داستان مشق شب برای دانشآموزان دوره ابتدایی همچنان در صدر اخبار این حوزه است. در همین رابطه معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در طرح تکالیف مهارت دیگر نیازی نیست خانوادهها به رونویسی و دفتر مشق بچهها نظارت کنند گفت: اما چون خانوادهها شریک اصلی تعلیم و تربیت کودکاناند و نقش مهمی در آن دارند باید کمک کنند تا فرزندانشان بتوانند مهارتهای اساسی را تمرین کنند.
رضوان حکیم زاده درباره تکالیف مهارت محور دوره ابتدایی و گلایه برخی والدین مبنی بر افتادن امر آموزش از دوش معلم به دوش خانواده ها اظهار کرد: اتفاقا قضیه برعکس است و معمولا در تکالیف سنتی که به بچهها می دادیم و تمارینی که از کتب متعدد به بچهها داده میشد تا صفحاتی را حل و رونویسی کنند، خانواده ها را بسیار درگیر میکرد. در واقع وظیفه یادگیری به خانوادهها سپرده میشد زیرا وظیفه کنترل یادگیری را از مدرسه به خانواده سپرده بودیم.
وی با بیان اینکه در تکلیف مهارت محور هدفمان است که بچهها تکالیف را در مدرسه و زیر نظر معلم انجام دهند گفت: در این طرح معلم بر نحوه یادگیری نظارت می کند و بازخوردهای مناسبی از یادگیری بدست میآورد. هدف غایی ارزشیابی توصیفی هم همین است. در ساعات خارج از مدرسه دانشآموزان صرفا فعالیتهایی را متناسب با اقتضای سنشان انجام میدهند که کمک می کند تا مهارتهای خود را ارتقاء ببخشند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این طرح دیگر نیازی نیست خانوادهها به دفتر و دستک و رونویسی و مشق بچهها نظارت کنند گفت: اما چون خانواده ها شریک اصلی تعلیم و تربیت کودکان اند و نقش مهمی در آن دارند باید کمک کنند تا فرزندانشان بتوانند مهارت های اساسی را تمرین کنند.
این مقام مسوول در ادامه افزود: در واقع خانوادهها در کنار فرزندانشان قرار میگیرند، مثلا تقویت عمل درست حساب کردن را از طریق مشارکت در خرید خانواده و حساب و کتاب کردن فرا میگیرند و بچه ها رفتارهای خوبی در وجودشان نهادینه می شود. همچنین خانواده ها نباید نگران باشند، اگر بیشتر همکاری کنند و ما هم آگاهی بیشتری بدهیم دغدغهها رفع میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره شروع اجرای طرح نیز گفت: طرح در مدارس آزمایشی در حال اجراست. بررسیهایی داریم و جدی نظارت میکنیم تا اشکالات را رفع کنیم و بعد آن را توسعه دهیم.