‌کنم، گفت: ضروری است که همه بانوان به منظور تامین سلامت جسم و روان ساعاتی از روز را به دوچرخه‌سواری بپردازند. این ورزش هم برای سلامت جسمانی و هم سلامت روحی مفید است و کمک می‌کند تا در بقیه طول روز با انرژی بر کارهای دیگر تمرکز کنیم. 
وی در ادامه از مسوولان درخواست کرد: بستر امن و مناسبی را برای دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر فراهم کنند، چراکه بانوان ثابت کرده‌اند می‌توانند در حوزه ورزش بدرخشند و الگوی خوبی در جامعه باشند. 

برای حضور پررنگ بانوان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنم
در ادامه با عضو شورای شهر بوشهر گفت‌وگو کردیم و نظر او را درباره طرح‌ها و برنامه‌هایی که به منظور ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در سطح شهر به ویژه برای بانوان دارند، جویا شدیم. 
طاهره شمشیری با بیان این‌که شورای پنجم و شهرداری بندر بوشهر میراث‌دار مشکلات و نواقصی از گذشته است که یکی از آنها موضوع مسیر دوچرخه‌هایی است که در دوره‌ای حذف شدند‌، گفت: طرح مطالعاتی مسیر دوچرخه‌سواری با الگوبرداری از شهرهای موفق در این زمینه و با استفاده از مشاوران باتجربه در شورای سوم انجام شد اما برخی کج‌سلیقگی‌ها در مدیریت شهری سابق، سبب از بین رفتن حق بجای شهروندان شد. 

این عضو شورای پنجم بوشهر با بیان این‌که در حال حاضر فضای سبز جایگزین مسیر دوچرخه شده و متاسفانه امکان بازسازی آن وجود ندارد و باید مجدد طرح مسیرهای جدید را که نیاز به زیرساخت‌های جدید دارد، در صورت امکان پیش‌بینی و اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: کمیسیون فرهنگی از هر طرح و برنامه‌ای که سبب حضور بیشتر بانوان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و منجر به ایجاد نشاط و پویایی در بانوان شود، استقبال می‌کند. 
وی درباره این‌ پیشنهاد که می‌توان به منظور ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در بوشهر، یک روز در هفته را به نام روز دوچرخه نام‌گذاری کرد، گفت: اجرائی شدن این پیشنهاد مستلزم همکاری و هماهنگی دیگر دستگاه‌هاست. این قول را می‌دهم که موضوع را در اولین فرصت با فرماندار محترم به منظور طرح و تصویب در شورای فرهنگ عمومی مطرح کنم. 
یکی از راه‌های ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در سطح بوشهر، کمک به رشد و توسعه این رشته ورزشی است تا از این طریق شرایط حضور علاقه‌مندان بیشتری به این رشته فراهم شود و قطعا با حضور پررنگ دوچرخه‌سواران در سطح شهر، این فرهنگ در شهروندان نهادینه می‌شود و ما شاهد رکاب‌زنان بیشتری خواهیم بود. 

افزایش رکاب‌زنان در سطح شهر، بدون شک آلایندگی‌ها را کاهش می‌دهد و با کاهش آلودگی‌های صوتی و بوق‌های ممتد، روح و روان افراد نیز در آرامش به سر می‌برد. در ادامه به سراغ هیات دوچرخه‌سواری بوشهر رفتیم و با مربی آقایان و بانوان گفت‌وگو کردیم. 
سرمربی هیات دوچرخه‌‌سواری آقایان بوشهر درباره مشکلات این رشته ورزشی در بوشهر گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما، شرایط آب و هوایی استان است که تمرین‌ها در همین فصل و رقابت‌ها در فصل مدرسه و امتحانات است. 
فرید دهدشتی با بیان این‌که برای رونق‌‌بخشی به فعالیت اعضای هیات و شرکت کنندگان در مسابقه، به اسپانسری دائمی نیاز داریم که بتوانیم با خیالی آسوده به تمرین بپردازیم، تصریح کرد: اداره‌ها می‌توانند در راستای مسوولیت‌های فرهنگی خود به هیات دوچرخه‌سواری یاری رسانند.
دهدشتی با تاکید بر این‌که وضعیت این ورزش در استان بوشهر با توجه به سخت‌گیری‌ها در بخش بانوان به مراتب پیچیده‌تر است، گفت: در صورتی که این ورزش در استان‌های دیگر رو به پیشرفت است.

بودجه هیات بسیار کم است
یکی از اعضای دوچرخه‌سوار این هیات ورزشی می‌گوید: بودجه هیات بسیار کم است و اعزام‌ها به سختی انجام می‌شود، در صورتی که کسب مقام‌های برتر بهرتبه استان کمک زیادی می کند. 
وی توضیح داد: همین بودجه‌های کم سبب می‌شود این رشته ورزشی بسیاری از علاقه‌مندان خود را از دست بدهد. 

قهرمانی بانوی دوچرخه‌سوار بوشهری
مربی بانوان دوچرخه ‌سوار در بوشهر در خصوص وضعیت هیات دوچرخه‌سواری بانوان گفت: در حال حاضر نائب رئیس نداریم و از آنجا که فعالیت باید محدود به محیط‌های بسته باشد، امکان برگزاری همایش وجود ندارد.
مهرناز اسکندری با بیان این‌که محدودیت‌ها برای دوچرخه‌‌سواری بانو در سطح کشور، عمومی است اما در استان بوشهر به مراتب بیشتر است، گفت: این در حالی است که سال گذشته طرح استعدادیابی دوچرخه ‌سواری در استان با استقبال کم‌نظیر دختران روبه‌رو شد.
به گفته وی، مهرنوش شبانی، دوچرخه‌سوار بانوی بوشهری در مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی کشور کوهستان در سال 97 به میزبانی سنندج، به مقام قهرمانی رسید و افتخار بزرگی برای جامعه ورزشی بانوان استان کسب کرد و راهی اردوی تیم ملی شده است. 
اسکندری ادامه داد: در بخش آقایان نیز محمد هرمی در همین مسابقات به مقام پنجم کشور رسید و به تیم ملی جوانان دعوت شده است. با برگزاری همایش دوچرخه‌سواری می‌توان از ظرفیت بانوان استفاده کرد و این ورزش را در سطح استان ترویج داد. 

این سرمربی هیات دوچرخه‌سواری بانوان بوشهر در ادامه گفت: تعداد دوچرخه‌سواران علاقه‌مند بسیار زیاد است اما دوچرخه‌سوار حرفه‌ای به صورت انگشت‌شمار و محدود فعالیت می‌کنند. 
وی درباره وجود پیست دوچرخه‌سواری در بوشهر افزود: یک پیست دوچرخه‌سواری کوهستان در انتهای پارک لیان در منطقه سرتل وجود دارد که تمرینات در آنجا انجام می‌شود و در زمینه دوچرخه‌سواری جاده نیز تمرینات در ورزشگاه 15 هزار نفری شهید مهدوی در تنگک انجام می‌شود. 

در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری تلاش کنیم
کم و کاستی‌ها در این رشته ورزشی در حالی است که روزگاری دوچرخ‌ها در حیات بشر یکه‌‌تازی می‌کردند و چرخشان، به معنای واقعی چرخ زندگی را می‌چرخاند.
روزگاری که آسمان تیره و آلوده نبود، 2چرخ‌‌ها هم ابزار رفت و آمد بودند و هم ورزشی برای ضمانت سلامت و شادابی انسان‌ها.
در عصر حاضر اما صنعت و مدرنیته بر همه ابعاد زندگی بشر سایه انداخته و با پیشرفت ابزارآلات و تغییر زندگی انسان‌ها، به تدریج 2چرخ‌ها کنار زده شدند و جای آنها را خودروهایی گرفتند که آلایندگی‌شان اسباب رنج و نگرانی شده  و سلامت بشر را تهدید می‌کنند.
 سبک زندگی پیشینیان، آیینه عبرتی است که باید از آن درس گرفت و تجربه‌ای است پیش روی ما و فرصت همچنان باقی. حال اگر از این تجربه در دسترس، بهره‌مند نشویم، طبیعت خود به ما درس خواهد داد اما گاهی برای جبران دیر می‌شود.

سیری در زندگی پیش از صنعتی شدن و مقایسه آن با زندگی امروز، ضرورت حضور دوچرخه‌ها را برای ما ثابت می‌کند تا بتوانیم سالم‌تر زندگی کنیم و در هوایی پاک نفس بکشیم.
سخت‌گیری برای دوچرخه‌‌سواری بانوان در حالی است که آیت‌الله احمد عابدینی درباره این موضوع می‌گوید «من شخصا با دوچرخه‌‌سواری بانوان موافقم، زیرا دوچرخه‌سواری بانوان امر دینی نیست و در شرع دلیلی که بانوان را از دوچرخه‌سواری منع کند، نیافتم و از نظر اجتماعی فواید فراوانی دارد.» از آنجا که تردد همیشگی با خودرو به افزایش آلودگی هوا و هدررفت انرژی منجر می‌شود، بنابراین همه باید در راستای ترویج فرهنگ دوچرخه‌‌سواری کمک کنند.  

نام:
ایمیل:
* نظر: