bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
بیش از 2 میلیون واحد خون در کشور اهدا شد؛
انتقال خون ایران در تدارک برنامه‌ریزی هدفمند است تا بتواند با گسترش مراکز اهدا پلاسما تا سال ۱۴۰۰ همه دارو‌های مشتقات پلاسمایی از طریق پلاسمای اهداکنندگان ایرانی تامین شود و به خودکفایی کامل برسیم.
بامداد جنوب: 
سازمان انتقال خون ایران در نهم مردادماه 1353 رسما افتتاح شده است ولی تا پیش از تاسیس این سازمان، فعالیت‌های مرتبط با انتقال خون در کشور را ارتش، جمعیت هلال احمر (جمعیت شیر و خورشید سابق) بیمارستآنهای دانشگاهی و موسسه‌های خصوصی انجام می‌دادند. فعالیت این مراکز حتی پس از تاسیس سازمان انتقال خون در سال 1353 نیز ادامه پیدا کرد.
این سازمان در چهار دهه گذشته به‌ویژه در سال‌های اخیر، موفقیت‌های چشمگیری داشته که مهم‌ترین آنها، دستیابی به شاخص اهدای صد درصد داوطلبانه خون و رسیدن به استانداردهای مطلوب بین‌المللی در زمینه کفایت و سلامت خون است. اهدای خون در روزهای آینده که وارد ماه مبارک رمضان می‌شویم امری خداپسندانه به‌شمار می‌رود که ایرانی‌ها هر ساله برای انجام این کار به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند.

در این رابطه مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان این‌که از لحاظ شاخص اهدای خون در قیاس با بسیاری از کشور‌ها وضعیت مناسبی داریم، گفت: پارسال بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خونی در کشور اهدا شد.
دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در همایش استانی بانک خون در بوشهر با اشاره به این‌که در حال حاضر ۶۰ درصد از دارو‌های ساخته شده از مشتقات پلاسمایی از پلاسمای خون اهداکنندگان ایرانی تهیه می‌شود، خاطرنشان کرد: پارسال برای حدود یک میلیون واحد پلاسمای مازاد بر مصرف در کشور، استاندارد‌های اروپایی گرفته‌ایم و برای تبدیل به دارو‌های مشتق از پلاسما، به پالایشگر‌های اروپایی ارسال شد.
وی افزود: پلاسمای اهداکنندگان با استفاده از ظرفیت پالایشگر‌های اروپایی، به منظور تهیه مشتقات دارویی، بر اساس قرارداد به کشور‌های خارجی ارسال و به شکل دارو مجدد وارد کشور می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور تصریح کرد: انتقال خون ایران در تدارک برنامه‌ریزی هدفمند است تا بتواند با گسترش مراکز اهدا پلاسما تا سال ۱۴۰۰ همه دارو‌های مشتقات پلاسمایی از طریق پلاسمای اهداکنندگان ایرانی تامین شود و به خودکفایی کامل برسیم.
پورفتح‌الله با بیان این‌که پارسال بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خونی در کشور اهدا شده است، خاطرنشان کرد: ما از لحاظ شاخص اهدای خون در قیاس با بسیاری از کشور‌ها وضعیت مناسبی داریم، به‌طوری‌که شاخص اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت ۲۷ واحد است در حالی که در بسیاری از کشورهای هم‌تراز ما شاخص ۱۳ واحد است.
وی شاخص اهدای خون را در کشور‌های صنعتی و پیشرفته ۳۳ واحد به ازای هر هزار نفر اعلام کرد و افزود: ما آرام آرام به این شاخص نزدیک می‌شویم و امیدواریم با نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون در مورد ایمنی و سلامت خون اهدا شده، بیان کرد: بر اساس ارزیابی‌های جهانی و ارسال پلاسما و تولید دارو‌های مشتق از آن بر مبنای آزمایش‌های انجام گرفته، خون اهدا شده در ایران از سالم‌ترین خون‌های اهدایی جهان محسوب می‌شود. در دنیا تغییرات فرایندی نیز بر روی خون‌های اهدایی صورت می‌گیرد و روش اهدا خون تغییر کرده است به‌طوری‌که پیش از این فرد یک واحد خون اهدا می‌کرد سپس فرآورده‌های لازم از آن جدا می‌شد، اما اکنون به‌طور مستقیم امکان جدا‌سازی فراهم شده است.
وی در پایان افزود: اکنون در دنیا امکان اهدای پلاسما، پلاکت و حتی گلبول قرمز در کنار اهدا خون کامل مطرح است و در کشور ما نیز با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته امکان اهدا پلاسما در همه مراکز فراهم است. مرکز اهدای خون جامع در ۱۵ مرکزاستانی کشور ایجاد شده است که در آنها علاوه بر اهدای خون، امکان اهدای پلاسما، پلاکت و پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادین خون‌ساز نیز وجود دارد.

در ادامه مدیرکل انتقال خون استان بوشهر نیز گفت: این استان در زمینه اهدای مستمر خون رتبه دوم را در کشور داراست و در اهدای خون رتبه پنجم کشوری را دارد.
دکتر نرگس عبیدی در چهارمین همایش استانی بانک خون در بوشهر، افزود: هدف از این همایش کاهش هزینه‌های درمان بیماران و استانداردسازی خون و فراورد‌های آن است. استان بوشهر در زمینه اهدای مستمر خون رتبه دوم و در اهدای خون رتبه پنجم را در کشور دارد.
مدیرکل انتقال خون استان بوشهر، گفت: میانگین اهدای خون در کشور ۲۷ در هزار است اما در استان بوشهر ۳۱ در هزار است که این آمار بسیار خوب است و اعتبار استان را در این حوزه بالا برده است. اکنون ذخیره خون در استان بوشهر بسیار مناسب است و این ذخیره نه آنقدر بالاست که میزان فرآورده‌های آن را بسیار بالا ببرد و نه آنقدر کم است که در صورت نیاز با کمبود روبه‌رو شویم.
عبیدی یادآور شد: طبق روال سال‌های قبل در ماه مبارک رمضان بعد از ساعت افطار مراکز دریافت خون فعال است و مردم نوع دوست بوشهر می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

برچسب ها: خون ، انتقال خون
نام:
ایمیل:
* نظر: