bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۷
خواب خودروهای دپوشده ادامه‌دار شد!
ماه‌هاست که چند هزار خودروی وارداتی به دلایلی در گمرگ‌های کشور دپو شده و مجوز ترخیص آنها صادر نمی‌شد تا این‌که برخی مسوولان در رابطه با این موضوع نامه‌هایی به بخش‌های مربوطه ابلاغ کرده و خواستار تسهیل شرایط موجود شدند.
1700 خودروی گمرک بوشهر در انتظار ترخیصبامداد جنوب - جواد شکریان:
ماه‌هاست که چند هزار خودروی وارداتی به دلایلی در گمرگ‌های کشور دپو شده و مجوز ترخیص آنها صادر نمی‌شد تا این‌که برخی مسوولان در رابطه با این موضوع نامه‌هایی به بخش‌های مربوطه ابلاغ کرده و خواستار تسهیل شرایط موجود شدند. بر همین اساس، هیات وزیران به‌تازگی طی مصوبه‌ای، مجوز واردات خودروهای دپوشده را صادر کرد تا سرانجام پس از چندماه توقف این خودروها در گمرک، واردکنندگان بار دیگر به ترخیص این خودروها امیدوار شوند. با این حال، پیگیری‌های بامداد جنوب نشان می‌دهد که نه‌تنها ترخیص این خودروها که قرار بود از تاریخ 22 دی‌ماه آغاز شود، هنوز شروع نشده است، بلکه وعده‌های جدیدی که تاریخ 13 بهمن‌ماه را برای ترخیص این خودروها مشخص کرده است نیز به احتمال زیاد عملی نشود.

بر اساس این گزارش، هیات‌وزیران در مصوبه‌ اخیر خود اجازه داده بود ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک ترخیص شود و اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروها را نیز داده بود اما این موضوع با مخالفت رئیس بانک مرکزی و غیرممکن بودن ثبت سفارش برخی از این خودروها روبه‌رو شد و در نهایت عملیات ترخیص خودرو از گمرک کماکان منتفی ماند.
بر اساس مصوبه‌ای که هیات وزیران در شانزدهم دی‌ماه امسال به گمرک ابلاغ کرد، ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ تصویبنامه (۱۶ دی) دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی بودند، بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع اعلام و قرار شد همه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو شود.
پس از این مصوبه، مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک کشور اعلام کرد که ترخیص خودروها از هفته آینده (از ۲۲ دی‌ماه به بعد) شروع خواهد شد. طبق آنچه وی اعلام کرده بود، مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروها تا چهارماه اعتبار دارد اما خودروهایی که پس از تاریخ این مصوبه وارد شده باشند، امکان ترخیص ندارند. با این حال، چند روز بعد از این مصوبه هیات‌وزیران، رئیس‌کل بانک مرکزی مخالفت را با این مصوبه اعلام کرد. عبدالناصر همتی با ترخیص خودروهای وارداتی که فقط قبض انبار داشته باشند، مخالفت و اعلام کرد که دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای واردشده به گمرکات از ۱۵ مرداد‌ماه به بعد را نخواهد داد. این مساله به‌گفته مسوولان باعث شد ترخیص خودروها از گمرک تا اصلاح موارد ایراد شده به مصوبه به تعویق بیفتد.

در مصوبه قبلی خودرو، مبنای ترخیص خودروهای واردشده بدون انتقال ارز، قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه بود که بر اساس آنچه هم‌اکنون اعلام شده، با اصلاح صورت گرفته، مبنای ترخیص خودروها، ورود به گمرک قبل از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ است. همچنین تصویبنامه هیات‌وزیران درباره تعیین تکلیف خودروهای وارداتی ناشی از ثبت سفارش‌های غیرمجاز، ۲۷ دی در «روزنامه رسمی» منتشر شده که طبق قانون، ۱۵ روز پس از انتشار یعنی از ۱۳ بهمن امسال، اجرائی می‌شود. با این حال با وجود مخالفت‌ها و موانعی که در این مصوبه ایجاد شده، بعید به‌نظر می‌رسد که کار ترخیص خودروها در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه یکسره شود.

این مساله در شرایطی است که سازمان توسعه تجارت هم با بازگشایی ثبت سفارش خودروهای جدید مخالفت کرده و گفته است که این سازمان برنامه‌ای برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو تا سال آینده ندارد. این مساله باعث پیچیده‌تر شدن ماجرای ترخیص خودروها از گمرک خواهد شد. این در حالی است که به‌گفته برخی مسوولان گمرکی، بسیاری از خودروهایی که به گمرک وارد شده‌اند بدون ثبت سفارش قبلی وارد محدوده گمرک شده‌اند و حتی بعد از این‌که برخی واردکنندگان از مصوبه تعیین تکلیف خودروهای وارداتی به گمرک مطلع شده‌اند اقدام به واردات خودروهای بیشتری هم کرده‌اند. مجموع این شرایط کار ترخیص خودروها از گمرک را بلاتکلیف باقی گذاشته است، به‌طوری‌که طبق اعلام مسوولان هنوز خودرویی از گمرک خارج نشده است.
در همین زمینه، سیاوش ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به بامداد جنوب گفت که برای ترخیص خودروهای دپو شده تاکنون دستوری از سوی دولت به این اداره‌کل ارسال نشده و تا زمانی که ابلاغیه رسمی منتشر نشود، این خودروها ترخیص نخواهند شد.

ارجمندزاده با اشاره به این‌که در گمرک بندر بوشهر هزار و 500 خودروی دپو شده وجود دارد، ادامه داد: از مجموع 13 هزار خودروی دپو شده در گمرکات کشور، جمعا هزار و 700 خودرو در گمرک استان بوشهر دپو شده است که هزار خودروی آن در بندر بوشهر قرار داشته و گمرک گناوه نیز تعداد 200 خودروی دپوشده را نگهداری می‌کند. با این حال، با وجود شایعات منتشرشده، تاکنون هیچ ابلاغیه رسمی‌ای از سوی دولت برای ترخیص این خودروها به ما ابلاغ نشده و به‌نظر نمی‌رسد این خودروها طی روزهای آینده اجازه ترخیص پیدا کنند.

برچسب ها: اقتصاد ، خودرو ، گمرک ، وزیران
نام:
ایمیل:
* نظر: